• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نادیده گرفتن خواست تظاهرات کنندگان در شمال کشور، باعث گسترش اعتراض ها در سایر ولایت ها خواهد شد

نادیده گرفتن خواست تظاهرات کنندگان در شمال کشور، باعث گسترش اعتراض ها در سایر ولایت ها خواهد شد

به دنبال وخامت وضعیت سیاسی کشور، شماری از نمایندگان در نشست امروز مجلس (چهارشنبه، 20، سرطان) هشدار دادند که اگر رییس‌جمهور غنی سیاست دسیسه‌سازی‌اش را تغییر ندهد، مردم در تمام ولایات در برابر نظام خواهند ایستاد.
همایون همایون، معاون اول مجلس در نشست عمومی این مجلس با انتقاد از عدم توجه حکومت به خواست تظاهرات کنندگان ولایت‌های شمالی گفت حکومت به خواست معترضان نباید بی‌توجهی کند.
او تاکید کرد که حکومت نباید خواست‌های معترضان را در ولایت فاریاب نادیده بگیرد، وگرنه این اعتراض‌ها در سایر ولایت‌های کشور گسترش خواهند یافت.
آقای همایون که ریاست نشست امروز مجلس را برعهده داشت به کمیسیون‌های امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس دستور داد که هیأتی را به شمول نمایندگان ولایت فاریاب به این ولایت بفرستد.
به گفته او، هیأت مجلس موظف است وضعیت ولایت فاریاب را بررسی کرده و دوباره به مجلس گزارش دهد.
باشندگان فاریاب و برخی ولایت دیگرشمالی، پس از بازداشت نظام الدین قیصاری، فرمانده نزدیک به ژنرال دوستم از دوهفته به این سو دست به اعتراض زده اند.
معترضان، خواستار رهایی آقای قیصاری و بازگشت ژنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری به کشور هستند.
معاون اول مجلس نمایندگان نیز تاکید کرد که تبعید معاون اول ریاست جمهوری ازسوی حکومت کاملاً خلاف قانون است و حکومت بر اساس قانون حتا صلاحیت تبعید یک شهروند عادی کشو را ندارد.
همچنین ظاهر قدیر، نماینده ننگرهار در مجلس گفت: "رییس‌جمهور دسیسه‌سازی می‌کند و کشور را به بحران می‌برد. اگر رییس‌جمهور در سیاست‌اش تغییر نیاورد، مردم در ولایت‌ها در برابر نظام ایستاده خواهند شد. رییس‌جمهور افغان‌ها را با تباهی مواجه کرده است".
 از سویی دیگر، محمد نعیم لالی حمیدزی، نماینده قندهار گفت: "بازداشت قیصاری خاص به خاطر ناامن کردن شمال از سوی حکومت صورت گرفته و عامل کشتار مردم ارگ است".
با این وجود، برخی نمایندگان مجلس از تیرباران محافظان نظام الدین قیصاری توسط نیروهای کوماندو به شدت انتقاد کردند.
احمد بهزاد، نماینده مردم هرات در مجلس در این خصوص گفت که حکومت به صورت غیر مجاز از کوماندو و نیروهای ارتش برای کشتار محافظان قیصاری استفاده کرده است؛ اما چرا کوماندوها را به ولایت غور نمی فرستد تا «قاتلانی مربوط به کسی که تازه از جنگ برگشته را بازداشت کنند.»
آقای بهزاد افزود که حکومت« تروریست پروری می‌کند » و در چنین شرایطی، مردم مجبور اند برای دفاع از خود شان سلاح بردارند.
این در حالی است که اخیراً برخی مسوولان حزب جنبش تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و مدعی شده اند که محافظان نظام الدین قیصاری، توسط کوماندوها دست و پا بسته شکنجه شده‌اند.
با این وجود، حکومت اعلام کرده است که ادعای کشته شدن سربازان قیصاری را بررسی می‌کند؛ ولی در مورد خواست‌های معترضان هیچ گونه ابراز نظر نکرده است.

  پربازدید ترین