• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی بدون درنظرداشت مردم، احزاب و بزرگان دستورات آمریکایی ها را اجرایی می کند

غنی بدون درنظرداشت مردم، احزاب و بزرگان دستورات آمریکایی ها را اجرایی می کند

 اشرف غنی بدون درنظرداشت مردم، احزاب، نهادها، مجامع مدنی، سران و متنفذین قومی، دستورات آمریکایی ها را دقیق و بدون فوت وقت، اجرایی می کند، بدون اینکه از خودش نظری داشته و یا دیگران را در اجرای آن نقش نظردهی بدهد.

بلافاصله پس از تصمیم ترامپ مبنی بر تخلیه برخی مناطق برای طالبان به بهانه تخلیه مناطق دور دست، جناب اشرف غنی به تمامی واحد های نظامی ابلاغ کرد که نقشه ترسیم مناطق قرار واگذاری به طالبان را ترتیب داده و به زودترین فرصت طرح تخلیه و تحویل دهی مناطق را به طالبان آغاز کنند.
یک روز پس از ابلاغ ترامپ، عقب ‌نشینی نیروهای امنیتی عملاً از برخی ولسوالی های ولایت های غور، غزنی، فراه، پکتیا و برخی ولایات دیگر آغاز شد.

جالب اینجا است که این طرح مستقیم به دولت افغانستان ابلاغ نشد و از طریق روزنامه نیویورک تایمز اعلام گردید، اما اشرف غنی از ترس اینکه نظر آمریکا نسبت به وی برگردد بدون تامل طرح عقب نشینی و واگذاری را ترتیب و ابلاغ کرد.
روزنامه نیویورک تایمز از طرح جدید دونالد ترامپ، رییس ‌جمهور امریکا در مورد عقب‌ نشینی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از مناطق دورافتاده و کم‌ جمعیت خبر داد و وزارت دفاع کشور یک روز بعد اعلام کرد که این عقب ‌نشینی عملا در ولایات پکتیا، غزنی، غور، فراه و برخی ولایات دیگر آغاز شده و نیروهای امنیتی در حال عقب ‌نشینی هستند.

"محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع، تایید کردکه بر اساس یک برنامه از قبل طراحی شده، این نیروها به منظور بلند رفتن احضارات، تقویت توان عملیاتی این نیروها در نقطه‌های مهم و استراتژیک و جلوگیری از زیان‌های جانی که غالبا در جنگ‌های چریکی متقبل می‌شوند، مناطق غیر استراتژیک را ترک می‌کنند.
وی بیان داشت که پروسه ترک مناطق کم‌ جمعیت و غیر استراتژیک آغاز شده و هم اکنون نیروهای ارتش ملی از مناطق دور افتاده ولایت‌های پکتیا، غزنی، غور و فراه عقب خواسته شده و در برخی ولایات دیگر نیز این پروسه درحال تطبیق است.
معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در پاسخ به این سوال که ممکن است مناطقی که از وجود نیروهای اردوی ملی تخلیه می‌شوند، زیر کنترول جنگجویان طالب قرار گیرد، بیان داشت که نیروهای دفاعی کشور از مناطقی عقب خواسته می‌شوند که از دید استراتژیک و جمعیتی، اهمیتی چندانی نداشته باشد."

"سخنگویان دولت از جمله سخنگوی وزارت دفاع آقای رادمنش به طوطی های شباهت دارند که فقط سخن می گویند اما خود نمی دانند که چه می گویند و این سخنان چه پی آمد را در قبال دارد.
اکنون آقای رادمنش همانگونه که از استراتژی قبلی آقای ترامپ به شدو مد یاد می کرد اینبار دهن خود را بسیار به یک زاویه بالا بلند و پایین کرده می گوید که از استراتژی جدید ترامپ استقبال می کنند و این طرح هم طرح قبلی دولت افغانستان بوده است.
اینکه رادمنش چه می گوید فاقد ارزش است، اما از طرز خرامان کردن ایشان معلوم می گردد که هدایت آقای ترامپ مرعی الاجرا است، اکنون این سوال مطرح می گردد که آیا طرح استراتژی جدید ترامپ به معنای ادامه جنگ است؟ ختم جنگ است؟ و یا به معنای داغ نگهداشتن تنور جنگ است؟"

سخنگویان وزارت دفاع و دولت هیچکدام درباره مردمی که در این مناطق زندگی می کنند و در آینده تحت اختیار و حاکمیت طالبان و داعش چگونه زندگی خواهند کرد، حرفی نزدند.

آیا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چه طرحی برای آینده افغانستان ترسیم کرده است؟
"نفس طرح این مساله و عقب نشینی قوای مسلح از هر نقاط که صورت بگیرد به نفع گروه های طالبان و داعش و باعث تقویت آنها می گردد و در این طرح معلوم نیست که سرنوشت آن انسان های در آن مناطق طرفدار دولت بودند چگونه مورد معامله قرار می گیرد؟
اگر آمریکایی ها در صدد تقسیم افغانستان برآمده باشند بازهم این قضیه مبهم و پیچیده است که افغانستان را به اساس کدام فرمول تقسیم بندی می کنند؟ اگر آمریکایی ها به این نتیجه رسیده باشند که افغانستان را به سیستم نوع فدرالی تقسیم بندی نمایند به نظر می رسد که این انتخاب بهترین گزینه هم برای مردم افغانستان و هم برای آمریکایی ها می باشد. در غیر آن صورت هرگزینه دیگر دلالت بر ادامه جنگ می کند و خطر این طرح بیشتر است برای مردم افغانستان نسبت به منفعت آن."

از طرح ترامپ که بگذریم! موضوع اشرف غنی و دیگر حکومتی ها و دولتی های در راس این مملکت است که چرا در این مواقع سکوت می کنند؟ درست است تابعیت آمریکایی دارند و برای شان افغانستان و مردم آن مهم نیست اما به عنوان یک انسان چگونه راضی می شوند که همنوعان شان را بخاطر سرسپردگی بیشتر و نگهداشتن تابعیت آمریکایی شان، نابود کنند؟

هرچند حامد کرزی دلیل اصلی همه این وابستگی ها به آمریکایی ها است اما گاهی از خود در مقابل طرح های آمریکایی واکنش نشان می داد و یا آنها را بلافاصله اجرایی نمی کرد و درباره آن با دیگران مشورت می کرد تا آنان را قانع کند و یا فریب دهد ، اما اشرف غنی بدون درنظرداشت مردم، احزاب، نهادها، مجامع مدنی، سران و متنفذین قومی، دستورات آمریکایی ها را دقیق و بدون فوت وقت، اجرایی می کند، بدون اینکه از خودش نظری داشته و یا دیگران را در اجرای آن نقش نظردهی بدهد.

بر همه ما مشخص است همانگونه که آمریکایی ها روزی از این سرزمین خواهند رفت، سرسپردگان شان مانند اشرف غنی و اتمر و استانکزی و ... نیز خواهند رفت و این مردم سرگردان و متوهم ما را با مشکلات و بدهکاری که برای شان درست کرده اند، تنها خواهند گذاشت.
پس تا فرصت است باید جلوی خوسری های این سران حکومتی را باید گرفت و مردم را در جریان وقایع و اطلاعات آینده و گاها پشت پرده قرار داد.

  پربازدید ترین