• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نکاتی در رابطه با کورس موعود در دشت برچی کابل

نکاتی در رابطه با کورس موعود در دشت برچی کابل

•  چند نکته راجع به کورس آموزشی موعود:
1. گردش مالی کورس موعود تنها از صنف‌های آمادگی کانکور (بدون صنف‌های اساسات برای شاگردان پایین‌تر از صنف 12 و همچنین درآمد حاصله از شعبه مکتب خصوصی‌اش) در هر ماه بین 32 تا 34 لک افغانی (حدود 50 هزار دالر) بوده است.

2. مدیران کورس موعود در یک‌ونیم ماه اخیر با یکی از کاندیدهایی که پیش از کاندیدشدن در دولت بوده و در بخش تأمین امنیت مردمی فعالیت‌هایی داشته، تفاهم کرده بوده تا او واسطه شود که معاش پنج نگهبان کورس را وزارت داخله پرداخت کند و متقابلاً، این کاندید اجازه یافته بوده که از فضا، ظرفیت و شاگردان کورس برای کمپاین انتخاباتی خود استفاده کند.

3. کورس موعود با داشتن درآمد هنگفت، حاضر نبوده به تعداد کافی نگهبان، مخصوصاً نگهبان آموزش‌دیده استخدام کند. بعد از انفجار در کورس کوثر دانش، هشدارهای یکی از وکلای شورای ولایتی را مبنی بر استخدام نگهبان کافی و مراقبت مسئولانه از فرزندان مردم به وضوح نادیده می‌گیرد.

4. کورس موعود در ماه‌های اخیر جدا از فیس کورس، از هرشاگرد 200 افغانی در ماه فقط بابت تأمین امنیت و استخدام نگهبان پول می‌گرفته. اما همزمان تلاش می‌کرده که از چندین منبع دیگر، از جمله وزارت داخله و مخصوصاً از کاندیدهای پارلمان تحت همین عنوان پول بگیرد و متقابلاً اجازه دهد که کاندیدها در در داخل کورس بین شاگردان برای خودشان کمپاین کنند.

5. کورس موعود پرجمعیت ترین کورس برچی بوده است. روزانه حدود چهار هزار شاگرد در چندین تایم بسیار فشرده و در صنف‌های 300 و 500 نفره، در این کورس رفت‌وآمد داشته‌اند. انفجار انتحاری در صنف 300 نفره رخ داده است.

6. نهادهای امنیتی و حوزه 13 پولیس قبلاً به مسوولین کورس جهت استخدام نگهان هشدار داده بودند.

پی‌نوشت‌ها:
• ذکر این نکات به معنای رفع مسئولیت از دولت و نهادهای امنیتی نیست. واضح است که وزارت داخله در زمینه تأمین امنیت مراکز آموزشی غرب کابل بسیار غیرمسوولانه عمل کرده است.
• اما بی‌توجهی و بی‌مسوولیتی کورس موعود در عدم استخدام نگهبان کافی و آموزش‌دیده، نقش عمده را در رویداد این فاجعه داشته است.
• مدیران کورس نه تنها حاضر نبوده برای استخدام نگهبان پول پرداخت کنند، بلکه با معامله با کاندیدها، از کورس آموزشی عملاً به عنوان ابزاری برای معامله و کسب منفعت استفاده ‌کرده‌اند.

  پربازدید ترین