• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

متن سخنرانی داکتر عبدالله در نمایشگاه هند

متن سخنرانی داکتر عبدالله در نمایشگاه هند

متن سخنرانی دکتور عبدالله رییس اجرایی در نشست و نمایشگاه "گذار به سوی توسعه" نمایشگاه بین‌المللی تجارت و سرمایه‌گذاری میان هند و افغانستان
ممبی-هندوستان

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیْمِ
جلالتمآبان؛
دوستان گرانقدر هندی، امریکایی، افغانها و نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی!
در قدم نخست از میزبانان هندی، سازماندهندگان، تمویل کنندگان، دوستان گران‌ارج امریکایی ما، از سفارت امریکا در کابل و هندوستان، از رهبری و کارمندان اداره توسعه‌ بین‌المللی امریکا و از همه‌ی شما برای حضور در دومین نشست گذار به سوی رفاه: نمایشگاه بین‌المللی تجارت و سرمایه‌گذاری میان هند و افغانستان، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

ما دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود «برای گذار به رفاه» را در شهری به بحث می‌گیریم که برای سالیانی از این آرمان نمایندگی کرده و آن را به واقعیت تبدیل نموده است.
افتخار دارم که امروز بار دیگر در میان شما حضور دارم و شاهد پیشرفت‌های عمده در خلال یک‌سال گذشته از سوی تمام اشتراک کننده‌گان و سهام‌داران از بخش دولتی و خصوصی در این عرصه هستم. در این مدت طرح‌ها و ابتکارات خود را با جدیت و با تمرکز روی تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و صنایع مورد علاقه دنبال نموده‌ایم.
امتیاز این دستاوردها در قدم نخست به تاجران دو کشور و تاجران و سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر بر می‌گردد که با شراکت و سرمایه‌گذاری فعال به ما پیوستند. بدون علاقمندی و تحرک شما بدون تردید باردیگر اینجا نمی‌بودیم.
بدون در نظرداشت این‌که شما از کدام تجارت نمایندگی می‌کنید، نفس حضور شما امروز در این نمایشگاه، و علاقمندی‌تان برای سهم‌گیری، شکستن مرزها، یافتن فرصت‌های جدید یا تجدید روابط گذشته، بیانگر طبیعت مستدام دیدگاه مشترک و چشم‌انداز استراتیژیک ما و شما است.
تلاش‌های مشترک ما و شما نه تنها نتایج و پیامدهای مثبت عملی در پی‌داشت که مرزهای تازه ای را گشود و منجر به اصلاح سیاست‌گزاری‌های دولتی گردید تا زمینه‌ را برای تجارت مناسب‌تر فراهم سازد.

خانم‌ها و آقایان!
من خوشبینم که نمایشگاه امسال ممبی موفقیت‌های نمایش سال قبل را تکرار می‌کند و بر نقش و تأثیر جغرافیایی خود می‌افزاید. سرمایه‌گذاران افغان از بخش‌های مختلف به شمول کالاهای لوکس، زراعت، انرژی، صحت عامه آموزش و پرورش، معادن، صنایع ثقیله و دیگر بخش‌ها در این نمایشگاه حضور دارند.
از نمایشگاه و نشست اولی گذار به سوی رفاه در سال قبل که منجر به امضای تفاهمنامه‌های مشترک و مبادلات تجارتی بالغ به بیش از 240 ملیون دالر گردید، حکومت وحدت ملی تا اکنون دست به اقدامات کلیدی و موثر زده و به اصلاح سیاست‌های پرداخته که زمینه حضور، سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی را بیش‌تر فراهم می‌سازد. این اصلاحات شامل اصلاحات در عرصه بانکداری، دسترسی به خدمات مالی و ابتکاراتی می‌گردد که زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک، متوسط و کلان فراهم می‌سازد.
شورای عالی اقتصادی به رهبری رییس جمهور غنی و کمیته اجرایی بخش خصوصی که تحت ریاست من کار می‌کند، به همکاری اداره کمک‌های توسعه بین‌المللی ایالات متحده مجموعه‌ای از اصلاحات و شاخص‌هایی را عملی می‌سازند که در سال 2014 روی آن در کنفرانس لندن توافق صورت گرفت و از سوی بانک جهانی در بخش تجارت توصیه گردیده‌اند. فراهم سازی فضای امن و حفاظت از سرمایه‌گذاری خارجی از اهداف و اولویت‌های عمده ما به شمار می‌رود.
در سایه استراتژی ملی صادرات، ما تعامل تجارتی دوجانبه و چندجانبه خود را و همچنان کارادورهای تجارتی و ترانسپورتی خود را تقویت و افزایش می‌دهیم. ما در شرایط کنونی از طریق هوا و زمین با تعدادی از کشورها به شمول هند وصل هستیم و کالاها و تولیدات افغانستان در این کشورها مورد استقبال گرم قرار گرفته است.
قوانین جدید، از جمله بازنگری قانون معادن، در صدر برنامه‌های ما قراردارد. به مثابه الویت‌های استراتیژیک ما به بخش توسعه اتصال منطقه‌ای، ترانزیت، ساختن زیرساختارها و جلب سرمایه‌گذاری به بخش‌ها و عرصه‌هایی که در الویت قراردارند، اهمیت فراوان قایل هستیم.
متاسفانه امنیت هنوزهم یکی از چالش‌های جدی است. اما فراگرفته‌ایم که چگونه در چنین فضایی به تجارت و سرمایه گذاری بپردازیم و از حرکت بازنمانیم. حکومت به فراهم سازی فضای امن برای تاجران و سرمایه‌گذاران پابند و متعهد است. در این راستا مبارزه با فساد نیز در صدر برنامه‌های ما قراردارد. در این عرصه پیشرفت‌هایی به دست آمده اما می‌خواهیم پیش‌رفت‌های بیش‌تری داشته باشیم.

خانم‌ها و آقایان!
ما علاقمندیم روابط خود را با منطقه در کلیت آن هستیم و می‌خواهیم این روابط را فراتر از منطقه گسترش و توسعه بدهیم، موضوعی که در این نشست حتما مورد بحث قرار می‌گیرد. سوگمندانه به دلایلی که از سیطره‌ی ما در کوتاه مدت بیرون است، جنوب آسیا از نگاه اقتصادی با هم وصل نیست و تعامل اقتصادی منطقه‌ای به 6 درصد می‌رسد و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای میان کشورهای منطقه نیز ضعیف است.
برای بیرون رفت از این مشکل نیازمند تلاش‌های بیش‌تریم تا تعامل و پیوندهای تجارتی و سرمایه‌گذاری در سطح منطقه افزایش یابد. به این اساس باید موقعیت جیو-استراتیژیک اقتصادی افغانستان را به عنوان پل ارتباط و اتصال منطقه‌ای برای تجارت منطقه‌ای، ترانزیت و ترانسپورت در نظر گرفت و به تقویت آن به مثابه‌ی مرکز و محرک توسعه‌ی اقتصادی پرداخت.
علاوه براین، افغانستان به عنوان خط انتقال انرژی می‌تواند منابع انرژی و برق در آسیای میانه را به منابع و انرژی جنوب آسیا وصل نماید. در مرحله کنونی تلاش ما این است تا طرح‌های بزرگ منطقه‌ای چون کاسا یکهزار و تاپی را به واقعیت تبدیل نماییم و عملی سازیم.

خانم‌ها و آقایان!
روابط تجارتی دیرینه و روابط و مراودات تاریخی میان افغانستان و هند حکم می‌کند تا این روابط را استوار و محکم نگه‌داریم. روابط تجارتی میان دو کشور ریشه در روابط مستحکم و دوستانه میان دو کشور دارد، و این روابط ریشه در دیدگاه و چشم‌انداز مشترک دو کشور در باره صلح، آزادی، رشد، توسعه، همکاری و رفاه دارد که گزینه و بدیل بهتری به عوض خشونت، دهشت افگنی، افراطگرایی و رکود ارایه می‌کند.
مردم افغانستان به صداقت و دوستی واقعی میان دو کشور اهمیت فراوان قایل اند. تجارت یکی از مولفه‌های تاریخی این دوستی به شمار می‌رود.
ما همچنان از دیدگاه استراتژیک و آینده‌نگر دوستان امریکایی خود در این زمینه سپاس‌گزار هستیم. با در نظرداشت روابط گرم و صمیمی موجود میان دو کشور، ایالات متحده می‌تواند بخشی از این گذار به سوی رفاه با فراهم ساختن زمینه‌های مناسب و سهم‌گیری در این روند به عنوان بخشی از حضور این کشور در جنوب آسیا به ویژه به عنوان بخشی از تعهدات استراتژیک این کشور برای تامین ثبات، امنیت، صلح و توسعه در افغانستان باشد.
از تمام تاجران و کارفرمایانی که به نمایندگی از ملت‌های مختلف در این برنامه حضور دارند، از رهبران حکومتی و مسوولان سازمانهای دولتی-خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی که فرصت سرمایه‌گذاری و تجارت را می‌بینند و آماده‌اند بخشی از این تغییر و توسعه باشند قلبا تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.
سال پربار و پرثمر دیگری برایتان آرزودارم و امیدوارم قراردادها و تفاهم‌های بیش‌تری عقد نمایید. به تمام تجارت‌ها و تاجرانی که در این نمایشگاه حضور دارند آرزوی موفقیت می‌کنم. مطمین هستم که شما از توقع‌ها بالاتر می‌روید و از مرز موفقیت‌های سال گذشته عبور می‌کنید.
به نمایندگی از هیات و تمام افغانها از شما تشکر و سپاسگزار می‌کنم.

  پربازدید ترین