• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دزدی وسایل باارزش مسافران در میدان هوایی کابل

دزدی وسایل باارزش مسافران در میدان هوایی کابل

باوجود اصلاحات تازه و اخراج  حدود 50 تن از ماموارن  میدان هوایی کابل، اما از فساد و رشوه‌ستانی، آزار و اذیت مسافران در این میدان کاسته نشده است.

 در تازه‌ترین مورد یک ساعت نبستأ گران قیمت، یک تلفن و یک بکس پول در میدان هوایی بین‌اللملی حامد کرزی گم شده است.

به گزارش روزنامه اطلاعات روز؛ روز پنجشنبه‌ی هفته گذشته علی ساعت 5 بامداد در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، جای که روزانه صدها نفر ‌از آن‌جا در داخل و بیرون از افغانستان سفر دارند، رسیده بود. او ساعت 8:20 دقیقه‌ی صبح به شهر استانبول پرواز ‌داشت.

پس از بررسی پاسپورت مسافران ‌و علی‌، اکنون نوبت آن رسیده بود که مسافران  با عبور از« دست‌گاه اسکن»  آماده‌ی سفر شوند.

وقتی نوبت اسکن وسایل علی ‌می‌رسد، به قول خودش تنها چند نفر از ماموران میدان هوایی مصروف چک و بررسی وسایل مسافران بودند. در این هنگام از علی‌حیدر خواسته می‌شود که تمام وسایلی که با خودش دارد را برای بررسی در دست‌گاه اسکن داخل«سبد» بگذارد.

علی ‌به علاوه‌ی تلفن و دیگر وسایل یک ساعت نسبتأ گران قیمتدر مچ دستش داشته که باید آن را نیز داخل سبد می‌گذاشت. او با سپری کردن تمام این مراحل می‌خواسته که وسایل‌اش را تحویل بگیرد، متوجه می‌شود که ساعتش نیست. علی می‌گوید: «‌وسایلم را گرفتم ساعتم نبود، برگشتم به نفری که در پیش دست‌گاه اسکن ایستاده  بود، گفتم ساعتم نیست. او برگشت و با من برخورد تند کرد. بعد از جر و بحث‌، گفتم  اگر ساعتم پیدا نشود شکایت می‌کنم. او و چند نفر دیگر از همکارانش با تمام زورگویی به من ‌گفتند برو دستت خلاص هر کاری که می‌کنی.»
علی ‌وقتی که با برخورد نادرست ماموران مواجه می‌شود، ناامید و بدون این که حرفی به زبان آورد می‌خواهد به راهش ادامه دهد تا پرواز را از دست ندهد. در همان زمان با یک پسر و یک خانم که وسایل آنها نیز گم شده بود ‌رو‌به‌رو می‌شود.

این خانم و پسر پرواز داخلی به ولایت هرات داشتند. وقتی شمار شان به سه نفر می‌رسد، می‌خواهند که از این برخورد نادرست ماموران به فرمانده‌ آنان شکایت کنند اما این شکایت هم به‌جای نمی‌رسد. علی حیدر اظهار داشت: «‌خانم گفت ‌تلفن گلگسی‌ام گم شده. پسر گفت که بکس پولم. من ‌گفتم ساعتم گم شده و وقتش است که برویم شکایت کنیم. رفتیم پیش قوماندان میدان هوایی. قومندان گفت که اگر ثابت کردید، همکاران ما گرفته خوب، اگر نکردید سر خود تان عریضه می‌کنید و از پرواز می‌مانید. کاری از دست ما ساخته نبود. دفتر قوماندان را ترک کردیم و هر کدام رفتیم که مسافرت مان را ازدست ندهیم.»

علی ‌شهروند افغانستان، ‌هم اکنون در یکی از کشورهای اروپایی به‌سر می‌برد. او می‌گوید دو ماه پیش هنگامی که می‌خواست به افغانستان بیاید، این ساعت را ‌به قیمت 120 یورو از جرمنی ‌خریده بود. ما با دو شاهد عینی دیگر ‌که روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در میدان هوایی کابل وسایل شان را گم کرده‌اند، نتوانستیم تماس برقرار کنیم.

این تنها یکی از روی‌دادهای است که در تازه‌ترین موارد در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی پس از برکناری 30 تا 50 نفر از مسوولان بلند‌رتبه‌‌ و کارمندان پایین‌رتبه‌ی این میدان به دلیل سوء استفاده، آزار و اذیت مسافران و برخورد نادرست با مسافران، ‌اتفاق افتاده است.

به تاریخ 5 اسد، ویس‌احمد برمک، وزیر امور داخله در مراسم معرفی فرمانده جدید میدان هوایی از آزار و اذیت مسافران از سوی کارمندان این میدان به شدت انتقاد کرد و برخورد برخی از منسوبین پولیس میدان هوایی با مسافران را «‌شرم‌آور» خواند.

آقای برمک به پولیس بخش جنایی و کشفی این میدان هوایی هشدار داده و گفته بود که اگر دیگر بار شکایتی از مسافران را بشنود، خودش آمده آنان را «‌محاکمه‌ی صحرایی» خواهد کرد. او افزوده بود: «‌همکاران عزیز هوش‌تان را بگیرید! یاد تان باشد اگر بار دیگر شکایتی را بشنوم، خودم می‌آیم و محاکمه صحرایی می‌کنم، آن زمان  باز بیبیند که چگونه برخورد می‌کنم با شما.»

مسوولان وزارت داخله می‌گویند که در گذشته ده‌ها مورد شکایت مسافران و شهروندان مبنی بر آزار و اذیت از سوی ‌ماموران  میدان هوایی در این وزارت به ثبت رسیده است.

بهار مهر، مشاور مطبوعاتی وزیر امور داخله به اطلاعات روز گفت که پس شکایت شهروندان و مسافران آقای برمک حدود 30 تا 50 نفر از کارمندان بلند رتبه و پایین‌رتبه‌ی این میدان هوایی را از کار برکنار و یا هم وظایف شان را به تعلیق در آورده است.

آقای مهر تأکید کرد که رهبری وزارت داخله به ماموران میدان هوایی هشدار داده‌اند که «‌آزار و اذیت جنسی و رشوت‌ستانی» ‌در میدان هوایی دیگر قابل تحمل نیست و هر شکایتی که شود بررسی خواهد شد.

وی از تمام شهروندان و مسافران خواستند که هرگاه با برخورد نادرست ماموران میدان هوایی مواجه می‌شوند، باید به نزدیک‌ترین محل ثبت شکایت و یا هم از طریق شماره 119 پولیس شکایت شان را درج کنند.

آقای مهر می‌گوید که از طریق شماره 119 پولیس ده‌ها مورد شکایت شهروندان و مسافران مستقیم به دفتر کاری وزیر امور داخله رسیده است.

مردم همواره ‌از فساد، اخاذی و آزار و اذیت از سوی ماموران، در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی شکایت داشته‌اند.

 سال گذشته  نیز شماری زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ی گسترده تجربه‌های ‌فردی شان را از فساد، اخاذی، زورگویی، کارشکنی و اقدامات غیرقانونی  مأموران میدان هوایی کابل نوشته بودند.

  پربازدید ترین