• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تروریست های تسلیم شده داعش به مهمانی دولت دعوت شده اند نه زندان!

تروریست های تسلیم شده داعش به مهمانی دولت دعوت شده اند نه زندان!

نحوه برخورد دولت با تروریست‌های تسلیم شده داعش و اجازه یافتن آنها به استفاده از تلفن همراه، نگه داشتن وسایل شخصی و حضور در یک مهمانخانه، نشان می‌دهد که این تروریست‌ها بیشتر میهمانی برای دولت هستند.

«مولوی حبیب‌الرحمان» سرکرده داعش در شمال کشور در حالی دوران «حبس» خود را آغاز کرده که وقتی مقابل تریبون خبری قرار گرفت در سمت چپش رئیس پلیس ولایت «جوزجان» حضور داشت و در پشت سرش نیز مجموعه‌ای از دیگر مقامات دولتی حضور داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است که یکی از حضار در کنار سرکرده داعش یک بطری آب را قرار می‌دهد تا در صورت لزوم فرمانده این گروه تروریستی رفع تشنگی کند.

عبدالرحمان در حالی مقابل این تریبون قرار گرفت که برای فرار از دستگیری توسط طالبان به مقامات دولتی در شمال کشور تسلیم شده بود.

وی ضمن تشکر از میزبان خود با لحنی شدید به مقامات دولتی هشدار داد تا به توافقی که با یکدیگر داشتند پایبند بمانند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت که این تروریست داعشی از مقامات خواست تا حمایت فردی آنها تامین شود و به تعهداتی که شده است نیز دولت متعهد بماند تا زمینه همکاری برای دیگر افرادی که علیه دولت می‌جنگند نیز مهیا شود.

برخی مقامات در این باره گفتند" پیش از این نیز مخالفان مسلح دولت از طریق روند رسمی صلح به دولت پیوسته‌اند اما این طرح شامل افرادی می‌شود که به نقض حقوق بشری متهم نباشند و با توجه به جنایات داعش این موضوع شامل آن‌ها نمی‌شود.

جنرال «فقیر محمد جوزجانی» رئیس پلیس جوزجان در این باره گفت: آن‌ها به نیروهای امنیتی کشور تسلیم شدند و به روند صلح ملحق نشدند؛ میان این دو تفاوت وجود دارد.

«این روزنامه نوشت که تشخیص اینکه آن‌ها زندانی باشند مشکل بود. دولت هماهنگی‌ها برای حضور آن‌ها در یک مهمانخانه در «شبرغان» را انجام داده است. محافظانی که اطراف مهمانخانه حضور داشتن نه برای نگه داشتن تروریست‌ها در داخل این مکان بلکه برای بیرون نگه داشتن دشمنان احتمالی در آنجا حضور داشتند».

نیویورک تایمز افزود که این تروریست‌ها با اینکه خلع سلاح شده بودند اما اجازه داشتند تا تلفن همراه و دیگر وسایل شخصی‌شان را نزد خود نگه دارند.

یکی از نیروهای پلیس گفت: حدود 100 نفر از زندانیان کمتر از 18 سال سن داشتند و بسیاری از جنگجویان جوان از دیدن خبرنگاران و مقامات بدون ریش تعجب کرده و با صدای بلند آن‌ها را «کافر» می‌خواندند.

برخی از افسران پلیس با ابراز نارضایتی از نحوه برخورد دولت با تروریست‌های داعش گفتند: چرا به جای رفتار با آن‌ها مانند میهمانان محترم اجازه ندادیم طالبان آن‌ها را بکشند.

پس از تسلیم تروریست‌های داعش به نیروهای دولتی «محمد رضا غفوری» سخنگوی والی جوزجان به «رویترز» گفت که اعضای داعش به دلیل مشارکت در روند صلح به مقامات قضایی معرفی نخواهند شد و کسانی نیز که از برخی اعضای این گروه تروریستی شکایت دارند می‌توانند این موضوع را در دادگاه پیگیری کنند.

بلافاصله پس از تسلیم شدن اعضای داعش مردم صفوفی را برابر مقر فرماندهی پلیس جوزجان تشکیل دادند و به گفته جنرال جوزجانی تنها تا پنجشنبه هفته گذشته 50 شکایت از تروریست‌ها به ثبت رسیده بود.

جوزجانی افزود که همه شکایت‌ها بررسی می‌شوند و جنگجویان در این رابطه بازجویی شده و مورد تحقیق قرار خواهند گرفت.

«نحوه برخورد دولت با این تروریست‌ها خشم مردم افغانستان را برانگیخته و شماری از ساکنان ولایت جوزجان ضمن بازگو کردن جنایات داعش که منجر به آواره شدن بیش از 10 هزار نفر از مردم از خانه‌هایشان شد خواستار اجرای عدالت در این باره شدند».

«عبدالحمید» 52 ساله با دیدن تصاویر میزبانی دولت از اعضای داعش گفت: ما همه چیز خود را بخاطر داعش از دست دادیم و در حالی که اکنون غذایی برای خوردن نداریم دولت برای نجات آن‌ها بالگرد می‌فرستد و به آن‌ها برنج، گوشت و آب می‌دهند.

«لطف‌الله عزیزی» والی جوزجان اما در اظهاراتی اعلام کرد، کسانی که به دلیل جنایت‌های داعش خواستار محاکمه اعضای این گروه تروریستی هستند باید در رابطه با ادعای خودشان مدارک و شواهد ارائه دهند.

وی افزود: مردم خواستار محاکمه آنها هستند اما دولت محلی تا کنون هیچ دستوری از کابل دریافت نکرده است، مراجع قضایی شکایت مردم را مورد پیگرد قرار می‌دهند.

این در حالی است که بسیاری از جنایت‌های داعش در ویدئوهایی که آن‌ها در فیسبوک و واتس‌اپ منتشر کردند از قبیل زنده سوزاندن مخالفان، سنگسار کردن مردم، آموزش تروریستی به کودکان و تیراندازی به زندانیان دست بسته وجود دارد.

این گروه تروریستی سال گذشته نیز مسئولیت کشتن 6 نفر از کارکنان صلیب سرخ را به عهده گرفت که در نهایت این نهاد بین‌المللی بیشتر فعالیت‌های خود در شمال افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.

  پربازدید ترین