• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات کشور زمان برگزاری انتخابات را غیر قابل تغییر اعلام کرد

کمیسیون انتخابات کشور زمان برگزاری انتخابات را غیر  قابل  تغییر اعلام کرد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها که 28 میزان امسال تعیین شده، غیر قابل تغییر است.

قبل از این گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، صلاح الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و شماری از نمایندگان دیگر احزاب خواستار توقف روند کنونی انتخابات شده بودند.

حفیظ الله هاشمی، سخنگو و عضو کمیسیون مستقل انتخابات کشور در یک نشست خبری گفت که تغییر در زمان برگزاری انتخابات در کوتاه مدت ناممکن است و انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها در زمان مشخص شده برگزار می‌شود.

کمیسیون انتخابات کشورمان نظر برخی احزاب سیاسی را رد کرد که مدعی شده بودند از 9 میلیون نفر ثبت نام شده حدود سه میلیون آن واقعی است. این نهاد گفته که آمار ثبت‌نام شدگان براساس شمارش برچسپ‌هایی است که درسیستم وجود دارد.

در اعلامیه این احزاب آمده بود که روند ثبت نام فعلی رای دهندگان وقت مردم را هدر داده و در آن میلیون‌ها دلار هزینه شده اما این "ناقص، فسادزا، زمینه ساز تقلب و بحران آفرین" است.

محمد نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز گفته که ثبت نام رای دهندگان باچالش‌های زیادی همراه بود و ادعای احزاب سیاسی باید بطور جدی بررسی شود.

در دوره‌های قبلی انتخابات، رای دهندگان با استفاده از کارت رای دهی در این روند اشتراک می‌کردند اما دولت تصمیم گرفت برای جلوگیری از تقلب و سوء استفاده از کارت‌های رای دهی، در انتخابات پیش‌رو، رای دهندگان با استفاده از تذکره ورقی که برچسب به آن نصب و ثبت شده باشند، رای بدهند.

آقای هاشمی امروز به مردم غزنی هشدار داد که باید باهم به تفاهم برسند، زیرا ادامه اختلاف نظر سبب می شود تا انتخابات در این ولایت در زمان اعلام شده برگزار نشود.

چالش دیگر انتخابات تنش‌ها در روند برگزاری انتخابات در ولایت غزنی در جنوب کشور است که معترضان از آغاز روند ثبت در 25 حمل امسال با تحصن در مقابل دفتر نمایندگی کمیسیون انتخابات در آنرا بسته اند.

تنش در ولایت غزنی زمانی آغاز شد که شماری از ساکنان آن به انتخابات دور قبل اعتراض داشتند که 11 نماینده از یک قوم به پارلمان راه یافته‌اند. این معترضان خواستار کوچک شدن حوزه‌های انتخاباتی در ولایت غزنی شده بودند.

بعد از اینکه کمیسیون انتخابات اعلام کرد برای حل اختلاف، غزنی را به چند حوزه کوچک تقسیم خواهد کرد، مخالفان دروازه کمیسیون انتخابات در آن شهر را بستند.

رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات هم تاکنون معرفی نشده و روز گذشته کمیسیون انتخابات از حکومت خواست که هر چه زود تر از روی فهرستی که به حکومت فرستاده شده یک نفر را به عنوان رئیس دبیرخانه انتخاب کند.

دبیرخانه کمیسیون انتخابات نقش کلیدی اداری دارد و این کمیسیون می‌گوید خالی بودن این پست سبب کندی در انجام امور انتخابات شده است.

  پربازدید ترین