• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات سفر کمیشنر عالی سازمان ملل در امورپناهندگان به ایران

جزئیات سفر کمیشنر عالی سازمان ملل در امورپناهندگان به ایران

 نشست فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با سفرای خارجی مقیم ایران با حضور معاون امنیتی و انتظامی وزیر داخله در سالن پیامبر اعظم وزارت داخله ایران برگزار شد.

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امورپناهندگان که روز گذشته(یک‌شنبه، 11 سنبله) به تهران سفر کرده، ابتدا با رحمانی فضلی، وزیر کشور/ داخله جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس در نشستی با حضور سردار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی و احمد محمدی‌فر، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران و هم‌چنین سفرا و نمایندگان کشورها و موسسات خارجی حمایت‌کننده از پناهندگان در این کشور شرکت کرد.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران بعد از ظهر روز یکشنبه 11 شهریور در دیدار با فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اظهار کرد: آمادگی برگزاری جلسات با سفرا در خصوص وضعیت پناهندگان و مهاجران را داریم و اطلاعات زیادی وجود دارد که آگاهی سفرا از آنها می تواند کمک زیادی کند.

ذوالفقاری گفت: هرکجا درگیری شروع شده، به پایان نرسیده، چراکه نظام بین الملل برای حل درگیری ها توان خود را از دست داده است.

وی افزود: در مورد فعالیت سازمان های مردم نهاد آمادگی برای همکاری داریم، البته این سازمان ها باید نقش کمک کننده داشته باشند.

ذوالفقاری با بیان اینکه در سال حدود 700 هزار نفر از افراد غیرمجاز را به افغانستان بر می گردانیم، ادامه داد: بازگشت داوطلبانه مربوط به مهاجران مجاز است. در خصوص دستمزدها نیز به دلیل تغییرات ارزی در ایران، درآمد افغان‌ها کاهش یافته و تمایل به مهاجرت به اروپا دارند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر داخله ایران، تصریح کرد: برای کاهش حضور غیرقانونی مهاجران افغانستانی در ایران تلاش کرده این هزینه های حضور قانونی را کاهش دهیم. تمدید کارت آمایش آنها را تقریبا مجانی کرده ایم.

وی گفت: کاری را که بر خلاف مقررات کشور اما با کسب مجوزها انجام دادیم این بود که مهاجران بدون دریافت ویزا به افغانستان سفر کنند و برگردند چراکه نسل سوم و چهارم افغان‌ها از موطن اصلی خود هیچ شناخت و آشنایی ندارند.

ذوالفقاری با بیان اینکه اطلاعات حدود 800 هزار نفر را که غیرقانونی حضور داشتند ثبت کرده ایم، خاطرنشان کرد: کار دیگری که انجام دادیم، حذف وثیقه در زمان صدور ویزا در افغانستان بود که برای تسهیل ورود قانونی این وثیقه 300 یورویی حذف شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر داخله ایران عنوان کرد: در اجرای فرمان رهبر انقلاب کسانی که غیر مجاز وارد شده اند و داخل ایران صاحب فرزند شده اند، بیش از 103 هزار نفر از فرزندانشان بر اساس آمارهای رسمی در مدارس ما مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به توافق انجام شده با دولت افغانستان، گفت: بسته تشویقی برای بازگشت داوطلبان از سوی دولت افغانستان اعلام شد، که محقق نشد. از دوستان مان در افغانستان خواستیم برای آشنایی نسل سوم و چهارم افغان ها فیلم هایی را تهیه کنند، اما آنگونه که مد نظر ما بود محقق نشد.

ذوالفقاری با بیان اینکه احتمال تشدید درگیری ها در افغانستان را زیاد می بینیم، اظهار کرد: تا زمانی که مشکل نا امنی و حداقل های زندگی در افغانستان وجود دارد، امید چندانی برای بازگشت مهاجران نداریم. امروز درگیری ها در افغانستان نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر داخله ایران، ادامه داد: اطلاعات نشان می دهد که تکفیری‌های کوچ کرده به افغانستان در حال فعالیت‌های پنهان هستند. وضعیت منطقه با ثبات نیست و اقدامات یکجانبه آمریکا نیز یکی از علل این موضوع است.

وی گفت: هرکجا درگیری شروع شده شاهد خاتمه یافتن آن نیستیم چراکه نظام بین الملل برای حل و فصل درگیری ها توان خود را از دست داده است.

ذوالفقاری در پایان تاکید کرد: هرچقدر که ما به دنبال ارائه خدمات به پناهندگان باشیم، کشورها و گروه هایی هستند که پناهندگان و آورگان جدیدی را در دنیا تولید می کنند و با این روند شاهد موج جدیدی از مهاجرین خواهیم بود، مگر اینکه کشورهای دنیا و سازمان ملل به دنبال صلح در کشور باشند.

فیلیپو گرندی با قدردانی از حمایت ها، برنامه ها و خدمات ایران در زمینه پناهندگان گفت: ایران با اجرای سیاست های جدید در زمینه پناهندگان تحقق و تجسم عینی مسئولیت پذیری در قبال پناهندگان بود و این انگیزه ای است تا پیمان جهانی درخصوص پناهندگان هرچه سریع تر به نتیجه برسد.

گرندی خاطرنشان کرد: سیاست های جدید دولت ایران همچون موضوع ارتقاء و طرح های بیمه سلامت در ایران جا افتاده و بسیار موثر بوده و البته هزینه اجرای این سیاست ها برای دولت ایران زیاد بوده است که نیاز به کمک های جهانی است.

وی با اشاره به این که کمک هایی از سوی سازمان ملل و سایر مجامع و کشورها به ایران انجام شده است، گفت: این کمک ها بسیار کم و ناچیز بوده و نیازمند کمک ها و حمایت های کشورهای دنیا هستیم.

کمیسر عالی سازمان ملل تاکید کرد: از سفرا می خواهیم که صحبت های ما را به گوش پایتخت هایشان برسانند تا کمک های خود را بیشتر کنند.

گرندی گفت: نشست هایی که در ایران دارم به این منظور است که بهتر جزئیات فعالیت هایی که در جهت حمایت از پناهندگان اجرا می شود، متوجه شویم.

وی تاکید کرد: مهمترین نکته این است من دو سال پیش در ایران بودم و در این مدت اقدامات جمهوری اسلامی را نیز به دقت رصد کرده ام، به شدت تحت تاثیر اقدامات ایران در زمینه حمایت از پناهندگان قرار گرفتم.

وی ادامه داد: تعداد کودکان افغانستانی که از امکانات آموزشی برخوردار شده اند از 300هزار نفر به نیم میلیون نفر افزایش یافته است که این موضوع پیرو تصمیم رهبر ایران بود که تمام کودکان مهاجر از حق تحصیل برخوردار شوند.

وی اشاره کرد: امیدواریم در نشست آبان ماه ژنو که در خصوص وضع پناهندگان افغانستان است و پیش نویس پیمان جهانی در آن مطرح خواهد شد همه کشورها کمک کنند و پیمان محکمی را داشته باشیم تا چنین مسائلی صرفاً بر دوش کشورهای خاصی چون ایران نباشد.

در ادامه، ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت داخله ایران تاکید کرد: امیدواریم نشست امروز زمینه کاهش آمار پناهندگان در جمهوری اسلامی را فراهم کند.

همچنین مدیر کل اتباع وزارت داخله ایران در این نشست گزارشی از سیاست ها و برنامه های ایران در قبال پناهندگان و همچنین شرایط و وضعیت فعلی اتباع خارجی در ایران ارائه کرد.

در این نشست سفرای کشورهای مختلف از آمادگی خود برای همکاری با سازمان ملل در خصوص کمک به ایران خبر دادند و همچنین سوالات خود را در زمینه پناهندگان در ایران مطرح کرده و کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، معاون امنیتی و انتظامی وزارت داخله و مدیرکل اتباع ایران به این سوالات پاسخ دادند.

  پربازدید ترین