• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نزدیکان جنرال دوستم پس از یک ماه موفق شدند با نظام الدین قیصاری ملاقات کنند

نزدیکان جنرال دوستم پس از یک ماه موفق شدند با نظام الدین قیصاری ملاقات کنند

افراد نزدیک به جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری که توانستند پس از تلاش‌های فراوان نظام‌الدین قیصاری را در یک مهمانخانه متعلق به ریاست امنیت ملی در کابل ملاقات کنند، می‌گویند در بدن او آثار شکنجه را دیده‌اند.

آقای قیصاری که عصر یازدهم سرطان به اتهام تهدید مسئولان امنیتی ولایت شمالی فاریاب ماه گذشته دستگیر و به کابل منتقل شد، خود فرمانده پلیس در ولسوالی قیصار همان ولایت و در عین حال فرمانده نیروهای خیزش مردمی علیه طالبان بود و نماینده خاص جنرال دوستم در فاریاب محسوب می‌شد.

نزدیکان جنرال دوستم می‌گویند که تلاش‌ها برای آزادی نظام‌الدین قیصاری ادامه دارد.

بشیر احمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش اسلامی به رهبری جنرال دوستم گفته است که بعد از ظهر امروز (پنج‌شنبه 17 اسد) به ملاقات نظام‌الدین قیصاری رفته اند.

این دیدار در یکی از ریاست‌های امنیت ملی (اداره استخبارات) در کابل انجام شده است. او گفت در حال حاضر آقای قیصاری در یک "مهمان‌خانه" امنیت ملی در کابل تحت نظر است.

آقای قیصاری متهم شده که مقام‌های امنیتی در فاریاب را تهدید به مرگ کرده و به آنها دشنام داده است. همچنین گفته شده که او به عنوان فرمانده نیروهای خیزش مردمی در این ولایت متهم به نقض حقوق بشر و آزار و اذیت مردم است.

بشیر احمد ته‌ینج به بی‌بی‌سی گفت که در ملاقات امروز زمینه گفت‌وگوی تلفنی آقای قیصاری با معاون اول رئیس جمهوری، فرماندهان تحت امرش و اعضای خانواده او فراهم شد.

آقای ته‌ینج علاوه کرد که ارگ ریاست جمهوری تاکید دارد پرونده نظام‌ الدین قیصاری از مسیر قضایی‌اش پیگیری شود، اما جنبش اسلامی به این باور است که اتهامات علیه او کلاً سیاسی است و باید از راه گفت‌وگو حل شود.

او گفت در حالی که بیشتر از یک ماه از بازداشت آقای قیصاری گذشته اما هنوز نشانه‌های شکنجه روی بدن او دیده می‌شود.

به گفته آقای ته‌ینج نظام‌الدین قیصاری در گفت‌وگوی دو ساعته امروز خواستار رهایی سربازانش شده است. گفته شده که همراه آقای قیصاری 16 سرباز او نیز دستگیر شده‌اند.

  پربازدید ترین