• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فرانسه 4- 2 کرواسی؛ فرانسه فاتح جام جهانی شد

فرانسه 4- 2 کرواسی؛ فرانسه فاتح جام جهانی شد

در یکی از تماشایی ترین فینال های تاریخ جام جهانی، فرانسه موفق شد با نتیجه 4-2 کرواسی را شکست دهد و بعد از 20 سال دوباره قهرمانی در جهان را جشن بگیرد.

بعد از گذشت چهار هفته، انجام 63 مسابقه و پشت سر گذاشتن خاطرات تلخ و شیرین، بالاخره روز موعود فرا رسید، فرانسه و کرواسی امروز یکشنبه در ورزشگاه لوژنیکی مسکو برگزارکننده دیدار فینال جام جهانی هستند. قضاوت مسابقه فینال برعهده نستور پیتانا از آرژانتین است، داوری که دیدار نخست جام را هم سوت زد و حالا آخرین سوت را هم او می زند. کوئیپرز هلندی داور چهارم است.

ماسیمیلیانو ایراتی نیز داور اول VAR است. هوای شهر مسکو در زمان انجام بازی فینال، 27 درجه سانتی گراد است.

به طرزی نه چندان عجیب، هر دو تیم بدون تغییر نسبت به بازی قبلی پای به مسابقه فینال خواهند گذاشت. دشان و دالیچ هر دو به تیمی که توانست آن ها را به بازی نهایی برساند، اعتماد کرده و با ترکیبی یکسان نسبت به بازی نیمه نهایی مقابل انگلیس و بلژیک، تیمشان را روانه زمین کرده اند.

ترکیب دو تیم برای این مسابقه به شرح زیر و شماتیک بازیکنان هم اینگونه است:
فرانسه: لوریس، پاوارد، هرناندز، اومتیتی، واران، پوگبا، کانته، ماتوئیدی، گریزمن، امباپه، ژیرو
کرواسی: سوباشیچ، ورسالیکو، لوورن، ویدا، استرینیچ، مودریچ، راکیتیچ، بروزوویچ، پریشیچ، ماندژوکیچ و ربیچ

بر خلاف آن چه انتظار می رفت، کرواسی در 15 دقیقه ابتدایی کاملاً تیم برتر میدان بود. آن ها با نفوذهای سریع از دو جناح، چندین و چند بار مدافعین فرانسوی را آزار دادند، ولی سانترهای نه چندان دقیق، موجب شد کروات ها در رسیدن به گل ناکام بمانند.

بازی در دقایق ابتدایی از سرعت خیلی هم برخوردار است و مدام شاهد تلاش بازیکنان برای ضربه زدن به حریف هستیم. کرواسی در 15 دقیقه نخست با فشار زیاد به دفاع حریف، توپگیری خوبی داشت و عرصه را بر رقیب تنگ کرد ولی در گلزنی ناکام بود. اما دقیقاً بر خلاف آن چه روند بازی بود، فرانسه به گل رسید!

گل برای فرانسه! فرانسوی ها در اولین حضور جدی شان روی دروازه حریف، به گل رسیدند، آن هم نه توسط بازیکنان خودی، بلکه با اشتباه بازیکنان رقیب. دقیقه 18 بازی بود که سانتر گریزمن از روی ضربه آزاد از جناح راست زمین، با ضربه سر مانژوکیچ همراه شد، توپ هم به زیبایی در گوشه دروازه سوباشیچ آرام گرفت. دقیقه 18 یک بر صفر به سود فرانسه.

جالب است بدانید که این اولین گل به خودی تاریخ جام های جهانی در بازی فینال بود.

بعد از این گل، شاهد حملات دوباره کرواسی بودیم، کروات ها که نمی خواستند خیلی زود نتیجه را مقابل فرانسه، واگذار کنند. به تلاش شان ادامه دادند، دقایقی بعد مانژوکیچ معتقد بود پوگبا روی او خطای پنالتی کرده که داور اعتقادی به چنین خطایی نداشت.

گل برای کرواسی! دقیقه 28 کرواسی به آن چه حقش در بازی بود رسید، یک ضربه آزاد که روی خطای کانته حاصل شد، کرواسی را به گل رساند. توپ روی دروازه سانتر شد، چهار لمس موثر بازیکنان کرواسی در محوطه جریمه، موجب شد توپ به پریشیچ برسد، او به خوبی توپ را کنترل و سپس با یک ضربه تماشایی و عالی توپ را به گوشه دروازه لوریس فرستاد و بازی 1-1 شد.

اما داستان این مسابقه جذاب در نیمه اول همچنان پر اتفاق دنبال می شد. دقیقه 35 مسابقه بود که سانتر از جناح راست روی ضربه کرنر، با برخورد توپ به دستان پریشیچ همراه شد، پیتانا خود اعتقادی به پنالتی نداشت ولی کمک داوران ویدیویی، به داور مسابقه اطلاعات لازم را انتقال دادند.

گل برای فرانسه!  بالاخره بعد از چند دقیقه تعلل داور و توقف در روند بازی، در دقیقه 36 بازی بود که داور نقطه پنالتی را نشان داد، به این ترتیب بعد از مانژوکیچ، پریشیچ هم مرتکب اشتباه شد تا دو تن از بهترین های کرواسی در جام 21، زمینه ساز گلزنی فرانسه شوند. دقیقه 37 مسابقه پنالتی دقیق و حساب شده گریزمن به گوشه دروازه رفت و بازی 2-1 شد. فرانسه 2-1 کرواسی.

 به این ترتیب نیمه نخست بازی با پیروزی 2-1 فرانسه به پایان رسید. فرانسه در حالی به برتری در نیمه اول رسید، که از روی دو ضربه شروع مجدد و با دو اشتباه حریف به گل رسید. در آن سمت، کرواسی که به حق تیم شایسته زمین در نیمه نخست بود، با وجود برتری کامل در خلق موقعیت و تملک توپ، بازنده به رختکن رفت.

در نیمه نخست بازی، کرواسی 61 درصد تملک توپ داشت، دقت پاس 85 درصد را ثبت کرد و در مقابل فرانسوی ها که فقط یک موقعیت گل داشتند، هفت فرصت گلزنی خلق کرد.

طبق انتظار، نیمه دوم هم یک بازی هیجانی و پر سرعت را شاهد بودیم، در همان ده دقیقه ابتدایی مسابقه، دو موقعیت گلزنی جدی را شاهد بودیم. ابتدا ضربه دیدنی و سرکش ربیچ، توسط لوریس مهار شد. اما فرانسه هم روی ضدحملات خطرناک تر از نیمه اول نشان داد. دقیقه 53 بود که فرار امباپه به عمق دفاع حریف روی پاس عالی پوگبا، با ضربه این بازیکن جوان همراه شد اما سوباشیچ مانع از گلزنی این جوان در فینال جام جهانی شد.

دقایقی بعد، کانته که نمایش خیلی خوبی در فینال نداشت و البته یک کارت زرد هم داشت، تعویض شد و انزونزی وارد زمین شد. در همین دقایق فرانسه که بازی را در دست گرفته بود، موقعیت های دیگری به دست آورد تا اینکه به گل بعدی رسید.

گل برای فرانسه! بالاخره پاس های استثنایی پوگبا پشت مدافعین حریف، برای فرانسه به گل منجر شد. دقیقه 59 بود که پاس عالی پوگبا به امباپه رسید، توپ بعد از یک رفت و برگشت به گریزمن رسید، او در موقعیتی عالی دوباره پوگبا را پشت محوطه صاحب توپ کرد، ضربه اول پوگبا توسط حریف بلاک شد ولی در ادامه بغل پای دیدنی این بازیکن با پای چپ، دروازه حریف را برای سومین بار گشود. 3-1 فرانسه.

این پایان کار نبود، توفان ده دقیقه ای نیمه دوم فرانسه که با موقعیت های زیادی برای این تیم همراه شد، در کنار خستگی بازیکنان کرواسی، اختلاف را آن قدر زیاد کرد که جبرانش برای کرواسی تقریباً ناشدنی بود. دقیقه 65 امباپه اسمش را در تاریخ نوشت.

گل برای فرانسه! نفوذ هرناندز از جناح چپ با پاس او برای امباپه همراه شد، ضربه دقیق این بازیکن به گوشه دروازه از پشت محوطه جریمه، گل چهارم را برای فرانسه به ارمغان آورد تا امباپه بعد از پله دومین بازیکن جوان تاریخ باشد که در فینال جام جهانی گل می زند. فرانسه هم نخستین تیم بعد از برزیل 1970 شد که در فینال جام جهانی، 4 گل می زند.

داستان این مسابقه جذاب تمامی نداشت، چهار دقیقه بعد با اشتباه لوریس، امیدهای کرواسی اندکی زنده ماند. این بار مانژوکیچ فرصت طلبی کرد و لوریس اشتباه کرد تا یک گل دیگر در این فینال استثنایی ثبت شود.

گل برای کرواسی! پاس های رو به عقب بازیکنان فرانسه در نهایت به لوریس رسید، کاپیتان فرانسه روی یک توپ ساده اشتباه بزرگی کرد و مانژوکیچ با فرصت طلبی، موفق به گلزنی شد. به این ترتیب امیدهای کروات ها اندکی بیشتر شد. 4-2 برای فرانسه.

اما 20 دقیقه پایانی بازی، طبق انتظار بازی اندکی از لحاظ سرعت دچار افت شد، فرانسه دیگر نیازی به گل زدن نداشت و سعی در کنترل بازی داشت. در آن سمت، خستگی ناشی از انجام سه بازی 120 دقیقه ای در دور حذفی، در ساق بازیکنان کرواسی کاملاً عیان بود و این تیم در 20 دقیقه پایانی، کمتر توانست به دروازه فرانسه نزدیک شود.

در آن سمت، اما با جلو کشیدن کرواسی، فرانسه در ضدحملات به شدت خطرناک بود که موقعیت های بدست آمده با بی دقتی توسط بازیکنان فرانسوی به هدر رفت. در نهایت کرواسی تیم شایسته جام 21، نتوانست از پس فرانسه قدرتمند برآید و به نایب قهرمانی اکتفا کرد.

فینال جذاب جام 21، با قهرمانی فرانسه به پایان رسید تا به فاصله 20 سال، آن ها دومین قهرمانی شان را در جهان جشن بگیرند و به جمع بزرگترین های تاریخ ملحق شوند.

  پربازدید ترین