• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کارنامه ی سیاسی جمعه خان همدرد

کارنامه ی سیاسی جمعه خان همدرد

بدیهی است هر شخصیت سیاسی که دارای پست جدیدی در بین اعضای یک دولت می شود باید کارنامه‌ی سیاسی اش با دقت بررسی گردد.

با توجه به انتصاب جدید جمعه خان هم درد به سمت والی ولایت مهمی مانند هرات بر آن شدیم تا با واکاوی بخشی از زندگی سیاسی آقای همدرد قسمتی از نامه‌ی اعمال وی را در معرض قضاوت افکار عمومی ملت عزیزمان قرار دهیم که طبیعتاً انجام این عمل وظیفه‌ی ما و متقابلاً حق مسلم مردم افغانستان است.

جالب است بدانید جمعه خان همدرد که به تازگی از جانب ارگ نشینان به سمت والی هرات منصوب گشته  پیش از این سمت های متعددی داشته است از جمله: عهده دار شدن ولایت پکتیا مشاور رئیس جمهور  اما متأسفانه در هیچ یک از مسئولیت های ذکر شده کارنامه‌ی درخشانی از خود به جا نگذاشته است و پرسش بسیار پر اهمیت دیگر در مورد جناب همدرد برای افکار عمومی افغانستان ایجاد شده است است که چرا ایشان در سخنرانی خود در جمع هواداران حزب اسلامی در شهر مزار شریف به تاریخ 4/4/ 2018 گروه افراطی و تروریست طالبان را با عنوان برادر خطاب کردند و این که آیا به کار بردن این عبارت آنهم در یک سخنرانی رسمی نشان دهنده‌ی نزدیکی فکری ایشان با این گروه نیست؟

مسئله‌ی غامض دیگر در مورد جمعه خان همدرد شخصیت قانون گریزی ایشان است؛ به نقل از طلوع نیوز در تاریخ 30 جوزا 1393 نگهبانان جمعه خان با مأموران پولیس در ولایت بلخ درگیر شدند باید از این شخصیت سیاسی پرسید به چه دلیل نگهبانان شما با مأموران قانون و حافظان نظم و امنیت افغانستان درگیر شدند؟ آیا این نشان دهنده‌ی قانون گریزی این چهره‌ی سیاسی  و نزدیکان منسوب به وی نیست؟

مسئله‌ی مهم دیگر تلاش ایشان برای دستکاری انتخابات به نفع جریان حزب اسلامی است که تا به امروز هم حل نشده باقی مانده امیدواریم جناب جمعه خان و دوستانشان در ارگ پاسخهای قانع کننده ای در مورد این پرسش ها برای افکار عمومی ملت افغانستان داشته باشند که اگر غیر از این باشد واقعاً به دور از انصاف برخورد نموده اند. و ما از وجدان عمومی ملت می پرسیم آیا چنین شخصی که متهم به دست داشتن فساد اداری، قتل و تجاوز در کارنامه‌اش ثبت است با چنین کارنامه ای توانایی اداره‌ی ولایتی مثل هرات را دارد؟

ننگ است بر اسماعیل خان که دشمن خونی وی بر ولایتی که او خود را بزرگ آن می پندارد، به ولایت برسد. ننگ است بر دیگر فرماندهان مردمی و جهادی این ولایت که قاتل همکیشان شان برای برهم زدن نظم و امنیت این ولایت برآنان حاکم گردد.

لازم است تا مردم هرات با برگزاری تظاهرات و تدابیر اخطارهای جدی به اشرف غنی بفهمانند که چوکی مقام ولایت هرات جای قاتلان خونی و مجرمان سابقه دار این کشور نیست. همان بهتر است که اینچنین افرادی را در مناطق خودشان تعیین کند که حتما در بین مردم خودشان هم جایی ندارند و حتی جرات رفتن به مناطق خودشان را نیز بخاطر جنایات گذشته شان نمی کنند.

در اوایل قرار بود جمعه خان همدرد بجای عطامحمد نور به بلخ برود که با جدیت و برخورد شدید عطامحمد این طرح به ناکامی انجامید و حکومت آمریکایی اشرف غنی از این تصمیم منصرف گردید. اینبار نیز لازم است تا سران هرات از جمله اسماعیل خان و دیگر منتفذین این ولایت بر اشرف غنی فشار بیاورند تا از این تصمیم خطرناک خود منصرف شود و به آمریکایی ها بقبولاند که این هرات جای جمعه خان همدرد نیست.

  پربازدید ترین