• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان ایران بر تداوم کمک به ملت افغانستان تاکید کردند

نمایندگان ایران بر تداوم کمک به ملت افغانستان تاکید کردند

کابل دردو روز گذشته میزبان 2هیات ایرانی بود که یکی فراهم کردن مقدمات راه اندازی یک مرکز درمانی و توانبخشی و دیگری تعمیق روابط اقتصادی با همکاری سه جانبه با هند را پیگیر شد و چکیده این سفرها، تاکید تهران بر ثبات برای تداوم کمک به ملت افغانستان بود.

اعضای این هیات ها که روز پنجشنبه کابل را به مقصد تهران ترک کردند، در مدت حضور در کابل، علاوه بر دیدارهای جداگانه با مقامات بلندپایه دولت، در راستای اهداف کاری خود، دیدارهای دو و سه جانبه مستقلی نیز با هیات نمایندگی هندوستان در کابل داشتند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی برای شرکت در نخستین نشست سه جانبه معاونین وزارتخانه های امور خارجه هند، ایران و افغانستان به کابل آمده بود، با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری، «حمدالله محب» مشاور امنیت رئیس جمهوری، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت، « صلاح الدین ربانی » وزیر امور خارجه، « حکمت خلیل کرزی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه و « تدامچی یاماموتو» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، ملاقات کرد.

اعضای دومین هیات اعزامی ایران به ریاست «علی اصغر پیوندی » رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به کابل، علاوه بر «عبدالله عبدالله»، با « فیروزالدین فیروز» وزیر صحت و « فیض الله ذکی» وزیر کار، اموراجتماعی، شهدا و معلولان کشورمان دیدار کردند.

این هیات پیگیر فراهم کردن مقدمات راه اندازی مرکز درمانی و توانبحشی در محل ساختمانی بود که چند سال پیش توسط ایران به همین منظور احداث شده، اما روند تجهیز و تامین نیروهای متخصص آن متوقف شده بود.

هیات همراه عراقچی قبل از شرکت در نشست سه جانبه معاونین امور خارجه هند، ایران و افغانستان در روز سه شنبه (20 سنبله ماه جاری)، در دیدار جداگانه با هیات هندی، در مورد روند همکاری های اقتصادی هند در چابهار و راهکارهای همکاری دو کشور برای کمک به افغانستان به منظورمبارزه با تروریسم و تامین امنیت با ثبات، مذاکره کردند.

عراقچی در دیدار با مقامات ارشد کشورمان، علاوه بر موضوع گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، روند مذاکرات جاری در کمیته های پنجگانه مشترک 2 کشور را پیگیری کرد.

این کمیته ها مسئول تهیه پیش نویس تفاهم نامه های همکاری دو کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، آب، امنیت و اتباع و پناهجویان هستند و قرار است نتایج مذاکرات آنها در قالب یک سند جامع راهبردی همکاری های همه جانبه جمع بندی و به عنوان نقشه راه تعامل دو کشور به امضا روسای جمهوری ایران و افغانستان برسد.

ایران و افغانستان در جریان سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به کابل در ماه ثور 1396 توافق کردند که برای دستیابی به سند جامع همکاری راهبردی و همه جانبه، کمیته های مشترکی را برای تدوین متن توافقنامه در زیرعنوان های «امنیت»، « اقتصاد»، «آب»، «همکاری های فرهنگی» و «امور مهاجرین» تحت مدیریت وزارتخانه های امور خارجه دو کشور تشکیل دهند که اغلب این کمیته ها، بحث های خود را نهایی کرده اند.

گسترش همکاری ها در حوزه های بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت، تبادلات مالی و ایجاد نظام های مشترک بانکی نیز در دیدارهای عراقچی با مقامات وزیر خارجه کشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و طرفین مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و کمبود آب را بررسی و بر عزم خود برای تبدیل ‌کردن این مسئله به عنوان یک محور همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

مبارزه با تروریسم و برقراری صلح از دیگر موضوعات مورد علاقه دو طرف بود که با توجه به جنایات اخیر گروه تروریستی داعش در افغانستان، بر ضرورت مبارزه با گروه‌های تکفیری تروریستی و هماهنگی و تلاش‌ برای مقابله با این معضل، تاکید کردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران دراجلاس سه جانبه با همتایان هندی و افغانستانی خود، همکاری این سه کشور را در حوزه چابهار، نمادی از تجلی هم افزایی در سطح منطقه خواند.

سه طرف همچنین در مورد همکاری های بانکی سه کشور و تسهیل مراودات و روابط مالی به خصوص با توجه به تحمیل دوباره تحریم های آمریکا بعد ازخروج این کشور از برجام که به اعتقاد آنها سبب بروز مشکل شده، بحث کردند.

به گفته عراقچی، در هر سه کشور اراده برای تاسیس ساز و کارهایی ویژه که بتواند این تعاملات مالی را اجرا کنند، وجود دارد و همه طرف ها معتقدند باید این کار صورت گیرد و قرار شد کارشناسان به ویژه از بانک های مرکزی سه کشور، نشست های بیشتری برای تلاش به منظور یافتن راه حل هایی، برگزار کنند.

وی تاکید کرد: این راه حل ها پیدا شدنی است و مشابه این مذاکرات را ما با اروپایی ها می کنیم که الان نمی خواهیم در باره جزئیات ایده هایی که وجود دارد و راه حل هایی که رویش فکرمی شود، صحبت کنیم.

طرح برگزاری اجلاس سه جانبه از سوم ماه جوزا سال 1395 که توافقنامه همکاری سه کشور ایران، هند و افغانستان برای توسعه و بهره برداری از بندر چابهار از سوی مقامات بلندپایه این سه کشور امضا شد، شکل گرفت و سه شنبه این هفته نخستین نشست آن در کابل برگزار شد که قرار شد تداوم پیدا کند.

عراقچی افزود: دردیدار با نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان با توجه به نقش و کارکردی که این سازمان در حوزه ماموریت خود در بحث هایی مانند پناهجویان، مواد مخدر، برگزاری فرآیندهای انتخابات و رسالتش در برقراری صلح دارد، گفت و گو در مورد راه های ممکن ایران که بتواند به افغانستان در این بخش ها کمک کند، متمرکز شد.

عراقچی قبل از حضور هیات ایران در اجلاس سه جانبه معاونین وزارت امور خارجه، جداگاه با «وی جی گوخال» مشاور وزیر امور خارجه هند و هیات همراه او و بعد از اجلاس نیز با «حکمت خلیل کرزی» همتای خود خود دیدار کرد که محور مذاکرات تبیین شیوه و مسیرهای همکاری و رفع موانع آن بود.

رئیس هیات جمعیت هلال احمر ایران در دیدار با فیروز وزیر صحت کشورمان تاکید کرد که این نهاد غیرانتفاعی، فعال سازی مرکز خدمات درمانی و توانبخشی خود را علاوه بر شهرهای زرنج و قندهار، در کابل نیز به عنوان مرکز افغانستان دنبال می کند.

فیروز در این دیدار با توجه به احداث ساختمانی به عنوان بیمارستان در سال 1391 توسط ایران در کابل، خواستار تجهیز و فعال کردن آن مرکز برای ارائه خدمات درمانی ویژه شد.

ذکی وزیر کار،امور اجتماعی، شهدا و معلولین کشورمان در دیدار با پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر ایران، گفت که افغانستان نیازمند استفاده از توانمندی و تجارب ایران در حوزه درمان، توانبخشی و نظام های ناظر بر اشتغال است.

طرف ایرانی در این دیدارها تاکید کرد که هدفمند کردن کمک ها و جهت گیری به سمت توانمندسازی از طریق آموزش، از مهم ترین اولویت های کاری ایران در تعامل با ملت افغانستان است.

  پربازدید ترین