• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مرگ سیاسی اسماعیل خان با ورود جمعه خان همدرد به هرات

مرگ سیاسی اسماعیل خان با ورود جمعه خان همدرد به هرات

در بدترین وضعیت امنیتی افغانستان جمعه خان همدرد قرار است والی هرات شود. جواد امیری کار شناس مسائل افغانستان به خبر گزاری افغان ایرکا گفت: جمعه خان همدرد در شرایطی به هرات فرستاده می شود که هرات یکی از مناطقی عمدتا غیر پشتون و اشرف غنی هم متهم به تصفیه های قومی، نژادی در ارگانهای دولتی و پست های مهمی حکومتی است.

البته نه تنها بی تفاوتی که سکوت معنا دار اشرف غنی در قضایایی تروریستی در اکثر جنایتهای طالبان مانند انتحاری مشکوک چهار راه دهمزنگ که بیش از چهار صد نفر از فرهنگیان و نخبه های هزاره های شیعه کشته و زخمی شدند، ودها حمله دیگری انتحاری در مساجد شیعیان درکابل و اخیرا مسجد شیعان در گردیز گروگان گیری هزاره ها در شاه راه‌ها، شهادت صدها کابلی در چهار راهی صدیقیار و ده هاکشتار های بی رحمانه سربازان دولتی به دست طالبان در نقاط مختلف افغانستان گواه مفکوره فاشیستی اشرف غنی است.

از همه مهمتر نجات برق آسای جان بیش از250 داعش با تضمین حفاظت جان آنها در حالی که سربازان افغانستان روزهای متوالی در محاصره دشمنان افغانستان قرار می گیرند تا نابودی کامل سربازان، نیروهای دولتی که در یک کیلومتری آنها هم باشند برای نجات آنها اقدام نمی کنند!

در جلریز حدود 50 سرباز حامی دولت طی تهاجم طالبان تا آخرین نفس جنگیدند و 72 ساعت مقاومت کردند تا آخرین مرمی هایشان تمام نشد جنگیدند! پسته دولتی که در 2 کیلومتری این سربازان قرار داشت تا آخرین نفر آنها شهید نشدند به آنها کمک نکردند!

در اختلاف میان عطا محمد نور و اشرف غنی تا آنجا اشرف غنی پیش رفت که حمله به مزار شریف را برنامه ریزی کرد! اما مخالفت شرکای بین المللی باعث عدم اینکار شد و نهایتا عطا با تلاش تمام عیار از بلخ کنار زده شد اما حکمتیار دشمن خونخار مردم افغانستان که شرکت در ده ها حمله تروریستی به دستور او انجام صورت گرفته بود اشرف غنی اورا  با احترام تمام به کابل دعوت کرد ضمن اینکه کاخ مجللی سلطنی به او وا گذار کرده است! بیش از 3 میلیون دالر در سال بابت هزینه های شخصی او پرداخت می شود و صدها نیروی ویژه افغانستان از او محافظت می کنند؛ اینگونه رفتار های اشرف غنی کار شناسان مسائل سیاسی و مردم افغانستان را بد گمان نموده و خوی فاشیستی گری را در وجود اشرف غنی ملموس تر کرده است.

اکنون زمزمه های والی شدن جمعه خان همدرد یکی از منفور ترین چهره های پشتون که معروف به جلاد شهر شبرغان، ترکیاک سالار و فاسد ترین والی پکتیا شهرت دارد! در هرات به گوش می رسد  او با داشتن روحیه فاشیستی و نفاق افگنانه قبیلوی که در ولایت شبرغان از خود به جا گذاشت و در تظاهرات شبرغان فرمان قتل عام مردم ازبیک را صادر کرد که سیزده نفر کشته و بیش از50 نفر زخمی شدند! مردم هرات را بیشتر نگران کرده است که با آمدن او ممکن است ولایت امن هرات نیز به چنان وضعیتی تبدیل شود؟

با توجه به انتصاب پشتونها در مناطق غیر پشتون به شکل بی سابقه ی از طرف اشرف غنی و انتصاب جمعه خان همدرد با سابقه ناپاک در ولایت هرات و نزدیک بودن انتخابات، مردم و احزاب افغانستان  نگران هستند که دولت فاشیستی اشرف غنی برای مهندسی نمودن انتخابات، پشتون های با روحیه فاشیستی گری را حتی در مناطق غیر پشتون بگمارد و مانند امر خیل از آنها در انتخابات استفاده کند.

مردم هرات با آمدن جمعه خان همدر که از حزب اسلام گلبدین حکمتیار است و رابطه نزدیک با گروه های تروریستی دارد بیشتر نگران است که همدرد با همکاری با طالبان پشتون، امنیت این ولایت را بهم بزند خصوصا اسماعیل خان که خودش را سلطان هرات می داند  و از همپیمانان عطا محمد نور می باشد بیشتر از دیگران به انزوا رفته و مرگ سیاسی او تلقی خواهد شد.

لذا امید می رود که مردم هرات با مخالفتهای شان پروژهای فاشیستی اشرف غنی را خنثی نموده و از ورود جمعه خان همدرد به هرات جلو گیری کنند.

  پربازدید ترین