• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اطمینان خاطر ارگ به امریکا: با زندانیان داعش مثل زندانی برخورد می کنیم!

اطمینان خاطر ارگ به امریکا: با زندانیان داعش مثل زندانی برخورد می کنیم!

 یک جنرال بلند پایه امریکایی می‌گوید که دولت افغانستان به امریکا گفته است که با جنگجویان داعش که هفته گذشته به دولت تسلیم شدند، مانند زندانیان جنگی برخورد خواهند شد، نه مهمان افتخاری.

به گزارش رویترز، جنرال حوزف وتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا روز چهاشنبه (17 اسد) در پنتاگون به خبرنگاران گفته است: «دولت افغانستان به ما اطمینان داده که جنگجویان داعش به‌عنوان زندانیان جنگی تحت نظر دولت قرار خواهند گرفت».

این جنرال امریکایی همچنان گفته است که جنگجویان داعش مورد بازجویی قرار خواهند گرفت تا جرایمی که مرتکب شده‌اند، اثبات شوند.

این در حالی است که شماری زیادی از باشندگان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، جنگجویان داعش را متهم به قتل، چور و چپاول و تجاز جنسی می‌کنند و تاکنون ده‌ها شکایت رسمی به دولت تسلیم داده‌اند.

هفته گذشته بیش از دوصد جنگجوی داعش با فرمانده‌شان در ولسوالی دزاب ولایت جوزجان به نیروهای امنیتی تسلیم شدند.

به گفته آقای وتل، جنگجویان داعش به جز کشتار غیرنظامیان، جنایات بسیار فجیع را علیه مردم انجام داده‌اند.

با این‌حال، امریکا بارها گفته است که گروه داعش شامل گفت‌وگوهای صلح افغانستان نمی‌شود و تأکید دارد که این گروه باید از بین برده شود.

بر اساس گزارش، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا همچنان گفته است که با آمدن فرمانده جدید نیروهای ناتو در افغانستان، استراتیژی جنگی امریکا در این کشور شاهد تغییرات قابل توجه نخواهد بود.

به گفته او اکنون گروه طالبان برای حاضر شدن به میز گفت‌وگوهای صلح تحت فشار نظامی، اجتماعی و سیاسی قرار گرفته و با روی کار آمدن اسکات میلر، فرمانده جدید ناتو در افغانستان، ممکن است تکتیک‌های جنگ زمینی تغییر کند؛ اما این تغییرات نیاز برای بازبینی استراتیژی جنگی ندارد.

نزدیک به یک سال پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا استراتیژی جنگی خود را در قبال آسیای جنوبی و آسیای مرکزی اعلام کرد. پس از اعلام این استراتیژی حملات هوایی بر مخالفین مسلح از جمله گروه طالبان افزایش یافت.

آقای ترامپ در جریان اعلام استراتیژی جنگی خود برای افغانستان از کشورهای ناتو خواست تا شماری نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد.

  پربازدید ترین