• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازی فریبکارانه آمریکا در افغانستان

بازی فریبکارانه آمریکا در افغانستان

آمریکا بازی های فریبکارانه ای را در قبال افغانستان بخصوص در شش ماه گذشته به اجرا گذاشته است، بطوریکه نیت سوء سیاستمداران این کشور برملا و برخی کارهای پشت پرده آنها برای همگان افشا شده است.
آمریکایی ها که در گذشته همواره از گفت و گوهای صلح به مالکیت و رهبری دولت افغانستان تأکید و گفت و گوی مستقیم با طالبان را رد می کردند، بتازگی رسانه های غربی از چند نشست مستقیم طالبان و آمریکا خبر دادند و روز گذشته این گروه نیز این نشست ها را بطور رسمی تائید کرد.
منابع آگاه هم به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ملاقات هفته گذشته دیپلماتهای ارشد آمریکایی با نمایندگان گروه طالبان در دوحه با «نشانه‌هایی بسیار مثبت» برای دستیابی به توافق آتش‌بس در افغانستان و پذیرش پیشنهاد دیدارهای بیشتر بین دو طرف به پایان رسید.
هرچند دولت افغانستان و شورای عالی صلح کشور گفت و گوی طالبان و آمریکا را در راستای تسهیل مذاکرات صلح می داند و از رهبری این گفت و گوها با طالبان برای دولت تأکید می کند اما برخی شواهد نشان می دهد که روند کار براساس طرح شورای عالی صلح و دولت وحدت ملی به پیش نمی رود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که در آخر تابستان سال گذشته راهبرد جدید خود را به نام «کشورهای جنوب آسیا و افغانستان» اعلام اما اکنون پس از نزدیک به 10 ماه به شکست آن راهبرد اعتراف کرد و از احتمال بازنگری در آن خبر داد.
برخی از رسانه های غربی به نقل از دفتر دونالد ترامپ نوشتند که احتمال بازنگری در این راهبرد آمریکا برای افغانستان وجود دارد اما تاکنون دستور رسمی در باره آن صادر نشده است.
رسانه های داخلی کشور دیروز یکشنبه گزارشی را منتشر کردند که آمریکا از نیروهای ارتش افغانستان خواسته است تا از مناطق دور دست و کم نفوس عقب نشینی کرده و برای حفاظت از شهرها تلاش بیشتر کنند.
ظاهر این دستور ساده و ابتدایی به نظر می رسد که براساس دستور مقامات آمریکایی و بازنگری در سیاست این کشور این کار انجام شده است اما گزارش های شش ماه گذشته نشان می دهد که به نحوی طرح واگذاری مناطق امن برای طالبان مطرح باشد.
پیش از این «گلبدین حکمتیار» یکی از رهبران حزب اسلامی پیشنهاد کرده بود که چند ولایت را به نام مناطق امن به آنها واگذار کند تا فرصت گفت و گوی صلح بین دولت و آن گروه فراهم شود.
اما رئیس جمهور غنی در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری بشدت این خبرها را رد کرد و گفت که هیچ مناطقی از کشور به طالبان واگذار نخواهد شد.
اما زمانی که آمریکایی ها به ارتش افغانستان دستور می دهد که ارتش از مناطق دور دست عقب نشینی کنندسوالاتی مطرح می شود از جمله اینکه چرا دستور تخلیه روستاها توسط آمریکا به ارتش کشورمان داده شده است.
همچنین امکان آن وجود دارد در گفت و گوهای پنهانی طالبان و آمریکا چنین توافقی صورت گرفته باشد که مناطق بیشتری را در اختیار طالبان قرار دهند تا آنها بدور از حضور نیروهای ارتش بطور آزادانه به فعالیت های خود ادامه دهند.
در این گزارش آمده است که هدف از چنین اقدامی، جلوگیری از حملات طالبان علیه نیروهای دولتی در مناطق آسیب پذیر است کشور است و از سوی دیگر، این سیاست موجب خواهد شد تا فعالیت نیروهای دولتی برای تامین امنیت شهرهای عمده آن کشور متمرکز شود.
سال گذشته رئیس جمهوری آمریکا در یک سخنرانی در مورد اعلام راهبرد جدید به طالبان گفت، آنها باید بدانند که هیچ جای امنی برای پنهان شدن از قدرت نظامی آمریکا ندارند اما اکنون این راهبرد جدید آمریکا و معنی بیشتر نمی تواند داشته باشد اول اینکه آمریکایی از مقابله با طالبان ناتوان شده است و یا اینکه معامله ای در گفت وگوهای پنهانی اخیر آنها صورت گرفته باشد.
«عبدالطیف نظری» استاد روابط بین الملل در دانشگاه در این راستا می‌گوید که در نشست بین معاون وزارت خارجه آمریکا و طالبان در دوحه توافقاتی پنهانی نیز صورت گرفته است.
وی گفت از جمله توافقات که صورت گرفته تداوم گفت و گوی طالبان و مقامات آمریکایی، مشارکت طالبان بصورت غیر رسمی در قدرت و واگذاری بخشی از جغرافیای افغانستان به طالبان است.
به باور نظری، خبرهای منتشر شده برای عقب نشینی ارتش از مناطق روستایی در همین راستا است که دولت در کلان شهرها حاکمیت کند و طالبان به دلیل بافت های سنتی، فرهنگی و فکری آنها برروستا ها تسلط داشته باشند.
نظری گفت این توافقات در نشست اخیر قطر بین طالبان و آمریکا صورت گرفته و می توان آن را نقطه عطفی در تغییر راهبرد آمریکا در افغانستان دانست.
در آخرین گزارش اداره بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان آمده است که در حال حاضر دولت افغانستان از جمع 407 ولسوالی، کنترل 229 ولسوالی (56.3 درصد قلمرو) را در دست دارد، در حالیکه طالبان بر 59 ولسوالی (14.5 درصد قلمرو) تسلط داشته و دو طرف، دولت و طالبان، برای مسلط شدن بر 119 ولسوالی دیگر (29.2 درصد قلمرو) درگیرند.
اکنون که آمریکایی ها به نام تغییر راهبرد معاملات پشت پرده را در دست گرفته و شورای عالی صلح و دولت را در بخش گفت و گوی صلح با طالبان دور زده است، باید دید که نتیجه برای مردم افغانستان چگونه خواهد بود.

  پربازدید ترین