• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کاهش بی سابقه ارزش پول افغانی در برابر دالر

مسوولان سرای شاهزاده کابل از کاهش بی‌سابقه نرخ افغانی در برابر دالر امریکایی خبر داده و تأکید می‌کنند که ظهر امروز چهارشنبه(21 سنبله) یک دالر، با یک جهش، به ارزش 77 افغانی و 30 سنت در این سرای، تبادله شده است.

حاجی ادراک، سخنگوی سرای شاهزاده کابل گفته که دلیل افزایش بهای دالر در برابر پول افغانی، افزایش تقاضا برای دالر است.

اما با این حال مقام‌های بانک مرکزی افغانستان می‌گویند که افزایش ارزش دالر تنها در مقابل پول افغانی نبوده، بلکه نظر به رشد اقتصادی ایالات متحده امریکا، ارزش دالر در برابر ارزهای دیگر نیز صعود کرده است.

خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که «تحولات مثبت اقتصادی امریکا اخیرا نرخ دالر را در برابر همه‌ی اسعار دنیا افزایش داده که بدون شک ما نیز از آن متأثر هستیم.»

آمارهای بانک مرکزی افغانستان نشان می‌دهد که ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی از ماه جنوری سال جاری میلادی تا ما می، حدود 3٫3 درصد کاهش داشته است.

مقام‌های بانک مرکزی می‌گویند، در صورتی‌که روند رو به نزول افغانی در برابر دالر ادامه یابد، این مسأله روی اقتصاد افغانستان تأثیر منفی خواهد داشت.

رییس بانک مرکزی افغانستان می‌گوید: «در این شکی نیست که تأثیراتی را روی انفلاسیون نیز می‌گذارد، ما یک کشور وارداتی هستیم و بلند رفتن ارزش دالر در مقابل سایر اسعار، روی اقتصاد کشور ما نیز تأثیراتی را در پی خواهد داشت.»

  پربازدید ترین