• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا به دنبال انتقال تروریست های داعش به افغانستان است

امریکا به دنبال انتقال تروریست های داعش به افغانستان است

تاریخ در حال تکرار است، امریکا به دنبال انتقال تروریست های داعش به افغانستان است چون بسترهای مناسب برای رشد یک سازمان تروریستی دیگر را به راحتی دارد.

ویبسایت خبری اورشلیم پست با انتقاد از عملکرد دوگانه و دروغین امریکا در مبارزه با تروریزم در گزارشی نوشت: بنابر اعلام مسوول ایتلاف امریکایی ضد داعش، این تروریست ها نسبت به گذشته قوی تر شده و هنوز من‌حیث یک تهدید مهم شناخته می شوند. شخصیت های وزارت دفاع امریکا نیز در گزارشاتی تعداد داعشی ها در عراق را 17 هزار و در سوریه 14 هزار نفر عنوان نمودند. به طور همزمان نیز گزارش اخیر سازمان ملل متحد، تعداد داعشی ها در عراق و سوریه را 30 هزار نفر عنوان نمود.

اورشلیم پست در ادامه می نویسد: داعشی ها در سال 2015 سرزمینی به وسعت بریتانیا را در اختیار داشتند اما در حال حاضر در مناطق سرحدی عراق و سوریه حضور دارند ولی گزارش سازمان ملل متحد نشان می دهد اگرچه ساختار وحشیانه داعش آسیب دیده اما نظم جمعی تروریست ها دست نخورده باقی مانده و ابوبکر البغدادی نیز به کار خود ادامه می دهد. داعشی ها از یک سازمان دولت محور به یک شبکه تروریستی سنتی در حال تحول استند البته نه شبیه به دگرگونی القاعده که پس از حمله امریکا به افغانستان در سال 2001 رخ داد.

داکتر الی کارمون (Dr. Ely Karmon) محقق ارشد موسسه بین المللی مبارزه با تروریزم در مرکز مطالعاتی هرتزلیا در سرزمین های اشغالی فلسطین در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: در عراق داعشی ها در زیرزمین مخفی شده اند تا تدریجا با مردم عادی ترکیب شوند. داعشی ها این زیرساخت ها را برای این منظور آماده کرده اند و امروز شاهد استیم که حملات داعش به صورت منظم ادامه دارد. در سوریه داعش توسط نیروهای سوری از جنوب غربی عقب رانده شده اما هنوز در جنوب شرق و در امتداد سرحد عراق فعال است. پایگاه اصلی داعش در ولایت شمالی ادلب قرار دارد و حامیان داعش نیز پس از محاصره در دیگر نقاط به این منطقه منتقل شده اند. داعشی ها پس از ویرانی پایگاه های خود در رقه در سال 2014، تلاش نمودند تا پایگاه های خود را به سایر نقاط از جمله صحرای سینا، یمن و لیبیا منتقل نمایند. داعش به طور رسمی عملیات های خود در افغانستان را در اوایل سال 2015 عیسوی آغاز نمود و در طی چند ماه، واشینگتن هشدار داد این سازمان تمرکز خود را معطوف به ایجاد خلافت در این کشور نموده است. در ماه جون سال 2018 عیسوی، قوماندانی نیروی هوایی امریکا در افغانستان اعلام کرد شاخه ولایت خراسان داعش در سال جاری دوبار سعی نمود تا دولتی را در ولایت ننگرهار در سرحد افغانستان و پاکستان تشکیل دهد. قوماندان پایگاه مرکزی نیروهای امریکایی، جنرال جوزف ووتل نیز هشدار داد پنتاگون نگران اقدامات داعش برای نفوذ و حمله به غرب است. مهمتر آن که در کنسرسیوم ملی پوهنتون مریلند در خصوص مطالعات تروریزم و واکنش ها به آن در اوایل ماه جاری عیسوی نیز شاخه ی ولایت خراسان داعش به صورت جداگانه از داعش در عراق و سوریه لست شده بود و این گروه را یکی از 10 گروه تروریستی خطرناک در سال 2017 معرفی نمود.

در سال 2017، در مجموع داعش 1321 حمله صورت داد که منجر به کشته شدن 7120 نفر شد. شاخه ولایت خراسان داعش در پاکستان نیز فعال بوده و چالش هایی را برای واشینگتن ایجاد نموده است و امریکا را مجبور نموده تا برای مبارزه موثر با آن ها به اقناع پاکستان بپردازد تا بازی دوگانه ی خود را در مبارزه با تروریست و در عین حال پناه دادن به آن ها پایان دهد.

اورشلیم پست در ادامه گزارش خود نوشت: داعش و طالبان درگیری ها با یکدیگر را متوقف نموده اند و نیروهای طالبان عملیات علیه اردوی ملی افغانستان که تحت حمایت امریکا می باشد را افزایش داده است. در حقیقت طالبان ممکن است در آستانه افزایش قابل توجه کنترول سرزمینی در پی شروع حمله هدفمند و غافلگیرانه خود در غزنی و در 110 کیلومتری جنوب شرق کابل باشد. در حالی که جنرال جوزف ووتل از تلاش امریکا برای سرگیری صلح بین دولت افغانستان و طالبان صحبت می کند و آن را جدای از مبارزه با تروریست های داعش می داند اما ارتباط آشکاری میان این دو عملیات وجود دارد. تلاش بی ثمر امریکا برای مبارزه با طالبان سبب خواهد شد تا جنگ همزمان با تروریست های داعش را با مشکل روبه رو نماید. کارشناسان سیاسی، این اقدام امریکا را در جهت تقویت داعش در افغانستان و مبارزه دورغین آنها با تررویست ها عنوان می کنند.

به گفته والی پیشین ولایت غور، در سه سال گذشته تروریست های داعش سرزمین هایی را در سراسر افغانستان تحت کنترول خود درآورده اند. دولت مرکزی سرگرم مبارزه با حملات طالبان است و از این رو کابل زمان کافی برای تمرکز بر مبارزه با داعش دارد. به نظر می رسد در روند کنونی داعش قصد دارد با کمک های نیروهای امریکایی برخی مناطق تحت کنترول طالبان را تصرف و پس از آن عملیات های مستقیم خود را علیه مردم افغانستان آغاز نماید.

اورشلیم پست در پایان می نویسد: تاریخ در حال تکرار است، امریکا به دنبال انتقال تروریست های داعش به افغانستان است و این کشور بسترهای مناسب برای رشد یک سازمان تروریستی دیگر را به راحتی دارد.

  پربازدید ترین