• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک دختر خانم نفر اول کانکور امسال شد

یک دختر خانم نفر اول کانکور امسال شد

وزارت تحصیلات عالی، روز چهار شنبه (10اسد) نتایج امتحان کانکور سراسری سال 1397 را اعلام کرد. در کانکور امسال، یک دختر خانم، به نام تهمینه، با گرفتن 353٫446 نمره نفر اول کانکور شد..

وزیر تحصیلات عالی افغانستان در یک نشست خبری پیش از همگانی کردن نتیجه امتحان کانکور گفت که از جمله بیشتر از 200 هزار فارغ مکاتب، 175 هزار نفر فرم ثبت نام گرفته و عملا برای شرکت در این امتحان ثبت نام کرده بودند و حدود 158 هزار نفر نیز در کانکور شرکت کردند.

او امتحان امسال را یکی از شفاف ترین امتحانات کانکور افغانستان عنوان کرد و گفت که بیشتر از 60 هزار نفر به مراکز آموزش عالی دولتی راه یافته اند.

در کانکور سراسری امسال، محمد عمادالدین با گرفتن 348٫269 نمره از ولایت هرات دوم، مختار با گرفتن 348٫2 از بامیان سوم، محمد هادی با گرفتن 348٫182 از ولایت هرات چهارم و صفدر با گرفتن 346٫682 از ولایت بامیان در مقام پنجم قرار گرفته اند.

وزیر تحصیلات عالی افزود که کانکور امسال به تاریخ پنجم حمله از ولایت‌های لوگر، نیمروز و پنجشیر آغاز شد و به تاریخ 4 اسد با برگزاری آخرین دوره امتحان متقاضیان کابل، خاتمه یافت.

او گفت، از اول نمره تا پنجم نمره کانکور امسال را دولت افغانستان به نخستین بروسیه‌های که در اختیار آنها قرار بگیرد، روان خواهد کرد. هرچند هنوز وعده این وزارت در مورد کسانی که سال گذشته مقام‌های اول تا سوم را گرفته بودند عملی نشده است.

بیشتر از 31درصد کسانی که به مراکز آموزشی عالی راه یافته اند، دختران اند و 68 درصد دیگر، نیز پسرها را تشکیل می‌دهند.

برعلاوه این 60 هزار نفر، 12 هزار نفر دیگر به مراکز آموزشی نیمه عالی دولتی پذیرفته شده اند. در این میان اما بیشتر از 68 هزار نفر که در امتحان نمرات کامیابی را به دست آورده اند، به دلیل انتخاب اشتباه، نتوانسته اند نمره قبولی برای رشته‌های دلخواه شان به دست بیاورند.

نمره قبولی امتحان امسال کانکور، 150 برای مراکز تحصیلات عالی و 140 برای مراکر تحصیلات نیمه عالی بوده است. با این حساب 19 هزار نفر کانکور امسال ناکام دارد و 17 هزار نفر نیز غیر حاضر بوده و در امتحان شرکت نکرده اند.

  پربازدید ترین