• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنرالان و افسران نهادهای امنیتی به ازدیاد وزن و بزرگی شکم دچار استند

جنرالان و افسران نهادهای امنیتی به ازدیاد وزن و بزرگی شکم دچار استند

از جالب ترین خاطرات ام در سفر با مقام های نظامی شاید یکی هم گلایه شماری از جنرالان و افسران از بزرگی شکم شان باشد.

شاید هم این گلایه بجا باشد زیرا ازدیاد وزن وبزرگی شکم، یکی ازنگرانی های جدی نزد، افراد جهان است؛ درسال های اخیر این پدیده به تهدید جدی برای صحت شماری از منصوبین وزارت های دفاع و داخله و نیز شماری از مقام های حکومتی افغانستان مبدل شده است.

تصاویر شماری از جنرالان و افسران وزارت های دفاع و داخله افغانستان نشان می دهد که حتا راه رفتن برای شان خیلی مشکل شده است، چه رسد به رفتن آنان به میدان نبرد وسوق اداره جنگ.

محمود حمیدی، فرمانده اکادمی پولیس ملی، به این پرسش من که صحت جسمی و ذهنی برای یک نظامی چقدر اولویت دارد اینگونه پاسخ داد.

آقای حمیدی گفت: “در مجموع یک منصوب پولیس باید از لحاظ ذهنی و جسمانی آماده باشند. اگر ورزش نکنند، بدن خود را آماده نکنند، برای شان مشکل ساز خواهد شد.”

کم علاقه گی به ورزش، رژیم های غذایی شکر زا، استفاده بیش از حد گوشت و برنج، دود کردن سیگار و در کنارش استراحت بیشتر، از دلایلی شمرده می شوند که به باور پزشکان، سبب ازیاد وزن و بزرگی شکم در میان منصوبین نهاد های امنیتی وشماری از مقام های حکومتی شده است.

با این حال وزارت دفاع به دنبال چاره کار آستین بالا زده است.

محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع در مورد گفت: “بخاطر صحت و رفتن به سوق اداره منصوبین رژیم غذایی و رژیم سپورتی دارند. همراه با سرباز باید جسم یک جنرال تلفیق شده باشد.”

اکنون درکنار مبارزه با مخالفین نظام، شماری از جنرالان، افسران و شماری از مقام های حکومتی نیاز دارند که با پدیده ازدیاد وزن و بزرگی شکم نیز مبارزه کنند. مبارزه ای که انجام آن شاید دشوار از جنگیدن درمیدان نبرد باشد.

رمضان بشر دوست، نماینده مردم کابل در مجلس در مورد اظهار داشت: “متاسفانه، جنرال نداریم، جیب وال داریم، تنها خرچ دسترخوان برخی شان ماهانه 250 هزار افغانی است. هیچ وقت یکی ازین ها را من سلاح بدست در کنار سربازان ندیده ام.”

گذشته از افغانستان، در تازه ترین مورد، پولیس هند هم به آنعده از افسرانش هشدار داده است که یا وزن شانرا کاهش بدهند و یا هم وظایف شان به حالت تعلیق درخواهد آمد.

پولیس هند گفته که در تلاش شناسایی افراد چاق در این نهاد است تا با راهکارهای ویژه وزن آنان را کاهش بدهد.

  پربازدید ترین