• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مراکز علمی اسلامی باید از تکفیر عبور کنند و علمای افغانستان در این رابطه نقش بسزایی دارد

مراکز علمی اسلامی باید از تکفیر عبور کنند و علمای افغانستان در این رابطه نقش بسزایی دارد

رییس مصطفی العالمیه گفت: افغانستان به عنوان پاره ای بزرگ از امت اسلامی این ظرفیت را دارد که نقش خود را در امت اسلامی ایفا کند نقش علمای این کشور، بزرگ و اثرگذار است.

آیت الله علیرضا اعرافی؛ رییس مصطفی العالمیه، امروز در همایش علمی 'تمدن اسلامی، نقش و رسالت علمای افغانستان' در مشهد افزود: مراکز و حوزه های علوم اسلامی به تطور و تحول نیاز دارند و جامعه المصطفی سعی کرده است پیشگام این امر باشد.

آیت الله اعرافی گفت: این مرکز آموزش اسلامی شیعی، در عین پایبندی محکم به اصول اعتقادی خود، زمینه لازم را برای آموزش و تحصیل پیروان دیگر مذاهب اسلامی فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 50 هزار طلبه از 140 ملیت در حال تحصیل در مراکز جامعه المصطفی هستند، افزود: 10 هزار نفر از اهل سنت هم بر وفق مذهب خود در شعب جامعه المصطفی تحصیل می کنند.

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: در صورتی می توان از تمدن اسلامی سخن گفت که در فقه مذاهب، ظرفیت فراگیر مذهبی، نژادی و قومی امکان جذب داشته باشد. معتقدیم اسلام دین تمدنی است و در روابط میان انسان‌ها مسلمانان و پیروان یک مذهب قواعدی دارد.

آیت الله اعرافی  با بیان اینکه ما بدون هراس و تقیه از اصول مذهبمان دفاع می کنیم، تصریح کرد: مراکز   ونهادهای اسلامی باید از تکفیر عبور نمایند

وی ادامه داد: ما معتقدیم در اندیشه اسلامی فراگیری همه ساحتها وجود دارد. کلام، فقه، اخلاق و امت را به منزله پیکر واحد در نظر می‌گیرد و برای آن نسخه دارد. در همه مذاهب اسلامی هم برای این امور ظرفیت وجود دارد.

وی اظهار کرد: نظامات مختلف تمدن اسلامی باید توسط علمای اسلام ایجاد و نرم افزار حرکت به سوی تمدن الهی، انسانی و رهایی بخش در مراکز دینی، مدارس و حوزه های علمیه تولید شود.

مدیر حوزه‌های علمیه ایران گفت: دشمنان در طرح های پیچیده خود به دنبال گرفتن اندیشه و امید تمدنی از نسل جوان، جامعه و بزرگان هستند و با برانگیختن اختلافات، جنگ و تحمیل یک جانبه معیارها در کنار اشغال سرزمین های اسلامی از جمله بیت المقدس نقشه های خود را به پیش می‌برند.

آیت الله اعرافی گفت: فلسطین در قلب همه ما است، یک روز هم از کنار آن جدا نشده ایم. فشار علما باید دست های مزدورانی را که آشکار و پنهان دست در دست اسرائیل دارند رو کند. هجمه هایی که در سوریه ایجاد شده همه در جهت این است که اسرائیل را امن و جبهه مقاومت را نابود کند.

وی گفت: افغانستان به عنوان پاره ای بزرگ از امت اسلامی این ظرفیت را دارد که نقش خود را در امت اسلامی ایفا کند نقش علمای این کشور، بزرگ و اثرگذار است.

  پربازدید ترین