• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عربستان انتقال نفت از طریق تنگه باب المندب را از سر می گیرد

عربستان انتقال نفت از طریق تنگه باب المندب را از سر می گیرد

 وزیر انرژی عربستان سعودی که کمتر از ده روز پیش مدعی شده بود به دلیل ناامن شدن تنگه باب‌المندب، انتقال نفت از این تنگه به حالت تعلیق درآمده است، امروز از لغو این تعلیق خبر داد.

«خالد بن عبدالعزیز الفالح» وزیر انرژی، صنایع و معادن عربستان سعودی اعلام کرد که از امروز (شنبه 4 آگوست)، انتقال نفت از طریق تنگه باب‌المندب از سرگرفته می‌شود.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وی افزود که این تصمیم پس از تاکید نیروهای ائتلاف مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت و حفاظت از نفت‌کش‌های ائتلاف در این تنگه و جنوب دریای سرخ و نیز با هماهنگی جامعه بین‌الملل، از امروز اجرایی می‌شود.

عربستان سعودی 25 جولای پیش اعلام کرده بود که موقتاً انتقال نفت از طریق تنگه باب‌المندب را تا زمان روشن‌تر شدن وضعیت و ایمن شدن ترانزیت دریایی از طریق این تنگه متوقف می‌کند.

این در حالی بود که هیچ کشور دیگری در برهه کنونی ناایمن بودن تنگه باب المندب را که روزانه بیش از 50 شناور از آن عبور می‌کند، تأیید نکرده است.

شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو در بیانیه‌ای ادعا کرده بود که در خلال جنگ این کشور با یمن، دو نفتکش آن که هر کدام حامل دو میلیون بشکه نفت بوده، هدف قرار گرفته است اما ارتش یمن در بیانیه خود از هدف گرفتن کشتی‌های نظامی وابسته به ائتلاف سعودی خبر داد.

الفالح در توجیه توقف انتقال نفت کشورش از باب المندب مدعی شده بود که «تهدیدهای حوثی‌ها» باعث شده تجارت جهانی در معرض خطر قرار بگیرد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تاکنون چندین کشتی نظامی و ناوچه‌های نظامی وابسته به ائتلاف سعودی را در آب‌های غربی خود هدف گرفته و تاکنون اعلام نکرده است که به نفتکشی حمله کرده است.

پس از تعلیق انتقال نفت از طریق باب‌المندب، رویترز در تحلیلی، این تصمیم ریاض را سیاسی دانست و نوشت که عربستان سعودی تلاش می‌کند متحدان غربی خود را تشویق کند تا خطر انصارالله را جدی‌تر گرفته و از جنگ در یمن پشتیبانی بیشتری به عمل آورند.

بر اساس این گزارش، بسته‌شدن کامل این آبراه استراتژیک، صادرات 8/ 4میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی به اروپا و آمریکا را متوقف می‌کرد. لذا برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که ممکن است عربستان با تعلیق انتقال نفت از تنگه باب المندب بخواهد متحدان اروپایی را که همچنان از برجام حمایت می‌کنند، تحت فشار قرار دهد تا موضع جدی‌تری علیه تهران اتخاذ کنند.

  پربازدید ترین