• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا نظام الدین قیصاری زنده، زخمی یا کشته شده است؟

آیا نظام الدین قیصاری زنده، زخمی یا کشته شده است؟

نظام الدین قیصاری قربانی توطئه محمد اشرف غنی احمدزی شده است. حدود دو هفته پیش 10 سرطان سرکار رژیم ع و غ به ننگرهار رفت و جاسوسان ریاست امنیت ملی عمداً گذاشتند که دهشت افگنان اهل هنود و سیک های آن ولایت را نسل کشی کنند. این جنایت رهبری شده توسط ستون پنجم نظام همه بیشتر افغانستان را تکان داد. دولت هند از این رو از رژیم موجود در کابل ناراحت است که محمد اشرف غنی احمدزی کوشش دارد با پاکستان در همه عرصه ها کنار آید. حامد کرزی هم با دولت هند به تماس شده و انزجار خود را از توافق بین کابل و اسلام آیاد اعلان کرده است.

اما رژیم جهت تغییر افکار عامه طرح پاک سازی شمال و غرب کشور را روی دست گرفته و قرار است فاریاب توسط محمد اشرف غنی احمدزی به صورت کامل مدیریت شود تا زمینه مدیریت دیگر ولایت های تحت برنامه فراهم گردد. یکی از مشاوران جوان سرکار رژیم به این قلم چنین گزارش داد: "مرحله اول اعتماد سازی بین مردم و طالبان تحت نام آتش بس به صورت بسیار موفقانه پایان یافت. حالا جناب رییس مطمئن است که اگر ایئلاف دوستم و نور و محقق بخواهد مزاحمتی برای نظام ایجاد کند، با یک دستور دیگر رییس جمهور به همه قوت های نظامی و کشفی هدایت می دهد که دروازه ها و راه های ورودی طالبان را به شهر ها و ولسوالی ها باز کنند. تطبیق این مرحله از اعتماد سازی می تواند هم برای طالبان و هم برای نظام ما مفید واقع شود. اما شاید جنگکی رخ دهد. ما باز می توانیم با حمایت جامعه جهانی همه باغیان و یاغیان را یا سر جای آن بشانیم یا از بین ببریم."

منبع گفت: اینکه سر قیصاری چه آمده فعلاً محرمانه است. فرمانده کل قوای مسلح باید در باره نشر هر قسم خبر در باره او تصمیم بگیرد. ما حق ابراز نظر در باره قیصاری نداریم. اما همین قدر می توانم بگویم که وضع فاریاب شاید وخیم شود. اگر اوضاع کنونی به همین منوال پیش برود وضع امنیتی فاریاب مدیریت نشود شاید با مشکلات بسیار شدید دچار شویم."

برندگان حذف نظام الدین قیصاری عبارتند از دهشت افگنان داخلی و خارجی، محمد هاشم اورتاق و احمد ایشچی.

هفته پیش یک گزارش از یک مقام وزارت امور داخله رژیم ع و غ از کابل حاکی از آن است که گویا تکاوران رژیم نظام الدین قیصاری را کشته‌اند. منبع گفت که نظام الدین قیصاری به نقل قول از مقام ریاست امنیت ملی افغانستان خنثی شده است. معنی خنثی شدن در اصطلاحات استخباراتی یعنی حذف شده است. منبع همچنین گفت که محمد اشرف غنی احمدزی می خواهد عمداً چنان صحنه سازی کند که مردم فاریاب قیام کند تا به این بهانه بتواند امریکا را وادار به قبول ورود طالبان به شهر میمنه سازد. اگر مردم در ولایت های شمال کشور متحد نشوند طالبان با نیرو های اردوی ملی شهر ها و شهرستان های شمال را گام به کام تسخیر می کنند.

  پربازدید ترین