• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

فرهمند: رئیس جمهور خودش اعتراف کرد که فرمان دستگیری نظام الدین قیصاری را خودش صادر کرده است

فرهمند:  رئیس جمهور خودش اعتراف کرد که فرمان دستگیری نظام الدین قیصاری را خودش صادر کرده است

عنایت‌الله بابر فرهمند؛ رئیس دفتر جنرال دوستم می‌گوید که رئیس جمهور خودش اعتراف کرد که فرمان دستگیری نظام الدین قیصاری به شیوه‌ای که شاهد بودیم را صادر کرده است و بر اساس آن، عمل فجیع نیروهای کماندو و سایر ارگان ها بر افراد وابسته به نظام‌الدین قیصاری صورت گرفته است.

رییس دفتر معاون اول ریاست جمهوری، امروز یکشنبه (24 سرطان) در گفتگو با آوا گفت: اگر برای دستگیری نظام الدین قیصاری بر اساس شکایات مردم اقدام شده، آیا راه دستگیری قانونی اش این گونه است؟ او پاسخ داد: نه این‌گونه نیست که رئیس جمهور فرمان داده است.
 
آقای فرهمند خاطرنشان ساخت: «شکایت» به معنای این نیست که او «محکوم» است. اگر محکمه حکم شکنجه را می‌دهد ایشان باید شکنجه شود، اگر حکم اعدام را می دهد، باید اعدام شود.
 
او بیان کرد: رئیس جمهور تنها در قسمت شکایت چنین فرمانی را صادر کرده؛ حالا باید جوابی برای گفتن نداشته باشد.
 
رییس دفتر جنرال دوستم از نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی خواست که این مسأله را به وسیله یک هیأت بی‌طرف متشکل از نهادهای حقوق بشری، نمایندگان حزب جنبش، حکومت از هر ارگانی که باشد، بی‌طرفانه بررسی کنند.
 
او خاطرنشان ساخت: کسی که فرمان چنین جنایتی را داده و کسانی که این فرمان را تطبیق کرده اند باید به محکمه کشانده شوند.
 
به گفته آقای فرهمند، حرف های رئیس جمهور را مبنی بر اینکه نظام الدین قیصاری به دلیل «شکایات مردم» بازداشت شده، هیچکس تایید کرده نمی‌تواند به جز کسی که می‌خواهد این کار غیر قانونی را با بازی کلمات توجیه کند.
 
رییس دفتر معاون اول ریاست جمهوری افزود: اگر از نظام الدین قیصاری شکایت شده بود باید به قومندانی امنیه راجع می ساخت و همان طی مراحل قانونی خود را پشت سر می گذاشت نه اینکه به طور تحقیر‌آمیز ایشان را دستگیر کنند.
 
رئیس دفتر جنرال دوستم اشاره کرد: رئیس جمهور نمی‌تواند اذهان مردم را به سوی دیگری سوق بدهد حرف های رئیس جمهور به‌خاطر توجیه عمل غیر قانونی خودش است.
 
 عنایت الله بابر فرهمند همچنین در متنی که در صفحه فیسبوکش منتشر کرده، نوشته است: سرقواندان اعلاى قواى مسلح که به‌خاطر دستگیرى اینچنینى فرمانده قیصارى برنامه چید و 300 نفر نیروهاى کماندو را چهار روز قبل از واقعه از هلمند و قندهار انتقال داد و در لوای فاریاب مستقر ساخت، معاون شوراى امنیت در امور سرقوماندانی اعلا را موظف ساخت تا نظام الدین قیصارى را به بهانه جلسه امنیتى در دام کماندوها بیاندازد، نمی‌شود با ادعاى بى اساسی که گویا براساس شکایات مردم دستگیر گردید، اعمال ناشایست و غیر قانونى خود را توجیه بکند.
 
آقای فرهمند، تصریح کرده است: شکایت و نحوه رسیدگى به آن باید از مجراى قانونی صورت می‌گرفت. این نوع فرمان دستگیرى و تطبیق آن توسط مزدوران شخصى نه تنها در قالب قانون؛ بلکه در قالب انسانیت و افغانیت که گاهى ارزشی فراتر از انسانیت را نزد رئیس جمهور پیدا می‌کند، نمی‌گنجد.
 
به نوشته وی، وزارت دفاع که مجرى این فرمان خونین است و پیش قضاوت کورکورانه آنها نسبت به تصاویر جنایت شان قبلا بالوسیله سخنگویان آنها بیان گردیده، نتایج و دریافت‌هاى هیأت حقیقت یاب آنها قبلا معلوم است.
 
رییس دفتر آقای دوستم، تأکید کرده که ملتی که از مدت 12 روز بدینسو جاده هاى ولایات را پر کرد و دروازه ارگان‌هاى دولتى را بست، خواستار بررسى این جنایت هولناک توسط یک هیأت حقیقت یاب بی‌طرف، متشکل از نهادهاى بین المللی و داخلى است. نخست باید ابعاد مختلف قضیه موشکافى شود و دلیل صدور چنین فرمان هولناکی روشن شود و عاملین آن به جزاى اعمال شان رسانده شوند.

  پربازدید ترین