• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا، غنی را مجبور به بهبود روابط با دوستم ساخت

امریکا، غنی را مجبور به بهبود روابط با دوستم ساخت

منابع در جنبش ملی اسلامی افغانستان با تایید خبر بازگشت جنرال دوستم به کابل می‌گویند که در حال حاضر مصروف تدابیر لوژیستیکی و تشریفاتی برای استقبال از معاون اول ریاست جمهوری، می‌باشند.

منابع در جنبش ملی اسلامی افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک تأیید می‌کنند که جنرال عبدالرشید دوستم، رهبر این حزب و معاون اول رئیس جمهور غنی، در روز های نزدیک به کابل بر می‌گردد. به باور این منابع، توافقات با ارگ ریاست جمهوری در مورد بازگشت عبدالرشید دوستم، در نتیجه تلاش‌های فعال رهبران و طرفداران ایتلاف ملی برای نجات افغانستان اخذ گردیده اند. خصوصاً، پس از آنکه اعتراضات گسترده ای که بعد از بازداشت نظام الدین قیصاری، قوماندان نیروهای خیزش مردمی در فاریاب، در شمال کشور اوج گرفت، روی حکومت مرکزی فشار جدی آورده اند و رئیس جمهوری غنی را ناگزیر ساختند تا با جنرال دوستم وارد مذاکره گردد.

اما بنا بر اطلاعاتی که از یک منبع دیگر در ایتلاف نجات به دست آمده است، حرکت‌های پشت پرده نیز انجام شده اند. به گفته این منبع، آقای صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور، در ملاقات جداگانه با آقای مایک پامپیو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، طی سفر اخیرش به کابل به وضاحت تصریح نمود که رئیس جمهور غنی توافقنامه حکومت وحدت ملی را رعایت نمی‌کند، تمام صلاحیت ها را در دست خویش متمرکز نموده و بدون مشوره با شرکا در حکومت پالیسی را که لازم می‌بیند انجام می‌دهد. با توجه به گفته‌های این منبع، آقای ربانی خاطر نشان ساخته است که چنین سیاست رئیس جمهور غنی برای ایتلاف نجات ملی قابل قبول نمی‌باشد و اگر امریکا روی آقای غنی تاثیر نگذارد، اپوزیسیون سیاسی آمادگی دارد تا حرکت‌های مدنی خویش را گسترش بخشد.

گفته می‌شود که وزیر خارجه امریکا این اظهارات صلاح الدین ربانی را نادیده نگرفته و چون خود واشنگتن نیز از افزایش مخالفت‌های داخلی در حکومت کابل نگران است، گویا مایک پامپیو به اشرف غنی هشدار داده که در صورتی که رئیس جمهور افغانستان طی دو ماه آینده غرض حل مشکلات درونی در حکومت وحدت ملی اقدامات لازم روی دست نگیرد، ایالات متحده گزینه ایجاد حکومت موقت را نیز رد نمی‌کنند.

با توجه به مصاحبه فوق، موافقه ارگ برای بازگشت جنرال دوستم در چهارچوب همین گام‌های نمایشی ممکن شد که واشنگتن از رئیس جمهور غنی خواسته است.

به گفتهٔ منابع در جنبش ملی، فعلأ تدابیر لازم لوژیستیکی و تشریفاتی غرض استقبال از معاون اول رئیس جمهور در کابل روی دست گرفته می‌شوند. جنرال دوستم طی مذاکرات با آقای سرور دانش در انقره همچنان تقاضا کرده است که باید قبل از بازگشت وی به کشور، نظام الدین قیصاری آزاد گردد.

گفته می‌شود در صورتی که ارگ این شرط را نیز بپذیرد، جنرال دوستم حاضر خواهد شد تا اعتراض‌کنندگان در شمال کشور را به آرامش و ختم اعتراضات فرا خواند.

  پربازدید ترین