• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزییات عمدۀ نشست اخیر سران احزاب و جریانات سیاسی در اقامتگاه حامد کرزی فاش شد

جزییات عمدۀ نشست اخیر سران احزاب و جریانات سیاسی در اقامتگاه حامد کرزی فاش شد

منابع سیاسی اسپوتنیک در کابل جزییات عمدۀ نشست اخیر در اقامتگاه حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشورمان را افشا نمودند.

این ملاقات پشت درهای بسته، با حضور رهبران «ایتلاف بزرگ ملی»، «شورای حراست و ثبات»، متنفذین قومی و علمای کرام برگزار شده بود و قرار شد هیأت مشترک سیاستمداران کشور تحت نظارت حامد کرزی غرض مذاکرات با طالبان تشکیل شود.

منابع می‌گویند این سومین جلسۀ سیاستمداران و جریان های یادشده بود. اولین مجلس در خانه بسم‌الله محمدی، وزیر پیشین دفاع و امور داخله، جلسه دوم در خانه انورالحق احدی، وزیر اسبق مالیه، برگزار شده بودند. اما حامد کرزی شخصأ در آن ملاقات‌ها حضور نداشت.

طی مجلس در اقامتگاه رئیس جمهور پیشین رهبران سیاسی دو موضوع اساسی را تحت بحث و تحلیل قرار دادند. مسأله اول، انتخابات قریب الوقوع پارلمانی و ریاست جمهوری بود. اشتراک کننده‌گان جلسه به این نتیجه رسیدند که مداخلۀ حکومت در این عرصه، رای دهی ملی را به یک پروسه تقلبی بدل خواهد کرد و منجر به بحران سیاسی شبیه پس از انتخابات 2014 در کشور خواهد شد.

رهبران سیاسی نامبرده پیشنهاد نمودند که غرض تأمین شفافیت انتخابات آینده باید سیستم بیومتریک ثبت نام رایدهنده گان راه اندازی گردد و نظام فعلی انتخاباتی به سیستم حزبی تبدیل شود. در اثر رایزنی ها توافق صورت گرفت که اگر حکومت وحدت ملی به پالیسی جاری خویش ادامه میدهد، گروه ها و ایتلاف های سیاسی فوق الذکر موضع گیری خود را در مورد غیر قابل قبول بودن نظام فعلی انتخاباتی اعلام خواهند کرد.

موضوعی که اشتراک کننده گان مجلس به آن توجه بیشتر را ارائه نمودند، مسأله گفتگو ها با طالبان بود. همه موافق به آن شدند که مخالفین دولت با حکومت وحدت ملی به مذاکرات مستقیم قایل نخواهند گردید. بنا بر این حاضرین مجلس به اجماع رسیدند که رهبران سیاسی کشور باید ابتکار را به دست بگیرند و وارد صحنۀ پروسۀ صلح شوند. طبق معلومات به دست آمده، طی جلسه در خانه حامد کرزی پیشنهاد شد که باید هیأت مشترک احزاب و جریان های سیاسی افغانستان به هدف انجام گفتکو ها با طالبان تشکیل گردد. و احتمال زیاد میرود که نقش کلیدى و رهبری کننده در انجام این مذاکرات را حامد کرزی ایفا کند.

آقای کرزی در این زمینه بر مشورت و جلب نظر تمام احزاب و بزرگان کشور تأکید کرد.

قابل ذکر اینکه شخص حامد کرزی رئیس جمهور پیشین ریاست هیأت فوق الذکر را بر دوش خود نمیگیرد، اما از پروسه گفتگوها "نظارت" خواهد کرد. قرار است که مشورت‌ها و رایزنی‌ها در این مورد ادامه یابد و قرار شده بود نشست بعدی، شام دیروز (چهارشنبه) دایر شود.

  پربازدید ترین