• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فرانسه 1-0 بلژیک؛ صعود خروس ها به فینال جام جهانی پس از دوازده سال

فرانسه 1-0 بلژیک؛ صعود خروس ها به فینال جام جهانی پس از دوازده سال

فرانسه با برد مقابل بلژیک، برای سومین بار در شش دوره اخیر جام های جهانی به فینال رسید، بلژیک هم بعد از 5 برد پیاپی، با تحمل اولین باخت، از صعود به فینال بازماند.

اولین مسابقه نیمه نهایی جام 21، میان تیم های بلژیک و فرانسه از ساعت 22 و 30 دقیقه به وقت تهران Saint Petersburg Stadium برگزار می شود. فرانسه با برد مقابل اروگوئه و آرژانتین به این مرحله رسید، بلژیک هم ژاپن و برزیل را در راه رسیدن به جمع 4 تیم برتر جام، کنار زد.

هر دو تیم برای این مسابقه یک تغییر داشته اند. دمبله به جای مونیه محروم به ترکیب بلژیک اضافه شده و در آن سمت هم ماتوئیدی بعد از پشت سر گذاشتن محرومیت خود، جایگزین تولیسو در ترکیب تیم ملی فرانسه شده است تا ترکیب دو تیم اینگونه شود:

فرانسه: لوریس، پاوارد، هرناندز، اومتیتی، واران، پوگبا، کانته، ماتوئیدی، گریزمن، امباپه، ژیرو
بلژیک: کورتوا، فرتونخن، کمپانی، آلدرویرلد، چادلی، فلینی، دمبله، ویتسل، دی بروین، هازارد، لوکاکو

هوای شهر سنت پترزبرگ برای بازی نیمه نهایی 18 درجه سانتی گراد است، قضاوت این مسابقه هم برعهده آندرس کونیا از اروگوئه است، دو داور هموطن کمک های او هستند، داور چهارم از مکزیک است. ماسیملیانو ایراتی از ایتالیا داور اول VAR است.

بلژیک بازی را بهتر شروع کرد و توپ و میدان را در دست گرفت، اما این اتفاق چند دقیقه دوام آورد و دقایقی هم نوبت به فرانسه رسید که برتری نسبی ای داشته باشد، اما از دقیقه 15 دوباره بلژیک بود که سوار بر بازی شد. دو بار هازارد خطرساز شد که به نتیجه منجر نشد. ابتدا دقیقه 15 ضربه زمینی او به گوشه دروازه هدفگیری شد که توپ با اختلاف اندک به بیرون رفت، دقایقی بعد هم لوریس مانع از گلزنی ستاره چلسی شد.

توفیق بلژیکی ها در میانه میدان، موجب شد آن ها در نیم اول نیمه نخست، موفق تر باشند. دقیقه 21 هم ضربه سر آلدرویرلد خطرساز شد که لوریس با واکنشی عالی موفق شد دروازه اش را همچنان بسته نگاه دارد.

بعد از گذر از فشار بلژیک، فرانسه توانست با خلق چند موقعیت جریان بازی را به سمت خود تغییر دهد. دقیقه سی ضربه سر ژیرو با اختلاف اندک راهی اوت شد. سه دقیقه بعد پاس خوب امباپه باز هم ژیرو را صاحب فرصت کرد که این بار هم او ناکام ماند.

گریزمن هم دوبار در موقعیت شوتزنی در پشت محوطه قرار گرفت که ضربات او به جایی منجر نشد. دقیقه 39 مسابقه شاید بهترین فرصت کل نیمه اول رقم خورد، پاوارد در موقعیتی شبه تک به تک صاحب فرصت شد، اما ضربه او به شکلی عالی توسط کورتوا دفع و راهی کرنر شد. در آخرین لحظات نیمه اول هم لوکاو می توانست خطرساز شود که توپ به او برخورد و راهی اوت شد.

 

به این ترتیب نیمه نخست با تساوی بدون گل پایان یافت. در نیمه نخست بلژیک 58 درصد تصاحب توپ و فرانسه 42 درصد مالکیت داشت، فرانسوی ها 11 خیز به سمت دروازه حریف داشتند و بلژیکی ها سه.

نیمه دوم با میل بیشتر فرانسه برای گلزنی آغاز شد و خروس ها خیلی زود هم مزد این انگیزه را گرفتند. دقیقه 51 بود که سانتر از روی کرنر از سمت راست، با حضور به موقع اومتیتی روی تیر اول همراه شد، مدافع بارسا بالاتر از فلینی موفق شد ضربه سر را بزند و دروازه کورتوا باز شد. 1-0 فرانسه.

بعد از این گل تا حدود دقیقه 60 این فرانسه بود که همچنان میدان داری می کرد و بلژیک در شوک گل خورده، مقابل فرانسه حرفی برای گفتن نداشت. دقیقه 60 بازی، مارتینز، مرتنز را به زمین فرستاد و جایگزین دمبله کرد تا بتواند شرایط را تغییر دهد.

 لحظاتی بعد هازارد به دلیل خطا در میانه میدان روی ماتوییدی از داور کارت زرد گرفت. دقیقه 65 اولین موقعیت جدی قرمزها بعد از خوردن گل پیش امد که ضربه سر دیدنی فلینی با حداقل اختلاف به اوت رفت.

تا دقیقه 75 مسابقه، فرانسه به خوبی رقیب را کنترل کرد و مانع از خلق موقعیت توسط بلژیک شد. دقیقه 80 بازی فلینی زمین را ترک و کاراسکو وارد بازی شد. شوت دیدنی ویتسل در دقیقه 81 هم توسط لوریس مهار شد و برگشت داده شد.

بازی منطقی فرانسه در دقایق پایانی مسابقه در کنار خطاهای به موقع و البته زمین افتادن بازیکنانی نظیر امباپه و ماتوئیدی، موجب شد تا بلژیک در خلق موقعیت گلزنی دیگری ناکام بماند و در نهایت به شکلی تلخ از صعود به فینال باز ماند. به این ترتیب بلژیک در روز شنبه در بازی رده بندی به میدان خواهد رفت.

  پربازدید ترین