• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتباع خارجی مجاز در ایران بیمه تامین اجتماعی میشوند

اتباع خارجی مجاز در ایران بیمه تامین اجتماعی میشوند

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی گفت: امکان بیمه تمامی اتباع دارای مجوز اقامت قانونی وجود دارد.

به نقل از مهر، سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای تعهدات قانونی خود علاوه بر اتباع ایرانی به اتباع خارجی ساکن در ایران اقداماتی انجام داده است به طوری که درهمین راستا حدود 36 هزار اتباع بیگانه ای که در ایران اقامت قانونی و دارای مجوز می باشند نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته و از مزایای بیمه، درمان، ازکارافتادگی و ... بهره مند می شوند.

اتباع خارجی برای اینکه تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند حداقل باید یک ماه سابقه بیمه پردازی داشته باشند.
در همین خصوص با احمدرضا خزاعی، مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی در مورد چگونگی بیمه اتباع خارجی، شرط سنی، نحوه ثبت نام، کارگزاری ها و ... گفتگو کرده ایم.

90 درصد اتباع خارجی ساکن ایران، افغانستانی هستند
مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی در خصوص اتباع خارجی مقیم ایران گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال 95، یک میلیون و 759 هزار و 448 تبعه خارجی اعم از مجاز و غیرمجاز سرشماری شده‌اند که یک میلیون و 584 هزار نفر آنها تبعه افغانستان، 34 هزار و 532 نفر عراق و 14 هزار نفر آنها تبعه پاکستان هستند و در مجموع 90 درصد اتباع خارجی، افغانستانی، دو درصد عراقی و یک درصد پاکستانی هستند.
خزاعی گفت: 970 هزار زن و مرد در محدوده سن کار هستند که حدود 520 هزار نفر آنها را مردان بالای 15 سال و کمتر از 60 سال تشکیل می‌دهند.
وی تصریح کرد: برآورد می شود تعداد اتباع خارجی اعم از مجاز و غیر مجاز 2 تا 2.5 برابر آمار رسمی مرکز آمار ایران باشد.

تهران، خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین اتباع
مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی به توزیع نسبی اتباع خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: استان‌های تهران با 515 هزار نفر و پس از آن خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، قم، البرز و یزد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
خزاعی گفت: در مجموع 36 هزار تبعه خارجی بیمه شده اصلی داریم که با محاسبه بیمه شدگان تبعی، تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در حوزه اتباع خارجی حدود 70 هزار نفر می‌شود.
وی تصریح کرد: هدف ما این است که پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی داخل کشور بیشتر از این تعداد شود، چرا که اگر آنها تحت پوشش نباشند، ممکن است با وجود اتفاقاتی، خانواده‌شان دچار مشکل شوند و با این بیمه می توانند از مزایایی همچون از کارافتادگی، فوت، درمان و ... بهره مند شوند ودر نتیجه با پوشش تامین اجتماعی آسیب هایی همچون کودکان کار، تکدی گری و سایر آسیب های اجتماعی در این حوزه به شدت کاهش خواهد یافت.

بیمه اتباع نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی دارد
خزاعی با اشاره به اینکه بر اساس دستور مقام معظم رهبری فرزندان اتباع خارجی مجوز تحصیل در سیستم آموزش و پرورش ایران را گرفتند و هم اکنون حدود 435 هزار نفر دانش‌آموز افغانستانی در کشور داریم، گفت: چنانچه والدین اینها تحت پوشش بیمه نباشند، ممکن است به دلیل عدم بضاعت مالی و عدم پوشش بیمه درمان، از امکانات تشخیصی و درمانی بیماریهای خاص و یا مسری بهره مند نباشند و بدلیل حضور در کلاسهای درس همراه با ایرانیان شاید این موضوع تبعاتی بدنبال داشته باشد که پوشش درمان تامین اجتماعی می تواند نقش بسزایی در تشخیص و درمان به موقع بازی کند.
مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی افزود: بدلیل اطلاع رسانی نه چندان مناسب بسیاری از این افراد از حقوق خود مطلع نیستند و همین موضوع باعث می‌شود که استقبال از بیمه تامین اجتماعی کم باشد.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: در سال 94 با تدبیر مدیر عامل سازمان و تشکیل اداره کل اتباع، تعداد اتباع تحت پوشش تامین اجتماعی که تا آن زمان فقط 3300 نفر بود با اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در اداره کل اتباع، به بیش از 36 هزار نفر رسیده که اگر این سیر صعودی ادامه پیدا کند، رقم بیمه شدگان بسیار زیاد می‌شود و عملاً آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهند یافت.

زنان خانه‌دار، طلاب،روحانیون و متقاضیان بیمه اختیاری از میان اتباع خارجی، در صورت داشتن مجوز اقامت معتبر می‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوندخزاعی اظهار داشت: براساس ماده 5 قانون تامین اجتماعی، اتباع خارجی که بر طبق قوانین و مقررات مربوطه اشتغال به کار دارند مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و عملا اتباع دارای اقامت قانونی و پروانه کار شاغل تحت پوشش بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی هستند و این یک قانون مترقی است و تمام امتیازاتی که به ایرانیان داده است، به اتباع خارجی مقیم ایران نیز تعلق می گیرد؛ به جز برخورداری از بیمه بیکاری.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی به طرح‌های جدید بیمه‌ای نیز برای اتباع خارجی مقیم اشاره کرد و گفت: زنان خانه‌دار، طلاب و روحانیون و متقاضیان بیمه اختیاری در صورت داشتن مجوز اقامت معتبر و همچنین صاحبان حِرف و مشاغل آزاد با داشتن مجوز اقامت و اشتغال معتبر هم می‌توانند بیمه شوند و در مجموع تمامی اتباعی که به صورت قانونی در کشور هستند، می‌توانند تحت پوشش قرار گرفته و از مزایای بیمه بهره‌مند شوند./رنا

وی ادامه داد: در آمایش مرحله 13 که از دوم تیر ماه امسال در دفاتر کفالت تحت نظارت وزارت کشور شروع شده و کارت‌های اقامت اتباع مجاز، تمدید و در صورت احراز شرایط مقرر در قانون پروانه کار از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تمدید می‌شود.

طرحی برای بیمه دانشجویان اتباع خارجی
مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دنبال طرحی هستیم که دانشجویان اتباع خارجی شاغل به تحصیل در آموزش عالی کشور بتوانند تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند که در آینده نزدیک این طرح اعلام خواهد شد.
خزاعی خاطرنشان کرد: تاکنون فقط یک توافقنامه با ترکیه در راستای بیمه تامین اجتماعی منعقد شده است و اخیراً نیز قرار شده مطالعات لازم برای توافق با کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و بنگلادش آغاز شود؛ به طوری که در صورت بستن این توافقنامه، اتباعی که در کشور کار می‌کنند و یا دانشجو هستند و بیمه پردازی کرده اند، بتوانند پس از بازگشت به کشورشان، ادامه بیمه‌پردازی خود را داشته باشند و مدت اقامت و بیمه پردازی شان در ایران، جزو سوابق بیمه‌ای‌شان محاسبه شود که در حال حاضر فقط اتباع ترکیه شامل این توافق هستند.

  پربازدید ترین