• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خواست ایران از افغانستان برای قانون مندی حضور مهاجران غیرقانونی

خواست ایران از افغانستان برای قانون مندی حضور مهاجران غیرقانونی

دولت ایران از حکومت افغانستان می‌خواهد که طرح قانون‌مندی حضور 800 هزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی را هرچه سریع تر اجرا کند.
احمد محمدی‌فر، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران روز گذشته(چهارشنبه، 30 جوزا) در یک نشست خبری در تهران، با بیان این که 800 هزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی را شناسایی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: دولت افغانستان در مذاکراتی که داشتیم، پذیرفته است که وارد روند قانونمند کردن مهاجرین غیرقانونی شود.
بر اساس خواست مقام‌های وزارت داخله ایران، این مهاجرین غیرقانونی ابتدا باید تثبیت هویت شده و برای‌شان پاسپورت صادر شود تا بتوانند به افغانستان برگردند و پس از آن، به صورت قانونی وارد ایران گردند.
این در حالی است که به گفته محمدی‌فر، علاوه بر 800 هزار مهاجر غیرقانونی شناسایی شده، 400 هزار مهاجر غیرقانونی دیگر، خانواده‌های کودکانی هستند که بر اساس فرمان تاریخی امام خامنه‌ای، در مدارس و آموزش‌گاه‌های ایران ثبت‌نام شده و فعلا در مصونیت قرار دارند.
اما مقام‌های سفارت افغانستان می‌گویند، در شرایطی که طرح تثبیت هویت و صدور پاسپورت‌های ماشین‌خوان برای دانشجویان و مهاجرین دارای پاسپورت در جریان است، نیرو و امکانات لازم را برای پیش‌برد طرح جدید را در اختیار ندارند.

  پربازدید ترین