• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آزیتا رفعت نامزد پارلمان شهری سویدن شد (عکس)

آزیتا رفعت عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان که در سویدن پناهنده شده است، می گوید عضویت حزب سیاسی سویدن موسوم به "سنتر" را به دست آورده و نامزد این حزب برای یکی از پارلمان‌های شهری شده است.
آزیتا رفعت ازسال 2005 تا 2010 به عنوان نماینده مردم ولایت بادغیس در مجلس نمایندگان افغانستان بوده است. این بانوی افغانستانی یکی از بانوان جانعه مدنی و فعال حقوق زن درافغانستان بوده و به عنوان نمانیده پارلمان افغانستان و مدافع حقوق بانوان در سال های گذشته چندین بار به آلمان و سایرکشورهای اروپایی در کنفرانس ها اشتراک نموده است.
سویدن از جمله کشورهایی است که توجه زیاد به بهبود وضعیت زنان و کودکان دارد. آزیتا رفعت، فعال حقوق زنان مقیم سویدن است و نیز مادر چهار دختر می‌باشد. وی باور دارد که روز جهانی دختر فرصتی است تا در مورد وضعیت دختران توجه صورت گیرد.
آزیتا رفعت که هیچ پسر ندارد تحت فشار خانواده و اجتماع در افغانستان، ترجیح داده بود تا یکی از دختران خود را پسرانه پوش کند که به عنوان پسر ظاهر شود. موضوعی که در افغانستان به نام “بچه پوش” معمول است. اکنون که این خانواده در سویدن زندگی می‌ کند. از آزیتا رفعت، در مورد تجربه پوشیدن لباس پسرانه برای دخترش پرسیده شده است. وی پوشانیدن لباس پسرانه به دخترش را اقدام نمادین عنوان کرد که به باور وی به نحوی ثابت میسازد که فرق اساسی میان دختران و پسران وجود ندارد.
موفقیت های بیشتری برای آزیتا رفعت جهت خدمت به مردم سویدن و پناهجویان افغانستانی مقیم این کشور که مشکلات زیادی دارند آرزو داریم.

  پربازدید ترین