• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

داعش بهانه ای برای ادامه حضور امریکا در افغانستان؛ تنها راه پایان جنگ، وحدت همه اقوام است

داعش بهانه ای برای ادامه حضور امریکا در افغانستان؛ تنها راه پایان جنگ، وحدت همه اقوام است

امریکا در کنار مذاکرات با طالبان برای ادامه جنگ در افغانستان گروهک داعش را خلق کردہ است و همه مردم افغانستان به خوبی می‌دانند که این گروهک توسط امریکاییها اکنون خیلی تقویت شدہ است تا زمانیکه همه اقوام کشور با ایجاد وحدت حول یک محور گرد هم نیایند جنگ افغانستان پایان نخواهد یافت.

موضوع مذاکرات امریکا با طالبان از مدتی قبل زیاد مطرح گردید. علاوه بر مذاکرات با نمایندگان طالبان در دفتر قطر، موضوعی نیز به رسانه ها درز کرد که اداره موقت با شرکت طالبان نیز مورد بحث قرار گرفته است و همین موضوع با رئیس جمهور غنی نیز مطرح شده است. با طرح این موضوع ، سخنان جیمز ماتیس وزیر دفاع  امریکا و ژنرال جوزف دانفورد فرمانده ارتش امریکا نیز به بیرون درز کرد و تاکید سخنان اینها بر این بود که امریکا در منطقه  حضور نظامی خواهد داشت. چون در اینجا منافع دارد. جیمز ماتیس برای ماندن و خروج نیروهای خود از افغانستان سخن قبلی را تکرار کرد که به شرایط منطقه بستگی دارد. اظهارات این دو مقام ارشد نظامی امریکا خیلی صراحت دارد. اینکه امریکا در منطقه و افغانستان منافع خود را دارد به همین خاطر باید حضور نظامی در منطقه داشته باشد.  اگر با توجه به این اظهارات مساله مذاکرات با طالبان و حکومت موقت مورد ارزیابی قرار بگیرند، معنای آن این است که طالبان با حضور نظامی امریکا یا موافقت می کند و یا موضوع مذاکرات امریکا و طالبان کلا یک نمایش است. اگر پذیرفته شود که مذاکرات با طالبان نمایشی نیست، در آن صورت این موضوع صحت دارد که هم طالبان حضور نظامی امریکا را پذیرفته اند و هم برای دوام جنگ شرایط و بهانه های زیادی وجود دارد که یکی از این بهانه ها و شرایط گروهک داعش است که علیرغم ادعاهای حکومت افغانستان  هم مردم افغانستان خوب می دانند که این گروهک خیلی تقویت شده است و هم سیاستمداران کشور اینک به برخی نکات اشاره می کنند و می گویند که داعش آینده افغانستان را دارد تهدید می کند. یک واقعیت تلخ این است که تازمانیکه دو مشکل اساسی حل نشوند، تلاشهای صلح و پایان دادن به جنگ نتایج مثبت نخواهد داشت.

نخست اینکه اگر امریکا دست از ایجاد و دوام بحران برندارد و دوم این که خود افغانستانی‌ها صاحب اراده خود نشوند و کل ملت دور یک محور برای عملی شدن اراده گردهم نیایند، حکومتها معمولا اراده ملت را عملی میکنند ولی متاسفانه حکومت افغانستان نه فقط این جربزه را ندارد بلکه مقامات حکومتی وظیفه اش این شده است که جنایات و راهبردهای غلط امریکائیها  را توجیه می کنند. به همین دلیل هم این مقامات بین مردم خود جایگاه خود را از دست داده اند و هم ملت راه گردهم آمدن حول یک محور را گم کرده است ولی اگر ملت بخواهد از این بحران نجات پیدا کند، باید یک محور پیدا کنند و دور آن جمع شوند.

  پربازدید ترین