• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سربازان اجاره ای پاکستانی بنام نظامیان اماراتی در افغانستان!

سربازان اجاره ای پاکستانی بنام نظامیان اماراتی در افغانستان!

درحالیکه غزنی زیر رگبار گلوله های آتشین آمریکایی و عربی می سوزد و مردم بی دفاع غزنی تیکه و پاره می شوند، امارات برای آوردن نظامیان پاکستانی در افغانستان تحت پوشش "حمایت قاطع" تاکید دارد و تصمیم گرفته است تا سربازان اجاره ای پاکستانی را بنام نظامیان اماراتی وارد افغانستان کند.

امارات پس از حمله امریکا به افغانستان در سال 2001، شمار محدودی نیرو به افغانستان فرستاد و این نیروها در هلمند مشغول فعالیت‌هایی ظاهرا در زمینه بازسازی بودند.
تا اینکه در نتیجه انفجاری در مهمانخانه والی قندهار، پنج دیپلمات این کشور کشته شدند و سفیر امارات در افغانستان نیز در اثر جراحاتی ‌که در این انفجار برداشت، بعدا در امارات جان داد.
امارات در چارچوب ایتلاف به رهبری عربستان در یمن نیز نیروی نظامی دارد اما بجز افسران عالرتبه بقیه از نیروهای اجاره ای پاکستانی هستند.

در همین حال یک مقام آگاه در وزارت دفاع افغانستان گفت که امارات متحده عربی درخواست فراهم شدن زمینه ای جهت تاسیس پایگاه نظامی در خاک افغانستان را از دولت داشته اند.
قبول این پیشنهادات در شرایط پیچیده افغانستان، وضعیت را وخیم تر ساخته و بحرانهای قومی و مذهبی را در پی خواهد داشت.

برخی نگرانی ها حاکی از آن است که پول عرب ها در این مواقع سبب چشم پوشی مقامات دولتی به همه مخاطرات احتمالی این موضوع در آینده خواهد شد.
در همین رابطه اماراتی ها مکانهای مشخصی را نیز در ولایت های فراه، هرات، ننگرهار و فاریاب مشخص کرده تا در آنجا اقدام به تاسیس پایگاه نظامی خود کنند.
چندی است که بر اساس اعلام رسانه ها باشندگان عرب به بهانه شکار وارد افغانستان شده و به ولایت فراه عزیمت می کنند.

شورای امنیت ملی افغانستان پیشنهاد امارات متحده عربی را در مورد اعزام نیروهای ویژه آن کشور در چوکات ماموریت حمایت قاطع مورد بررسی قرارداده و آنرا تایید نمود.
جنرال جان نیکلسون، فرمانده قبلی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز حضور نظامیان اماراتی را در افغانستان تایید کرده گفت که امارات و قطر می‌خواهند به افغانستان نیرو بفرستند.
جنرال نیکلسون، از طریق کنفرانس تلفنی از کابل به خبرنگاران در واشنگتن نیز اطلاع داد که کشورهای امارات متحده عربی و قطر پیشنهاد کرده‌‌اند که می‌خواهند به "ماموریت حمایت قاطع" بپیوندند و به افغانستان نیرو بفرستند.
در همین رابطه دوماه ونیم قبل، جان نیکلسون فرمانده فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در آخرین روز ماموریت خود در افغانستان با ولیعهد امارات متحده عربی دیدار و گفتگو کرد.
وی در این دیدار از ولیعهد امارات متحده عربی خواست تا نیروی نظامی به افغانستان بفرستد.

فرمانده نظامیان امریکا در افغانستان که فرماندهی نیروهای ناتو را نیز در قالب ماموریت حمایت قاطع برعهده داشت در حالی با ولیعهد و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات در آن‎ کشور دیدار کرد که مقامات ابوظبی پیش از این تمایل خود را برای افزایش نقش نظامی در افغانستان نشان داده بودند.

سفر نیکلسون به امارات متحده عربی و دیدارش با «شیخ محمد بن زیاد» ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات می تواند نقش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عربستان را در صحنه درگیری های جاری افغانستان زیر پرچم امریکا رسمی کند.

«امارات دچار چنان توهمی شده است که به دنبال تاسیس پایگاه نظامی در برخی کشورهای فقیر و گرفتار منطقه است... این توهم تا جایی بر اماراتی‌ها غلبه کرده است که بی‌شرمانه و از موضعی که سلاطین با رعیت صحبت می‌کنند، از پاکستان و بنگلادش می‌خواهد که در قبال دریافت پول، سرباز بدهند و جنازه پس بگیرند.
یک نظامی ارشد پاکستانی طی مصاحبه ای با روز نامه اکسپرس تریبیون، ضمن اشاره به کج روی‌ها و نخوت اماراتی‌ها که آنها را «بادیه‌نشینهای میلیاردر بی‌فرهنگ» نامید، گفت: «آنها به دولت‌های پاکستان و بنگلادش مراجعه کرده و گفته‌اند قصد استقرار نیروی نظامی در مناطق غربی افغانستان را دارند و ادعا داشته‌اند که این استقرار، با اطلاع و موافقت دولت امریکا انجام می‌شود در حالی که هر کودکی نیز می‌داند که حضور هر دولت کوچک و ضعیفی همچون امارات در آن منطقه‌ی خطرناک، نه با موافقت امریکا بلکه فقط با دستور و تحکم ایالات متحده صورت می‌گیرد.»

افسر برجسته‌ی پاکستانی اضافه کرده است: «این تازه به دوران رسیده‌ها به ما پیشنهاد کرده‌اند به ازای هر سرباز پاکستانی، حاضرند ماهانه 3000 دالر بپردازند که 25 درصد را مستقیماً به خود سرباز و 75 درصد مابقی را به دولت پاکستان پرداخت نمایند.»
نظامی یاد شده در ادامه اظهارات خود افزوده است: «امیدوارم مقامات افغانستان بدانند که حضور نیروهای امارات در هر منطقه، تقویت کننده ی نیروهای القاعده خواهد بود؛ چنانکه در یمن، آشکارا و رسماً به تجهیز و تقویت لوجستیکی نیروهای القاعده پرداخته تا از آنها علیه حوثی‌های یمن استفاده کنند.»

این افسر ارشد سپس از قول یک افسر قطری افزوده است: « قطری‌ها اسناد و مدارکی در اختیار دارند که نشان می‌دهد «اختر منصور» نایب رییس القاعده و در مراحل بعدی، فرمانده‌ی طالبان که در سال 2016 در مرز افغانستان و پاکستان کشته شد، دیدارهای متعددی از امارات داشته و توسط امیرنشین دبی تأمین مالی و تسلیحاتی می‌شده و این سفرها جدا از سفرهایی است که دستیاران و فرستادگان «اختر منصور» به امارات داشته‌اند. قطری‌ها می‌گویند ده‌ها مدرک از این نوع در اختیار دارند که برخی را به مقامات و ژورنالیست‌های غربی داده‌اند و برخی دیگر را برای استفاده در زمان مناسب ذخیره نموده‌اند تا از طریق شبکه‌ی الجزیره منتشر نمایند.»

این نظامی پاکستانی در پایان سخنانش گفت: «مقامات دولت پاکستان بدشان نمی‌آید که از طریق اجاره دادن مزدور، درآمدی کسب کنند و علی‌الظاهر، اشتغال ایجاد نمایند کما اینکه در گذشته نیز چنین معامله‌ای داشته‌اند. اما این کار، غرور ملی ما را بخصوص در برابر هندی‌ها جریحه‌دار می‌کند و امیدوارم که مقامات افغانستان عدم موافقت خود را با درخواست امارات اعلام و کشور خود را درگیر مشکلات جدید و پیچیده که تقویت گروه‌های تروریستی را به دنبال دارد، ننمایند.»

  پربازدید ترین