• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قانون مند شدن حضور مهاجرین در ایران و پاکستان/ افغانستان دومین کشور دارای مهاجر در جهان است

قانون مند شدن حضور مهاجرین در ایران و پاکستان/ افغانستان دومین کشور دارای مهاجر در جهان است

مسئولان وزارت عودت و مهاجرین کشور در یک نشست خبری اظهار داشته اند که با تلاش های این وزارت خانه اکنون حضور شمار قابل توجهی از مهاجرین افغانستانی در ایران و پاکستان قانون مند شده است. به گفته دکتر عالمه  معین امور پناهندگان وزارت مهاجرین در حال حاضر افغانستان بعد از سوریه دومین کشور در جهان است که بیشترین مهاجر را دارد.

پس از خروج میزان قابل توجهی از شهروندان کشور به خارج از کشور به هدف مهاجرت و پناهنده شدن در کشورهای خارجی اکنون مسئولان وزارت عودت و مهاجرین کشور خبر داده اند که افغانستان به عنوان دومین کشور در جهان است که در کشورهای خارجی مهاجر دارد و از طرفی حضور قابل توجهی از مهاجرین افغانستانی در ایران و پاکستان اکنون قانونمند شده است.

امروز پنجشنبه در نشستی که مسئولان وزارت عودت و مهاجرین و معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور داشتند، اظهار شد که افغانستان پس از سوریه دویمن کشور در جهان است که مهاجر دارد.

دکتر "عالمه" معین امور پناهندگان وزارت عودت و مهاجرین در این نشست گفت که در حال حاضر حضور مهاجرین افغانستانی در ایران و پاکستان قانون مند شده است.

دکتور عالمه گفت:" افغانستان از جمله کشورهای بوده است که درسال های 2015 و 2016 تعداد زیادی از جوانان و خانواده های این کشور در کشورهای خارج مهاجر و پناهنده شده اند و از طرفی بیشتر آنان قربانی مهاجرت های غیر قانونی شدند.

خانم عالمه می افزاید که چهار دهه حنگ و نا امنی در افغانستان باعث شده است که شمارزیادی از خانواده ها و جوانان، کشور را ترک کنند.

وی علاوه کرد که به اساس آمار و احصائیه ای که وجود دارد از هر چهار نفر یک نفر افغان در  زندگی به شکلی از اشکال مهاجرت را تجربه کرده اند.

 وی همچنان وزارت امور مهاجرین و عورت کننده گان را در دفاع از حقوق مهاجرین و پناهنده گان مکلف و مسئول دانسته، اظهار میدارد که در سال 2016 با وجود مدیریت از بحران مهاجرت، 530 نفر مهاجر بصورت اجباری از کشورهای خارج برگشتند.

وی همچنان خاطر نشان ساخت که طی سال های اخیر  وزارت امور مهاجرین توانسته است که حضور مهاجرین افغان را در ایران و پاکستان قانونمند سازد که بیشتر از 800 تن از مهاجرین ثبت و راجستر شدند، حدود 300 هزار تن کارت هویت افغانی گرفته و 450 هزار خانواده، ویزه های اقامت شان تمدید شده اند.

او می گوید که افغانستان بیشترین مهاجر را در کشورهای ایران و پاکستان دارد که برای 900 هزار افغان در ایران بدون این که کارت های شان باطل شود زمینه مراجعت خروج را فراهم ساخته است.

معینیت امور پناهنده گان وزارت مهاجرین و عودت کننده گان تاکید دارد که ما تلاش داریم تا مهاجرت ها را برای افغانان در کشورهای همسایه و اروپایی قانونمند بسازیم تا مهاجرین با پاسپورت های اصلی خودشان به حیث کارگر مهاجر کار نمایند.

  پربازدید ترین