• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معترضان در شمال دفاتر کمیسیون انتخابات فاریاب و سرپل را بستند

معترضان در شمال دفاتر کمیسیون انتخابات فاریاب و سرپل را بستند

کمیسیون انتخابات تایید کرده که معترضان در شمال کشور دفاتر کمیسیون انتخابات را در شهرهای میمنه و سرپل بسته‌اند.

محمدطاهر رحمانی؛ رئیس شورای ولایتی فاریاب، صبح امروز (چهارشنبه، 20 سرطان)  گفت: معترضین رفتند و دروازه دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت فاریاب را مسدود کردند.
 
او افزود: ده هزار نفر در فاریاب به جاده ها ریخته اند و تظاهرات شان را ادامه می دهند.
 
به گفته آقای رحمانی فعلاً در اکثر ولایات شمالی، تظاهرات برای رهایی فرمانده نظام الدین قیصاری و برگشت معاون اول به کشور جریان دارد.
 
در همین حال، سید حفیظ هاشمی؛ سخنگو و رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات، مسدود شدن در دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در فاریاب را تایید کرد و گفت: خبر مسدود شدن دفتر کمیسیون انتخابات در فاریاب ساعتی پیش به ما رسید و نگران هستیم.
 
او افزود: هرکس مطابق قانون حق دارد تظاهرات کند؛ اما به باور وی، مسدود کردن دفتر کمیسیون انتخابات در فاریاب کار درستی نیست.
 
آقای هاشمی اضافه کرد: این کار معترضین به خیر مردم ما نیست. ما خواهش می‌کنیم که هرچه زوتر دروازه دفتر این کمیسیون را در فاریاب دوباره باز کنند.
 
وی گفت: 28 میزان نزدیک است و با این کار معترضین، ما نمی‌توانیم پلان ها خود را در فاریاب تطبیق کنیم.
 
به گفته سخنگوی کمیسیون انتخابات، این کار معترضان صدمه رساندن به پروسه انتخابات در شمال کشور است: «ما صبح از ارگان های امنیتی هم خواهش کردیم که هرچه زودتر در این زمینه کاری کنند.»
 
تظاهرکنندگان بعد از بازداشت نظام الدین قیصاری توسط نیروهای ارتش و انتقال او به کابل، به خیابان‌های شهر میمنه آمدند و بعد دامنه این تظاهرات تا ولایت تخار در شمال شرق کشور گسترش یافت.

خواست اصلی معترضان آزادی بدون قید و شرط نظام الدین قیصاری و بازگشت عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری به کشور است، که از حدود یک سال تاکنون در کشور ترکیه به سر می‌برد. نزدیکان آقای دوستم مدعی هستند که دولت مانع بازگشت او به افغانستان است.

در نهمین روز نیز تظاهرکنندگان شعار "مرگ بر رئیس جمهور" سر دادند و کناره‌گیری او شدند.

در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار در شمال‌شرق کشور معترضان خیمه تحصن خود را از میدان اصلی شهر به مقابل نمایندگی وزارت دارایی (مستوفیت) منتقل کردند.
 
پیشتر و به دنبال بازداشت نظام الدین قیصاری از سوی کماندوهای ارتش ملی، جنرال دوستم؛ معاون اول ریاست جمهوری، هشدار داده بود که این تصمیم، روند انتخابات در شمال کشور را به خطر می اندازد.

  پربازدید ترین