• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان با رد تمدید آتش بس حملات خود را از سر گرفت

طالبان با رد تمدید آتش بس حملات خود را از سر گرفت

در پایان آتش بس سه روزه بین دولت و طالبان، این گروه عملیات خود را از سر گرفت و به پاسگاه‌های پلیس و نیروهای امنیتی در ولایت لغمان در شرق کشور حمله کرده است.

به گفته یک فرمانده پلیس محلی، در ولسوالی الیشنگ در هشت کیلومتری شهر مهترلام، مرکز لغمان، جنگ در این منطقه آغاز شده است.

از ولسوالی میوند در ولایت قندهار هم گزارش شده که شبه نظامیان طالبان به چند پاسگاه امنیتی حمله کرده‌اند. خبرها از مرکز ولایت هلمند هم حاکی از شروع دوباره درگیری‌هاست. رئیس جمهور غنی آتش بس با طالبان را یک طرفه و برای ده روز تمدید کرده بود اما سخنگوی طالبان می‌گوید که آتش بس تمدید نمی‌شود و یکشنبه شب به پایان می‌رسد.

دولت روز یکشنبه 27 جوزا در بیانیه‌ای گفته بود: "جلسه شورای امنیت ملی به ریاست محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در ارگ، پس از بحث‌های همه‌جانبه، آتش بس را با طالبان برای ده روز دیگر تمدید کرد".

دولت البته تاکید کرده بود که در صورت هرنوع "تعرض از سوی دشمن" نیروهای امنیتی برای دفاع آماده هستند.

روز شنبه دوم عید رئیس‌ جمهور غنی در یک پیام ویدیویی تمدید آتش‌بس سراسری با طالبان را اعلام کرد و گفت که جزئیات آن بعدا منتشر می‌شود.

آقای غنی از گروه طالبان خواست که این گروه نیز آتش‌بس سه‌روزه خود را تمدید کند و گفته بود "سه روز آتش‌بس نشان داد که ملت افغانستان تشنه و خواهان صلح می‌باشد."

گروه طالبان اما دیروز در بیانیه‌‎ای آتش‌بس سه‌روزه از سوی این گروه را "موفقیت‌آمیز" و "نشان از قدرت" توصیف کرد و گفت که این آتش‌بس به خاطر فراهم کردن "عیدی آرام" برای مردم عادی بوده است نه برای "خوشنودسازی" دولت.

دولت در بیانیه روز گذشته خود گفته بود که رئیس ‌جمهوری افغانستان طی روزهای آینده با اقشار مختلف جامعه درباره آتش‌بس نشست‌های مشورتی برگزار خواهد کرد.

دادستانی کل افغانستان هم اعلام کرده که به خاطر استقبال از آتش‌بس، دیروز 46 زندانی طالبان آزاد شدند.

این نهاد گفته که اگر آتش‌بس ادامه یابد، مشروط به این که طرف مقابل دست به اقدام بالمثل بزند، زندانیان بیشتری طالبان از بند آزاد می‌شوند.

به گفته دولت، در سه روز گذشته که آتش‌بس از سوی هر دو طرف (دولت افغانستان و گروه طالبان) رعایت شد، اعضای گروه طالبان به برخی از شهرها آمدند و با نیروهای امنیتی و مردم عکس گرفتند که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

افغانستان اما با وجود آن کاملا در امن و امان نبود.

ننگرهار در شرق کشور که ولایتی هم‌مرز با پاکستان و در بخش‌هایی از آن داعش فعالیت دارد، در دو روز گذشته شاهد دو انفجار مرگبار بود. در نتیجه این انفجارها دست‌کم 43 نفر کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند. افراد طالبان در میان کشته‌شدگان بودند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

  پربازدید ترین