• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نظام الدین قیصاری کجاست؟!

نظام الدین قیصاری کجاست؟!

اینکه تاکنون نظام الدین قیصاری علی‌رغم تمامی هشدارها و درخواست‌های مردم و شخصیت‌های سیاسی آزاد نشده و حتی هیچ تصویری از وی منتشر نگردیده، به شایعات حذف فیزیکی وی توسط حکومت دامن زده‌است. اگر در روزهای آینده گزارش موثقی از وضعیت نامعلوم وی منتشر نشود، باید نسبت به وضعیت وی اظهار نگرانی کرد.

نظام الدین قیصاری فرمانده نیروهای محلی مربوط به جنبش اسلامی و یکی از افراد نزدیک به جنرال دوستم روز دوشنبه هفته گذشته (11 سرطان 1397) توسط کماندوهای اردوی ملی بازداشت شد.

وی که از فرماندهان نظامی حزب جنبش در دوران جهاد و پس از آن به‌شمار می‌رفت، از نزدیکان به جنرال دوستم، معاون اول رئیس‌جمهور محسوب می‌شد. وی همچنین نماینده ویژه جنرال دوستم در امور مربوط به نیروهای خیزش مردمی در ولایت فاریاب و قوماندانی امنیه ولسوالی قیصار بود.

وی که برای اشتراک در نشستی امنیتی به قرارگاه لوای اول قول اردوی 209 شاهین مستقر در میمنه رفته بود به اتهام تهدید نیروهای امنیتی و توهین به فرماندهان ارشد امنیتی حاضر در این نشست، پس از یک درگیری مسلحانه که میان محافظان وی و نیروهای امنیتی درگرفت، به همراه با 25 نفر از همراهانش توسط کماندوهای اردوی ملی بازداشت و به کابل منتقل شد. سخنگوی قول اردوی 209 شاهین گفت که قیصاری در این جلسه مقام‌های امنیتی را به مرگ تهدید کرده بود.

بازداشت نظام الدین قیصاری واکنش‌های تندی را در پی داشت. بسیاری از احزاب، جریان‌های سیاسی، شخصیت‌های جهادی و سیاسی کشور، مجلس نماینگان مجلس سنا و مردم عادی به بازداشت وی اعتراض و خواستار آزادی وی شدند. جنرال «عبدالرشید دوستم» در همان ساعات اول وی به حکومت هشدار داد و گفت «اکنون که بر اساس بعضی گزارش‌های غلط و دسیسه‌های ناجوان مردانه قوماندان قیصاری توسط حکومت دستگیر و به کابل انتقال داده شده، خطر فروپاشی و هرج و مرج در صفوف مدافعین فاریاب وجود دارد.» ائتلاف نجات نیز با انتشار اعلامیه ای به این حادثه واکنش نشان داد و نوشت: «سرکوب اعتراضات مردم عواقب خیلی خطرناک رقم خواهد زد که مسئولیت بعدی آن مستقیماً بدوش حکومت وحدت ملی و و جامعه جهانی خواهد بود.»

از اولین روزی که نظام الدین قیصاری بازداشت شد است تا به امروز که 13 روز می‌گذرد، کسی نه صدایی از وی شنیده شده و نه تصویری از وی منتشر شده‌است. درگیری مسلحانه ای که هنگام دستگیری وی در لوای اول قول اردوی 209 شاهین در میمنه صورت گرفت در سایه عدم ارائه اطلاعات نهادهای امنیتی دربارهٔ وضعیت صحی وی، احتمال آسیب دیدن وی در این حادثه را بالا برده‌است. نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که اعلام شد ده‌ها تن از همراهان نظام الدین قیصاری توسط نیروهای امنیتی به خاک و خون کشیده شده‌اند و با دستانی بسته به شکلی فجیع به قتل رسیدند.

دو روز پیش هم که 8 تن از 25 تن از همراهان نظام الدین قیصاری از چنگ نیروهای امنیتی رها شدند، جملگی آن‌ها از لت و کوب شدید اسیران توسط نیروهای امنیتی خبر می‌دهند. آن‌ها در دیدار با والی فاریاب تأکید کردند که از ساعات اولیه اسارت تحت بی رحمانه‌ترین شکنجه‌ها و لت و کوب شدید نیروهای امنیتی قرار داشتند. آن‌ها نیز ضمن بی اطلاعی از وضعیت نامعلوم نظام الدین قیصاری نسبت به اوضاع صحی وی اظهار نگرانی کردند.

روشن است که حکومت در پی حذف رقبای قدرتمند خود از صحنه می‌باشد. بی جهت نیست که حکومت بر روی «نظام الدین قیصاری» انگشت گذاشته‌است. وی یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های جهادی شمال افغانستان است و هواداران بی شماری در صفحات شمال دارد. وی که بارها نیروهای امنیتی را از محاصره طالبان نجات داده‌است و محبوبیتی چشمگیر حتی در میان دشمنان خود دارد، همیشه مانعی بر سر برنامه حکومت برای ناامن سازی شمال بوده‌است.

اینکه تاکنون نظام الدین قیصاری علی‌رغم تمامی هشدارها و درخواست‌های مردم و شخصیت‌های سیاسی آزاد نشده و حتی هیچ تصویری از وی منتشر نگردیده، به شایعات حذف فیزیکی وی توسط حکومت دامن زده‌است. اگر در روزهای آینده گزارش موثقی از وضعیت نامعلوم وی منتشر نشود، باید نسبت به وضعیت وی اظهار نگرانی کرد.

  پربازدید ترین