• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا نشست علمای دینی در عربستان جنگ را در افغانستان متوقف می کند؟

آیا نشست علمای دینی در عربستان جنگ را در افغانستان متوقف می کند؟

نشست جهانی علمای اسلام درباره صلح و امنیت افغانستان در عربستان سعودی جریان دارد. این نشست دو روزه از سوی سازمان همکاری‌ های اسلامی برگزار شده است. دبیر کل این سازمان در نشست جهانی علمای اسلام برای صلح و امنیت در افغانستان گفت که جنگ یک راه حل همیشگی نیست و مساله افغانستان باید از راه گفتگو حل شود.

در این نشست نزدیک به 100 عالم دین از 57 کشور مسلمان جهان اشتراک کرده اند. در این نشست که در شهرهای جده و مکه عربستان سعودی برگزار شده است عالمان افغانستان با انتقاد از جنگ در کشور هفت خواست شان را مطرح ساختند.

خواست‌های علمای افغانستان از عربستان سعودی:
دعوت از هر دو طرف جنگ برای آتش‌بس و آغاز گفتگوهای مستقیم
تعیین یک هیات از میان این عالمان برای گفتگوهای مستقیم با طالبان
دعوت نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری یک نشست بزرگ
دعوت از طالبان برای گفتگوهای صلح به عربستان سعودی
دعوت برای یک نشست بزرگ عالمان دین در افغانستان
واضح شدن موقف علما و سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ افغانستان
واضح شدن موقف عالمان در باره افراطگرایی، کشتار و انفجار و انتحار

قیام الدین کشاف رییس شورای سرتاسری علمای افغانستان در این نشست خطاب به حکومت و پادشاه عربستان سعودی گفت، برای مذاکرات صلح باید طالبان دعوت شوند.
کشاف در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت، برای نتایج این نشست امیدواری‌ها زیاد است. وی افزود: نظریات تمام علما بسیار خوب بود، مثبت بود و تمام‌شان حق را گفتند و آنچه در افغانستان جاری است را غیر قابل توجیه خواندند، از نظر اسلام همین توقع ما بود و انشالله نتیجه آن مثبت خواهد بود.

نشست دو روزه عربستان برای آوردن صلح به افغانستان روز گذشته در جده آغاز و امروز در مکه پایان میابد.این نشست نیز مانند نشست های دیگر برای افغانستان شعاری و بدون نتیجه خاص به اتمام می رسد.

قابل توجه است که تمامی کشورهای برگزار کننده جلسات صلح برای افغانستان و یا دایر کنندگان نشست های تجدید کمک به افغانستان، همان کشورهایی هستند که از جنگ افغانستان نفع می برند. در پشت سر این جلسات، مخالفان مسلح از جمله طالب و داعش و دیگر اشرار را تمویل و تجهیز می کنند و از جانب دیگر برای آوردن صلح به افغانستان نشست های نمایشی برگزار می کنند.

امروز نیز بر هیچ کسی پوشیده نیست که فتواهای علمای دینی عربستان از یکطرف و کمک های مالی این کشور از جانب دیگر باعث تشدید و تداوم و گسترش جنگ در همه نقاط افغانستان شده است.

امروز دیگر برهمه مردم افغانستان ثابت شده است که عربستان هرگز اراده ای برای توقف جنگ در افغانستان نداشته و اینک نیز نخواهد داشت. زیرا در پناه جنگ و درگیری به ترویج وهابیت پرداخته مردم را از اصول اعتقادی شان دور می سازد.

امروز دیگر نمی شود مانند گذشته اذهان مردم را به سوی اعمال "بظاهر خیرخواهانه" عربستان جلب نمود و توجه شان را به طرف پادرمیانی عربستان هدایت کرد، زیرا دست عربستان برای مردم افغانستان رو شده و برای مردم ثابت گردیده است که عربستان و کلا عرب ها از جمله حامیان اصلی طالب و داعش در افغانستان هستند.

عربستان از اول در راستای منافع آمریکا در منطقه عمل می کرد و چند سال اخیر رسما به عنوان پایگاه و حتی زبان آمریکا در منطقه تبدیل شده است. ساده اندیشی است اگر بپذیریم واقعا عربستان برخلاف منافع خود و آمریکا برای آوردن صلح در افغانستان گام مثبتی بر می دارد.

گروه هایی که امروز باعث تشدید و گسترش درگیری ها در افغانستان هستند، در سال های گذشته با پول های عربستان در پاکستان رشد کرده و آموزش دیدند تا امروز در راستای منافع آمریکا و عربستان در افغانستان بجنگند نه اینکه به صلح روی آورند. اگر قرار بود که این گروه ها به همین سادگی و با برگزاری یک نشست و صدور یک فتوا به جنگ پایان دهند، که اینهمه هزینه طی دو دهه برای ایجاد و تربیت و رشد آنان نمی شد.

بطور یقین رییس شورای علمای افغانستان و دیگر شرکت کنندگان در نشست صلح افغانستان در عربستان سعودی، میدانند که این نشست ها و جلسات جز ضایع شدن وقت و از دست رفتن فرصت ها نیست. زیرا نه عربستان و نه افغانستان و نه دیگران به آوردن صلح در افغانستان آنهم توسط عده ای وهابی باور ندارند.

به سران و رهبران و متنفذین قومی و جهادی توصیه می کنیم که دیگر اینقدر ساده اندیش نباشید و در پی فریب مردم و دادن وعده های واهی، مدرم را دلخوش و امیدوار به آینده نکنید. بجای وعده های واهی و دروغین، واقعیت های پشت پرده را بازگو کنید تاهم بار خود را سبک کنید و هم دعای خیر مردم را همراه تان داشته باشید.

  پربازدید ترین