• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکایی ها معادن افغانستان را به یغما می برند

آمریکایی ها معادن افغانستان را به یغما می برند

پنتاگون، معادن لیتیوم افغانستان را شبیه معادن نفتی عربستان خوانده بود ولی چرا خبری از استخراج اصولی و یا حفظ آن برای آیندگان نیست؟ گویا آمریکایی ها بدون هیاهو بر این معدن نیز مانند دیگر معادن کشور چنبره زده اند.

با تاسف می توان گفت که تقریبا تا پیش از آغاز و علنی شدن رقابت ها و درگیری های دو قدرت غربی امریکا و انگلیس بر سر تاراج و چپاول معادن قیمتی و منابع زیر زمینی و نیز مواد مخدر ولایت هلمند، تا حدود زیادی این غارت های عظیم و خیره کننده مغفول مانده بود و جامعه جهانی و نیز افکار عمومی توجه چندانی بدان نداشت.

بنابراین خیز یانکی ها بسوی هلمند و تلاش برای خارج ساختن معادن و منابع بیشمار این ولایت ناامن جنوبی از تصرف و تسلط انحصاری روباه پیر انگلیسی در سال 2010، (تحت عنوان عملیات مشترک با 9 هزار و 500 سرباز انگلیسی و بیش از 15 هزار سرباز امریکایی) تلنگری بود بر چشمان خفته و دل های غافل از اینکه چرا ولسوالی های خانشین و دیگر ولسوالی های هلمند در آتش جنگ و نامنی می سوزد و خارجی ها مصروف چه کاری هستند.

طبق گزارش های مختلف و متعدد و البته مستند و کارشناسی شده ی جامعه جهانی به شمول خود امریکا انگلیس و روسیه 70 درصد منابع طبیعی، سنگ های قیمتی و معادن نایاب دنیا در 24 منطقه افغانستان وجود دارد که بنابر ادعای سازمان فضایی ناسا ارزشی بالغ بر 1 تریلیون دار و بنابر تخمین کارشناسان روسی بالغ بر 3 تریلیارد دالر دارد و این درحالی است که معادن غنی از اورانیوم هلمند کاملا عامدانه و عالمانه از قلم افتاده است!

با اینهمه، متاسفانه مردم ملکی افغانستان سهمی از این ذخایر عظیم خدادادی و ثروت ملی ندارند چرا که دزدان امریکایی و انگلیسی تبار که شب و روز و هفته ها و ماه ها و سال ها مصروف استخراج غیر قانونی و قاچاق و چور و چپاول معادن و منابع زیرزمینی افغانستان بوده اند؛ اهلی و حتی صاحبخانه شده اند و به دزدی در روز روشن خو گرفته اند.

نظر به اینکه استخراج های جسته و گریخته و جزیی برخی مردم ملکی همجوار معادن و سنگ های قیمتی بلافاصله عتاب و خطاب حکومت و نیروهای امنیتی ذی ربط را در پی دارد و اجازه ی حمل و فروش آن به خارج از کشور را نمی دهند اما 400 معدن و منبع طبیعی زیر زمینی در تیررس غارتگران خارجی قرار دارد و شبانه روز مصروف صادر کردن آن به خارج از مرزها و چه بسا خاک امریکا هستند ولی هرگز با اعتراض و انتقادی مواجه نشده اند!

درحالیکه پنتاگون، معادن لیتیوم افغانستان را شبیه معادن نفتی عربستان خوانده بود ولی چرا خبری از استخراج اصولی و یا حفظ آن برای آیندگان نیست؟ گویا آمریکایی ها بدون سرو صدا و هیاهو بر این معدن نیز مانند دیگر معادن کشور چنبره زده اند.

وزارت معادن نیز که یک عده افراد بی صلاحیت به شمول وزیر زن ترسو و معامله گر در راس آن قرار دارند، جرات خرده گرفتن بر خارجی ها را نداشته استخراج بی رویه مردمی را بهانه می کنند. در حالیکه مردم این سرزمین کاملا از بهره برداری از معادن اصلی کشور بی بهره اند و اینچنین است که یانکی ها پدرخوانده های قاچاق و دزدی از معادن افغانستان شده اند.

  پربازدید ترین