• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بامیان از نفوس شماری مغرضانه تا بی توجهی در تامین امنیت راه های منتهی به این ولایت

بامیان از نفوس شماری مغرضانه تا بی توجهی در تامین امنیت راه های منتهی به این ولایت

بامیان ولایتی که در سه دهه گذشته به مثابه یک طرف قضایای افغانستان در تحولات سیاسی و کشوری بوده و عملکرده است، امروزه دست خوش سیاست های مغرضانه حلقات قدرت در ارگ قرار گرفته است.
از نفوس شماری مغرضانه شروع تا بی توجهی در تامین امنیت راه های منتهی به این ولایت و نگاه دوگانه در تخصیص بودیجه های دولتی و در عین حال انحراف مسیر پروژه توتا، از نمونه های هستند حکومت مرکزی بر این مردم روا داشته است.
بامیان که رهبران زیادی را در دل خود پروراند وبه عنوان جغرافیایی "محور" به نمایندگی از بخشی بزرگ مردم افغانستان، سهم بارز و ارزنده ی در جهاد و مقاومت مردم افغانستان داشت، امروزه با وصف داشتن بیشترین کدر های تحصیلکرده، کمترین سهم را در حکومت افغانستان دارد... .

همه آنچه که به عنوان بی عدالتی در برابر مردم بامیان اعمال می شود ناشی می شود از نبود رهبران دلسوز و قوی در سطح تصمیم گیری سیاسی در مرکز کشور و همچنان بی اتفاقی های که در درون این ولایت از سوی برخی حلقات دامن زده می شود.
اگر چنانچه بامیانی ها، با توجه به داشتن قابل ملاحظه تحصیل کردگان، همه باهم و در کنار هم با مشت واحد در برابربی عدالتی های حاکمان خود کامه دولت مرکزی بی ایستند، بی تردید وضعیت به مراتب بهتر از امروز خواهد شد.
بامیانِ که توده های مردمی بدون هیچ گونه اختلاف و تنش سال ها در کنار هم زیسته اند نباید دستخوش فرصت طلبان و سود جویان غیر شوند. زیرا نیاز اساسی امروز ما وحدت، همدلی و برادری در سایه عدالت و رفاه اجتماعی است.

حکومت کنونی با فیصله ننگین اش مبنی بر انحراف پروژه توتا و ده ها مورد دیگر از برخورد های متعصبانه و تبارگرایانه اش، به وضوح ثابت ساخته است که ضمن نداشتن مشروعیت قانونی، در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم نیز ناکام بوده است.
با توجه بر چنین وضعی می بایست همه متحد و یک پارچه از هر ولایت و ولسوالی افغانستان صدای تغییر حاکمان خود کامه را بلند کنند و نگذارند که بیشتر از به قانون و ارزش های مان توهین کنند.
بامیانی ها نیز در این خصوص مسوولیت بس خطیر و بزرگ دارند تا همانند گذشته حضور و مشارکت شانرا به عنوان پیش کیسوتان حرکت های مدنی و دموکراتیک به اثبات برسانند.

  پربازدید ترین