• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس اجراییه: 50 میلیارد افغانی در اداره ی تدارکات ملی صرفه جویی شده است

رییس اجراییه: 50 میلیارد افغانی در اداره ی تدارکات ملی صرفه جویی شده است

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی کار کرد اداره‌ی تدارکات ملی را مثبت ارزیابی کرده می‌گوید که پس از تشکیل این اداره حدود 50 میلیارد افغانی صرفه‌جویی شده است.
آقای عبدالله امروز(پنجشنبه، 18 اسد) در کنفرانس ملی تدارکات عامه که در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود گفت که در مدت نزدیک به چهار سال 159 نشست در اداره‌ی تدارکات ملی برگزار شده است که در آن 3330 قرارداد به ارزش حدود 500 میلیارد افغانی، منظور شده است.
آقای عبدالله تأکید کرد که در این مدت زمان ده‌ها پروژه‌ی توسعه‌یی که جز اولویت‌های توسعه‌یی حکومت افغانستان بود، به گونه‌ی راکد باقی مانده بود که پس از روی کار آمدن اداره‌ی تدارکات ملی این پروژه‌ها اجرا شده است.
وی تأکید کرد که در گذشته روش کار تدارکاتی در حکومت به گونه‌ی بود که حتی سبب تأخیر در اجرای پروژه‌های زیاد شده و گاهی سبب هدر رفتن منابع نیز شده است.
آقای عبدالله افزود که در گذشته در بخش تدارکاتی، مسأله‌ی شفافیت به گونه‌ی کامل زیر سوال قرار داشت اما در شرایط فعلی حکومت از نگاه کار تدارکاتی در وضعیت بهتری قرار دارد.
او تأکید کرد که در نتیجه کار کمیسیون تدارکاتی تولیدات داخلی و سکتور خصوصی نیز تقویت شد و سرعت در انجام کارهای تدارکاتی نیز به وجود آمده است.
رییس اجراییه افزود که در گذشته مسایل تدارکاتی حکومت تنها در انحصار چند شرکت بود ولی اکنون زمینه‌ برای دیگر شرکت‌ها نیز فراهم شده و در این قسمت حکومت گامی برای رشد تولیدات داخلی، حمایت سکتور خصوصی و شفافیت قراردادها برداشته است.
آقای عبدالله می‌گوید در قسمت ایجاد ظرفیت تدارکاتی در ادارات و نحوه هماهنگی کارها هم پیشرفت خوبی صورت گرفته و کارهای تدارکاتی مورد تایید همکاران بین المللی قرار گرفته است.
محمد همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه نیز گفت که در چهار سال گذشته 20 قلم جنس که افغانستان وارد می‌کرد اکنون کشور ما در قسمت تولید این 20 قلم جنس به خودکفایی رسیده است.
او گفت که روی الکترونیکی سازی پروسه‌های تدارکاتی در اداره‌ی تدارکات ملی نیز کارهای زیادی صورت گرفته و قرار است که برای قراردادها چارچوب مشخص ساخته شود.
پس از ایجاد حکومت وحدت ملی، محمد اشرف غنی طی فرمانی برای پیش برد امور تدارکات، اداره‌ای بنام «اداره تدارکات ملی» در چوکات اداره امور و کمیسیونی تحت نام «کمیسیون تدارکات ملی» به ریاست خودش، و با عضویت رئیس اجرائیه، معاون دوم رئیس جمهور و چند تن از وزرای کابینه ایجاد کرد. تمام اجراآت قرار داد‌های بزرگ حکومت افغانستان از مجرای این کمیسیون صورت می‌گیرد.

  پربازدید ترین