• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

عربستان با دست خونین برای ما صلح می خواهد!

عربستان با دست خونین برای ما صلح می خواهد!

صلح شایسته مردم ما است و باید به آن برسند اما برخی آدرس خطا می دهند و کار به جایی رسیده که عربستان با دست آلوده به خون مردم یمن، امروز خود را خواستار صلح در افغانستان جا می زند و از فرزند معنویش طالبان، رعایت قاعده دولت پذیری را طلب می کند.
حدود 100 تن از عالمان دینی از 37 کشور اسلامی طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته درعربستان گردهم آمدند تا در یک تبادل نظرفقهی در مورد درگیری های خونین جاری درافغانستان اظهار نظر کنند.
روزگذشته (چهارشنبه ) مدعوین این همایش که عنوان « گردهمایی بین‌المللی علمای مسلمان درباره صلح و ثبات در افغانستان» را داشت پس از جلسه روز نخست که در شهر جده آغاز شد با پادشاه عربستان در مکه دیدار کردند و در پایان قطع نامه ای صادر شد.
در این قطع نامه از گروه طالبان خواسته شده است که دعوت حکومت افغانستان را برای گفت ‌و گوهای صلح بپذیرد.
همچنین در این قطع نامه آمده است که حکومت افغانستان و طالبان آتش‌بس را برقرار کرده و گفت ‌و گو‌های مستقیم خود را شروع کنند.
در این قطع نامه 17 ماده ای آمده که «دولت افغانستان اسلامی است، مردم آن مسلمان هستند و جنگ علیه مسلمانان بر اساس نص و قرآن جایز نیست.» و بر همین اساس حملات انتحاری و انفجارها در افغانستان حرام و مردود اعلام شد.
جمله کلیدی قطع نامه عالمان دینی آن است که « ریختن خون مردم در یک کشور مسلمان گناه و حرام است.»
«یوسف عثیمین» ، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی که این قطع‌نامه‌ پایانی را می خواند گفت که عالمان دینی از همه طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته اند که راه صلح را جستجو کنند.
همایش دو روزه علما دینی در عربستان از چند منظر قابل تامل است نخست این که تایید دوباره ای بود بر حرام بودند ریختن خون مسلمانان توسط گروه های تندرو مدعی مسلمانی که این موضوعی افزون برنتایج بارها تکرار این گونه جلسات نبود.
در دو نشست قبلی علمای دینی که یکی در ماه ثور (اردیبهشت) امسال در اندونزی با حضور نمایندگان کشورهای افغانستان و پاکستان و اندونزی و دیگری در تجمع دو هزارو 500 تن از علمای افغانستان در ماه جوزا (خرداد) امسال در شهر کابل برکزار شد و منتج به سه روز آتش بس همزمان میان طالبان و دولت گردید نیز همین نتایج به دست آمده بود.
نکته بعد خود میزبان این گردهمایی است که نه تنها نخستین کشوری است که در جمع سه کشور، گروه طالبان را پس از اشغال کابل در ماه میزان (مهر) 1375 به رسمیت شناخت و به عنوان پدر معنوی این گروه علاوه بر تامین منابع مالی چشمه الهام تفکرات فکری آنها بوده و هست.
و نکته دیگر عقیم ماندن نتایج این همایش قبل از جوانه زدن است زیرا گروه طالبان به عنوان طرف اصلی مباحث مطرح در این همایش قبل از شروع جلسه آن را رد کرد.
در جلسات عربستان ، افغانستان با یک هیات 35 نفری شرکت کرد اما از پاکستان تنها یک تن حضور داشت و این در حالی است که همواره افغانستان مدعی شده که بخش مهم حمایت از طالبان از سوی این همسایه جنوبی صورت می گیرد و غیبت آنها در عربستان نکته دیگری برای تامل است.
«اکرم اخپلواک» رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح کشورمان پس از صدور قطعنامه گفت که این نشست به خواسته‌های مردم افغانستان برای آوردن صلح و ثبات دایمی پاسخ مثبت داده است و ابراز امیدواری کرد که «اعلامیه مکه» برای ایجاد صلح در افغانستان بسیار موثر خواهد شد.
« قیام ‌الدین کشاف» رئیس شورای سراسری علمای کشور نیز پاسخ شرکت ‌کنندگان در نشست عربستان را به خواسته‌های هیات افغانستان بسیار خوب ارزیابی کرد.
اما کارشناسانی هستند که باور دارند به رغم رضایت هیات افغانستان از نشست مکه برخی از خواسته های اولیه این هیات در قطع نامه گنجانده نشده است.
تعیین گروهی از این نشست برای دیدار با طالبان، در خواست برگزاری جلسه سران کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی برای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان، هیات افغانستان از پادشاه عربستان خواسته بود که به خاطر مذاکرات صلح، طالبان را به عربستان دعوت شوند و افغان ها از سازمان همکاری اسلامی خواسته بودند که جلسه مشابهی را در کابل برگزار کنند اما در قطع نامه پایانی به این درخواست ها پاسخ روشنی داده نشد.
طالبان در واکنش به نشست علما در عربستان در بیانیه ای نوشت عالم نامدار و معتبری در این نشست حضور نداشت و جنایات اشغالگران در افغانستان نادیده گرفته شد.
در این بیانیه طالبان در واکنش به حرام خواندن جنگ در افغانستان آمده است که جهاد کنونی به فتوای هزاران تن از علما آغاز شده است و این جهاد نیروی استکبار جهانی را رسوا ساخته است .
در ادامه این بیانیه آمده است که در این نشست هیچ یک از علمای نامدار و معتبر افغانستان، منطقه یا جهان اسلام حضور نداشتند و بیشتر مدعوین مامورین رسمی دولت های مختلف بودند.
طالبان پیش از این نیز گفته بود که نشست عربستان به خواست آمریکا برگزار می شود و جنگ افغانستان جنگ داخلی نیست بلکه جنگی علیه تجاوز آمریکا به افغانستان ممی باشد و آنها به این جنگ ادامه می دهند.
«احمد سعیدی» یکی از اساتید دانشگاه و آگاه سیاسی کشور، معتقد است درگیری های جاری در کشور منشاء دینی ندارد تا فتوایی بتواند روند آن را تغییر دهد بلکه این جنگ منافع قدرت هایی است که صحنه افغانستان را میدان رقابت خود ساخته اند.
او که پیش از برگزاری نشست عربستان نسبت به نتیجه آن ابراز تردید کرده بود بر این باور است که تا صحنه درگیری واقع بینانه ترسیم نشود نمی توان راهبرد درستی برای پایان جنگ فرض کرد.
شاید یکی از واقع بینانه ترین نگاه ها به درگیری های افغانستان آن باشد که بین سخن و عمل کشورهایی که مدعی همکاری برای صلح یا کمک هستند، هم راستایی دیده شود.
برای نمونه عربستان در حالی که به یمن کشور همسایه مسلمان خود حمله کرده و روزانه ده ها کودک و زن این کشور آیا می تواند درصلح افغانستان نقشی صادقانه داشته باشد.
یا آمریکا که مدعی کمک به افغانستان برای رسیدن به ثبات و امنیت است چطور نسبت به افزایش تولید مواد مخدر به عنوان مهمترین منبع درآمد تروریست ها بی تفاوت است و به جای ایجاد زمینه برای رونق اقتصادی افغانستان و برون رفت کشو از وابستگی به بنادر پاکستان راه دسترسی کابل را به چابهار می بندد.
وقتی نشست علما درعربستان شروع شد حمله ای انتحاری در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرها اتفاق افتاد که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفت.
این به معنای آن است که هنوز پرونده گروه طالبان که حوزه فعالیتش به داخل مرزهای افغانستان محدود بود بسته نشده ، گروههای تروریستی دیگری با کارکردهای فرا مرزی در افغانستان جایگزین شده اند و این نشان می دهد که حتی صلح با طالبان تضمین کننده ثبات و امنیت نخواهد بود.
وقتی صورت مسئله درست تبیین نشود حل صحیح آن نیز ممکن نخواهد شد و داستان جنگ و صلح افغانستان یکی از مسائلی است که باید دوباره از نو به شکلی منطقی و درست تعریف شود.

  پربازدید ترین