• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان مجلس: موافقتنامه امنیتی کابل و واشنگتن مجددا بررسی شود

نمایندگان مجلس: موافقتنامه امنیتی کابل و واشنگتن مجددا بررسی شود

شماری از نمایندگان مجلس خواستار بررسی مجدد توافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا شده است. این نمایندگان معتقدند که آمریکا با توجه به موافقت‌نامه برای بهبود امنیت افغانستان کار نکرده است و به همین دلیل این پیمان امنیتی "هیج نفعی به افغانستان نرسانده است."

نمایندگان مجلس در نشست عمومی امروز (چهارشنبه،‌21 سنبله) این مجلس با اکثریت آرا تأیید کردند که پیمان امنیتی افغانستان با امریکا بازنگری شود.

این پیشنهاد که از سوی 20 نماینده‌ی مجلس مطرح شده بود، نیاز به 50 رای موافق داشت. اما در جلسه‌ی امروز مجلس از 118 نماینده‌ی حاضر 116 تن شان به بازنگری پیمان امنیتی کابل-واشنگتن رای دادند.

همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان گفت: «پیمان امنیتی کابل-واشنگتن در ابتدا هم بسیار با عجله از سوی مجلس تایید شد و امروز هم نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که این پیمان هیچ نوع فایده‌یی برای افغانستان نداشته است.»

عبیدالله بارکزی، نماینده‌ی مردم ارزگان در مجلس گفت: «روسیه، ایران و پاکستان مستقیماً در جنگ افغانستان دخالت می‌کنند و همه‌ی این مداخلات نتیجه‌ی پیمان امنیتی با امریکا است.»

مجلس نمایندگان به کمیسیون‌های امور روابط بین‌الملل و کمیسیون امور دفاعی مجلس وظیفه داده تا این موضوع را بررسی کنند.

در نشست روز دوشنبه (19 سنبله) شماری از نمایندگان مجلس خواستار بازنگری در پیمان امنیتی افغانستان با امریکا شده بودند. در این نشست عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفته بود: «نمایندگانی که می‌خواهند پیمان امنیتی با امریکا مورد بازنگری مجدد قرارگیرد، مراتب قانونی آن‌را آماده سازند.»

پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا هشتم ماه میزان 1393 میان دو کشور امضا شد و در ماه عقرب همین سال از سوی شورای ملی به تصویب رسید.

  پربازدید ترین