• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انیسه رسولی برای بار دوم به حیث عضو شورای عالی دادگاه عالی معرفی شد!

 انیسه رسولی برای بار دوم به حیث عضو شورای عالی دادگاه عالی معرفی شد!

یک زن که سه سال پیش برای نخستین بار در افغانستان نامزد عضویت در دادگاه عالی شده و از پارلمان رای نیاورده بود، دوباره از سوی اشرف غنی به مجلس نمایندگان معرفی شده است.

اشرف غنی، روز یکشنه 7 اسد طی دو حکم جداگانه انیسه رسولی و عبدالشکور مهجور را برای عضویت در دادگاه عالی به پارلمان معرفی کرد.

حدود یک سال پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، آقای غنی دو عضو جدید دادگاه عالی را به منظور گرفتن رای تایید به مجلس نمایندگان معرفی ‌کرد. خانم ربه گزارش بی بی سی، سولی از سوی مجلس نمایندگان رای تایید نگرفت، اما مجلس به سید یوسف حلیم، نامزد دیگر برای عضویت در دادگاه عالی رای اعتماد داد.

شماری از نمایندگان زن پارلمان افغانستان به این تصمیم واکنش نشان دادند و آن را "جفا به حق زنان" عنوان کردند.
بعد از آن، به پیشنهاد رییس دادگاه عالی و منظوری اشرف غنی، انیسه رسولی به عنوان رییس دادگاه استیناف رسیدگی به جرایم سنگین فساد اداری گماشته شد.

دادگاه عالی مرکب از نه عضو است که از طرف رئیس جمهور با تایید مجلس نمایندگان تعیین می‌‌شوند. مدت زمان کاری اعضا دادگاه عالی سه نفر برای مدت چهارسال، سه نفر برای مدت هفت سال و سه نفر برای مدت ده سال است.

خانم انیسه رسولی اولین نامزد عضو زن دادگاه عالی افغانستان در تاریخ این کشور است. او 50 سال سن دارد و متولد ولایت پروان در شمال کابل است. مدرسه را در شهر کابل خوانده و در سال 1366 لیسانس خود را از دانشگاه کابل گرفته و در سال 1393 نیز از دانشگاه آزاد اسلامی ایران مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته جرم شناسی دریافت کرده است.

او در بخش‌های مختلف دادگاه عالی افغانستان کار کرده و علاوه بر آن قاضی محکمه امنیت عامه و کودکان کابل بوده است. علاوه بر آن خانم رسولی رییس انجمن قضات زن افغانستان نیز بوده است.

  پربازدید ترین