• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حذف طالبان از فهرست سیاه روسیه؛ زمینه ساز حضور این گروه در نشست مسکو

 حذف طالبان از فهرست سیاه روسیه؛ زمینه ساز حضور این گروه در نشست مسکو

منابعی در وزارت خارجه روسیه اعلام کردند که دولت این کشور تلاش می‌کند که طالبان را از فهرست سیاه این کشور حذف کند تا زمینه حضور نمایندگان این گروه در نشست صلح مسکو فراهم شود.

نشست مسکو با محوریت موضوع صلح در افغانستان تا یک ماه آینده با حضور کشورهای آسیای مرکزی، ایران، هند، پاکستان و افغانستان در روسیه برگزار خواهد شد.

پس از تلاش شماری از کشورها برای برقراری ارتباط با طالبان منابعی در وزارت خارجه روسیه نیز از دعوت احتمالی دولت روسیه از طالبان برای حضور در این نشست خبر داده‌اند.

این در حالی است که دادگاه عالی روسیه سال 2003 میلادی گروه طالبان را در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور قرار داد.

مقامات وزارت خارجه روسیه تصریح کردند که مسکو در حال کار بر روند حذف گروه طالبان از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی در این کشور است.

«فارسی‌رو» به نقل از یک هفته نامه روسی نوشت: روسیه با حذف طالبان از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی زمینه حضور نمایندگان طالبان را در نشست صلح مسکو فراهم خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که طالبان دیگر تهدیدی برای امنیت ملی روسیه و کشورهای متحد آن محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در صورتی که طالبان از فهرست سیاه حذف شود نمایندگان این گروه می‌توانند برای حضور در نشست صلح به روسیه سفر کنند.

بر اساس این گزارش، پس از تلاش‌های مقامات آمریکایی برای تماس با طالبان، روسیه نیز تماس‌های خود با این گروه را افزایش داده است.

مقام وزارت خارجه روسیه گفت که در نهایت از طریق جنگ و یا معامله سیاسی طالبان در آینده سیاسی افغانستان نقش خواهد داشت که نقش مهمی در آینده آسیای مرکزی دارد.

این در حالی است که فعالیت‌های دیپلماتیک طالبان اخیرا افزایش یافته و اعضای دفتر سیاسی این گروه به شماری از کشورها از جمله اندونزی و ازبکستان نیز سفر کردند.

  پربازدید ترین