• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برای طرح قانون مند کردن مهاجرین غیرقانونی نیرو و امکانات لازم را نداریم

برای طرح قانون مند کردن مهاجرین غیرقانونی نیرو و امکانات لازم را نداریم

به دنبال درخواست جدی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران مبنی بر ورود سریع حکومت افغانستان به روند قانون‌مند ساختن حضور اتباع غیرقانونی کشور در ایران، سفیر و نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور در تهران می‌گوید که سفارت افغانستان در تهران نیرو و امکانات لازم را برای عملی کردن این طرح ندارد و گفت‌وگوها با مقام‌های حکومتی در کابل در این زمینه جریان دارد.

روز گذشته (چهارشنبه، 30 جوزا) روز جهانی پناهنده بود. از این روز در مراسمی در تهران تجلیل شد. در حاشیه این نشست، احمد محمدی‌فر، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در یک نشست خبری با بیان این که 800 هزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی را شناسایی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: دولت افغانستان در مذاکراتی که داشتیم، پذیرفته وارد روند قانونمند کردن مهاجرین غیرقانونی شود و گذرنامه صادر کند تا بتوانند به افغانستان برگردند و پس از آن، به صورت قانونمند وارد ایران شوند.

وی همچنین تأکید کرد که ما منتظر هستیم دولت کابل به این مسوولیت خود سریع‌تر وارد شود و این کار را سریع‌تر انجام دهد.

این در حالی است که به گفته آقای محمدی‌فر، علاوه بر 800 مهاجر غیرقانونی شناسایی شده، 400 هزار مهاجر غیرقانونی دیگر، خانواده‌های کودکانی هستند که بر اساس فرمان تاریخی رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌یی(مد ظله العالی) در مدارس و آموزش‌گاه‌های ایران ثبت‌نام شده و فعلا در مصونیت قرار دارند.

از چندی به این‌سو، گفت‌وگوهایی میان مقام‌های اداره‌ کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران و مقام‌های سفارت افغانستان در تهران جریان دارد که بر اساس آن، مهاجرین غیرقانونی که در طرح‌ سرشماری اخیر شناسایی شده‌اند، قانون‌مند شوند، اما مقام‌های سفارت افغانستان می‌گویند، در شرایطی که طرح تثبیت هویت و صدور پاسپورت‌های ماشین‌خوان دانشجویان و مهاجرین دارای گذرنامه و اقامت موقت و دائم در جریان است، نیرو و امکانات لازم را برای پیش‌برد طرح جدید در اختیار ندارد.

دکتر نصیراحمد نور، سفیر و نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور غنی در تهران گفت: "ما از کشور برادر و به خصوص از وزارت محترم کشور و اداره کل اتباع  به ویژه جناب آقای احمد محمدی فر که یک شخصیت بسیار شریف و دلسوز و صادق هستند، از این تلاش‌های دلسوزانه‌شان سپاس‌گذار هستیم، این مسائل مطرح است و ما هم آمادگی‌ها و طرح‌هایی داریم که به کابل منعکس ساختیم".

وی افزود که به خاطر اهمیت این موضوع، کنسول سفارت افغانستان در تهران را شخصا به کابل اعزام کرده‌اند تا این مسائل را پی‌گیری کند و طرح‌ها و پیشنهادها را به مقام‌های ذی‌صلاح ارائه نماید.

دکتر نصیراحمد نور تصریح کرد: "این طرح، یک طرح بسیار بزرگ است که پرسونل اضافی، تجهیزات و هزینه می‌خواهد، که در چوکات پرسونل و امکانات فعلی سفارت، وجود ندارد".

وی خاطرنشان کرد: "ما برای همان مراجعین روزمره خود امکانات کافی نداریم، به خصوص که در این روزها ما با پروسه بزرگ تثبیت هویت و توزیع پاسپورت ماشین خوان و همچنان تمدید گذرنامه‌های خانواری مواجه هستیم، می‌بینید که در سفارت یا بخش کنسولی ما، به اصطلاح یک سر سوزن هم جای نیست".

با این وجود، سفیر افغانستان در تهران گفت که کارها و گفت‌وگوها با کابل در جریان است و هر زمانی که تکمیل شود، بتوانند این طرح را با همکاری همیشگی مقامات وزارت کشور به خصوص اداره‌های اموراتباع و گذرنامه جمهوری اسلامی ایران، در یک زمان مناسب و معقول اجرایی کنند.

  پربازدید ترین