• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی از عدم رشد اقتصادی در مقایسه با رشد نفوس در افغانستان

نگرانی از عدم رشد اقتصادی در مقایسه با رشد نفوس در افغانستان

در روز جهانی جمعیت وزارت اقتصاد از بیشتر شدن نفوس در کشور خبر داد.

بر اساس آمارهای این وزارت نفوس افغانستان در سال جاری به 31.5 میلیون نفر میرسد .

این وزارت همچنان از پایین آمدن رشد اقتصادی در مقابل رشد نفوس ابراز نگرانی می کند و می افزاید این وزارت برای رشد اقتصادی در کشور راهبرد جدیدی را روی دست دارد.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد کشور در این نشست گفت: “وزارت اقتصاد با هر نوع استراتیژی خود را آماده میسازد که حکومت ها بتوانند رفاه را به مردم فراهم بسازند و در حال حاضر رشد اقتصادی ما باید بالای هشت باشد اما فعلاً سه درصد است و ما در این زمینه کار میکنیم.”

هر چند تا اکنون نفوس افغانستان بگونه دقیق وجود ندارد اما اداره مرکزی احصایه می گوید با بیشتر شدن نفوس در کشور میزان بیکاری نیز افزایش یافته است.

حسیب الله موحد، معاون اداره مرکزی احصایه افزود: “در افغانستان تا فعلاً 48% بیکار وجود دارد و نظر به زیاد شدن نفوس در کشور آب های زیر زمینی کم می شود که اگر چنین پیش برود تا چند سال آینده در افغانستان هیچ آبی نخواهد ماند.”

در همین حال، باشندگان کابل حکومت را به بی برنامه گی متهم کرده می گویند عامل اصلی فقر و بیکاری حکومت است تا افزایش نفوس افغانستان.

یک باشنده پایتخت می گوید: “نفوس هر قدر زیاد میشه باید حکومت هم برنامه داشته باشد.”

باشنده دیگری می افزاید: “بیکاری زیاد است و حکومت هیچ برنامه ئی ندارد.”

پیش از این نیز سازمان ملل از حکومت خواسته بود تا با برنامه های آگاهی دهی جلو افزایش نفوس در افغانستان را بگیرد اما آگاهان می گویند تا زمانی که آمار دقیق از نفوس روشن نشود هر برنامه حکومت با ناکامی مواجه خواهد شد.

  پربازدید ترین