• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لاوروف: گروه طالبان در نشست صلح روسیه شرکت می کند

لاوروف: گروه طالبان در نشست صلح روسیه شرکت می کند

سرگئی لاورف، وزیر خارجۀ روسیه، گفته است که گروه طالبان دعوت کشورش را به خاطر اشتراک در گفتگو صلح که قرار است به تاریخ چهار سپتبمر در مسکو برگزار شود، پذیرفته است.

وزیر خارجۀ روسیه همچنین گفته است که هدف تامین ارتباط کشورش با گروه طالبان، مصونیت شهروندان روسی در افغانستان است و از سوی دیگر تلاش می کند تا این گروه را به ترک مخاصمه و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان ترغیب کند.

در همین حال، روزنامۀ وال استریت ژورنال گزارش داده است که احتمالاً شیرمحمد عباس ستانکزی، نمایندۀ ارشد طالبان در دفتر قطر در این مذاکرات شرکت کند، اما دفتر طالبان در قطر تا حال در مورد تبصره‌ای نکرده است.

پیش از این ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان،در صحبت با خبرگزاری انترفکس روسیه نشست مسکو را "چارچوبی برای راه اندازی روند ملی مصالحه در افغانستان" عنوان کرد و گفت که نمایندگان طالبان نیز در آن دعوت شده اند.

روزنامۀ وال استریت ژورنال به نقل از مقام هایی که از جزییات این مذاکرات آگاهی دارند، گزارش می دهد که نمایندگان ایالات متحده ممکن در این مذاکرات شامل نباشد. اما وزارت خارجۀ امریکا تا حال در مورد تبصره نکرده است.

مسکو در اپریل 2017 کنفرانس بین المللی را در مورد افغانستان میزبانی کرد که در آن نمایندگان افغانستان، هند، ایران، چین، پاکستان و پنج کشور آسیای مرکزی به شمول اوزبیکستان که اخیراً سهم فعال در روند صلح افغانستان دارد، شرکت داشتند. نمایندۀ امریکا با آنکه در این کنفرانس دعوت شده بود، در آن شرکت نکرد.

در همین حال، عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در مسکو، به خبرگزاری انترفکس روسیه گفته است که مقام های روسی در گذشته چندین بار با نمایندگان گروه طالبان ملاقات داشتند.

پیش از این الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور جنوب آسیا، در راس یک هیأت امریکایی با نمایندگان طالبان در شهر دوحۀ قطر دیدار کرده بود.

خانم ویلز به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت "مذاکرات باید میان حکومت افغانستان و طالبان صورت گیرد، ما جانشین برای آن نیستیم."

در گذشته، ایالات متحده به شمول نظامیان آن کشور بار ها روسیه را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده است، ادعایی که از سوی مسکو رد شده است. مقام‌های روسی گفته اند که برای یافتن راه حل سیاسی برای بن بست افغانستان با طالبان در تماس اند.

  پربازدید ترین