• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

انفجار در میان تجمع اعتراضی هواداران جنرال دوستم در کابل

انفجار در میان تجمع اعتراضی هواداران جنرال دوستم در کابل

گزارش‌ها می‌رسانند که یک انفجار در نزدیک محل تظاهرات هواداران جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری رخ داده‌است.

فرمان‌دهی امنیه ولایت کابل تایید می‌کند که یک انفجار حوالی ساعت 11 قبل از ظهر در شهرنو کابل رخ داده‌است.

حشمت‌ ستانکزی، سخنگوی پولیس کابل می‌گوید که یک حمله کننده انتحاری می‌خواست که تجمع تعدادی از شهروندان کشور را در پارک شهرنو کابل هدف قرار دهد.

آقای ستانکزی می‌افزاید که نیروهای امنیتی حمله کننده انتحاری را شناسایی کرده و قبل از رسیدن به از پا دراورده‌اند.

همچنین پولیس کابل می‌گوید که یک مهاجم انتحاری که می‌خواست خودش را در گردهمایی هواداران جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در شهر کابل منفجر کند که قبل از رسیدن به هدف شناسایی و کشته شد.

وی‌ می‌گوید که در این روی‌داد به کسی آسیب نرسیده‌است.

این درحالی‌ست که ده ها تن ازهوادران حزب حنبش در پارک شهرنو کابل گردهم آمده بودند و خواهان برگشت جنرال دوستم شدند.

آنان خواهان برگشت جنرال دوستم، معاون اول کشور و رهایی فرمان‌ده قیصاری می‌باشد.

همچنین مأموران امنیتی که در دروازه ورودی پارک شهر نو کابل مصروف تلاشی اشتراک کنندگان در تظاهرات امروز حزب جنبش بودند، می‌گویند که شخصی آمد و خودش را خبرنگار معرفی کرد. زمانی که از وی کارتش را خواستیم متوجه شدیم که فرد انتحاری است او در دستش یک بیک نیز داشت. دیگر نیروها نیز فهمیدند و به سوی آن شلیک کردند که انفجار شد و همان بیک دستی مملو از مواد انفجاری بود.
 
در این رویداد فرد انتحار کننده شدیدا زخم برداشته و علاوه بر او، دو تن دیگر نیز زخمی شدند.
 
کنشکا ترکستانی؛ رئیس جوانان حزب جنبش ملی اسلامی به رسانه ها گفت: ما از دو روز قبل نیروهای امنیتی را گفته بودیم که تظاهرات را در چهارراهی زنبق برگزار می‌کنیم؛ اما امروز برای ما گفتند که یک جای امن تر را انتخاب کنید تهدیدات امنیتی زیاد است.
 
او افزود: ما آمدیم پارک شهر نو را برای تظاهرات امروز خود انتخاب کردیم با اینکه ما دو روز قبل نیروهای امنیتی را آگاه ساختیم؛ ولی بازهم بالای تظاهرات ما انفجار صورت گرفت.
 
آقای ترکستانی اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند با این کارهای شان تظاهرات ما را مختل کنند، بدانند که ما قوی تر از گذشته در صحنه حاضر شده ایم. کشته را که می‌شویم چه خوب است که به‌خاطر گرفتن حق ملت خود شهید شویم.
 
پس از این رویداد، جریان اعتراضات مختل شد، معترضان متفرق شدند و به خانه جنرال دوستم در کابل رفتند.
 
از 14 روز پیش به اینسو ده ها هزار نفر در سراسر افغانستان به ویژه بخش‌های شمالی کشور، در اعتراض به بازداشت نظام الدین قیصاری از فرماندهان نزدیک به جنرال دوستم و شکنجه همراهان او به وسیله نیروهای امنیتی به خیابان ها ریخته اند.
 
امروز دوشنبه، دامنه این اعتراضات به کابل کشیده شد. معترضان می‌گویند تا آزادی بی قید و شرط قیصاری و بازگشت جنرال دوستم به کشور، به تظاهرات ضد دولتی خود ادامه خواهند داد.
 
آنها در تخار، دفاتر همه نهادهای دولتی به استثنای فرماندهی پولیس را مسدود کردند.
 
در بلخ و فاریاب نیز ورودی های گمرکی حیرتان و آقینه از چندروز به اینسو بسته شده اند. برخی شاهراه های استراتژیک کشور که ولایت های شمالی را به کابل وصل می کند، مسدود گشته اند.

  پربازدید ترین