• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفر جنرال دوستم به ازبکستان و اعلام آمادگی احزاب سیاسی برای مذاکره با طالبان

سفر جنرال دوستم به ازبکستان و اعلام آمادگی احزاب سیاسی برای مذاکره با طالبان

در حالی که احزاب سیاسی کشور برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان اعلام آمادگی کرده‌اند، منابع خبری از پایان سفر جنرال دوستم معاون رئیس جمهور و از اعضای رهبری ائتلاف بزرگ ملی افغانستان به ازبکستان خبر داده‌اند.

جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور و از اعضای ائتلاف احزاب سیاسی کشور اخیرا برای دیدار با مقامات ازبکستانی به تاشکند سفر کرد.

«باتور دوستم» در صفحه فیسبوک خود نوشت: جنرال دوستم در سفرش به ازبکستان با مقامات این کشور درباره وضعیت امنیتی شمال افغانستان و تحولات سیاسی اخیر گفت‌وگو کرده است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که جنرال دوستم از اعضای رهبری آن محسوب می‌شود نیز برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان اعلام آمادگی کرده است.

گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که احزاب سیاسی افغانستان تلاش می‌کنند تا از طریق ازبکستان با گروه طالبان ارتباط برقرار کرده و مذاکرات صلح با این گروه را آغاز کنند.

روز گذشته همایون همایون معاون پارلمان و عضو ائتلاف بزرگ ملی افغانستان نیز تصریح کرد که احزاب سیاسی در نظر دارد تا مذاکرات صلح با طالبان را در هر کشوری که ممکن باشد آغاز کنند.

برخی از رسانه‌ها نیز اعلام کردند که هیئت احزاب سیاسی افغانستان قرار است در حاشیه نشست مسکو با اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار و گفت‌وگو کنند.

اما از نظر برخی از کارشناسان ازبکستان نیز گزینه مناسبی برای محل مذاکرات احتمالی احزاب سیاسی با اعضای دفتر سیاسی طالبان محسوب می‌شود.

زیرا در چند سال اخیر ازبکستان بارها تلاش کرده تا زمینه آغاز گفت‌گوهای صلح با طالبان را فراهم کند و چندی قبل نیز مقامات ازبکستانی با سفر به قطر با نمایندگان سیاسی طالبان گفت‌وگو کردند.

همچنین هیئتی از اعضای دفتر سیاسی طالبان به ریاست «عباس ستانکزی» نیز اخیرا به ازبکستان سفر کرده است.

بنابر این گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است سفر جنرال دوستم به ازبکستان به نمایندگی از احزاب سیاسی کشور صورت گرفته باشد تا درباره مذاکرات احتمالی با طالبان با مقامات ازبکستانی گفت‌وگو کرده باشد.

این در حالی است که تا کنون اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان جزئیاتی از هدف سفر جنرال دوستم به ازبکستان ارائه نکرده است.

با این حال، احزاب سیاسی افغانستان به دلیل عدم اعتماد به روند انتخابات پیش از این اعلام کرده بودند که ایجاد دولتی ائتلافی یکی از طرح‌های مورد نظر جریان اپوزیسیون است.

در یک هفته اخیر موضوع ایجاد دولت ائتلافی بین احزاب سیاسی و گروه طالبان بارها در سطح رسانه‌ها مطرح شده اما هرگز از سوی منابع رسمی تائید نشده است.

اگر چه جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور غنی است اما در عین زمان از اعضای محوری ائتلاف بزرگ ملی افغانستان مسحوب می‌شود که بزرگترین جریان اپوزیسیون دولت است.

طالبان پیش از این بارها تاکید کرده بود که در حضور نیروهای خارجی با دولت کابل مذاکره نخواهد کرد زیرا دولت از استقلال عمل کافی برای تصمیم گیری درباره نیروهای خارجی برخوردار نیست.

در حالی که هیچ کشوری حق نمایندگی از مردم افغانستان را ندارد بن‌بستی در روند صلح بوجود آمده که باوجود تلاش کشورهای منطقه و دولت افغانستان تا کنون شکسته نشده است.

کارشناسان معتقدند که احزاب سیاسی و جهادی بهترین جایگزین برای دولت وحدت ملی در مذاکره با طالبان محسوب می‌شود زیرا برخلاف سایر کشورها احزاب سیاسی می‌توانند در مذاکره با طالبان از مردم کشور نمایندگی کنند و زمینه خروج مسالمت نیروهای خارجی از افغانستان را فراهم آورند.

با این حال اگر احزاب سیاسی، دولت و طالبان درباره خروج نیروهای خارجی و توقف جنگ در کشور به تفاهم برسند آمریکا و متحدان غربی‌اش نیز راهی جز خروج از افغانستان نخواهند داشت.

  پربازدید ترین