• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«حیدر العبادی» چرا با تحریم های ضدایرانی واشنگتن همراه شد؟

«حیدر العبادی» چرا با تحریم های ضدایرانی واشنگتن همراه شد؟

اخیرا حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است که بغداد با وجود میل باطنی، ناچار است با تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن همراهی کند!

این موضع گیری نخست وزیر عراق در همراهی با تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران موجی از نارضایتی میان سیاست مداران و نخبگان این کشور را برانگیخته است.

«سید هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء به اعلام همراهی نخست‌وزیر عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واکنشی شدیداللحن نشان داد.

وی با مخاطب قرار دادن «حیدر العبادی» از او پرسید: ما ملت عراق از کِی جزو پروژه تحریم ملت‌ها بوده‌ایم؟ فرزندان عراق از چه زمانی شریک محور تروریسم آمریکایی بوده‌اند؟ محوری که به‌دنبال مداخله و تجزیه کشورها، ظلم به ملت‌ها و غارت ثروت‌هایشان است.

وی افزود: ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است. آیا ایران خودروی انفجاری و کمربند انتحاری به عراق فرستاد؟!

از سوی  دیگر مقتدی صدر به طور تلویحی در پایان بیانیه ای خود به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت که آمریکا “ملت ها را به بهانه خصومت با دولت ها “مجازات” و زیر فشار اقتصادی قرار می دهد و اگر “آمریکا از تصمیماتش دست برندارد؛ ما دست بسته نخواهیم ماند “.

سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را زیرپا گذاشتن اراده بین المللی و تفاهم نامه ها و تعهدات امضا شده دانست.

جنبش عصائب اهل الحق نیز در بیانیه ای آورده است: ما در جنبش عصائب اهل الحق از صدور چنین موضعی از طرف نخست وزیر عراق ابراز تاسف می کنیم. ما معتقدیم که وی نیاز نداشت که خود و کشور عراق را به چنین التزام مقید کند؛ خصوصا که دولت او در خارج از دوره قانونی خود و بدون چتر حمایت پارلمان فعالیت می کند که در جایگاه گرفتن تصمیماتی با این اهمیت نیست.

این بیانیه افزود: این موضعگیری برای دولت آینده عراق الزام آور نیست و امید داریم که دولت آینده تصمیمات خود را همواره با در نظر گرفتن حاکمیت عراق و منافع آن بگیرد و دنباله روی دولت احمق ترامپ در منطقه و جهان نباشد.

به عقیده کارشناسان، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق که در پایان دولت خود قرار دارد برای ماندن در قدرت و کسب حمایت آمریکا دست به چنین اقدامی زده است. مساله ای که سیاست مداران و نخبگان عراق آن را نپذیرفته و احتملا دولت آینده عراق به آن ملتزم نخواهد ماند.

  پربازدید ترین