• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روسیه: امریکا هیچ تمایلی به پایان یافتن جنگ در افغانستان ندارد

روسیه: امریکا هیچ تمایلی به پایان یافتن جنگ در افغانستان ندارد

به باور روسیه، امریکا هیچ تمایلی به پایان‌‌یافتن جنگ در افغانستان ندارد. نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه برای افغانستان گفت که امریکا به‌دنبال منافع خود در افغانستان است و اقدام‌های این کشور در پیوند به برقراری صلح در افغانستان ناچیز بوده است.

ضمیر کابلوف تاکید دارد که امریکا روند گفت‌وگوهای صلح را در انحصار خود گرفته است و مانع حضور کشورهای منطقه در این گفت‌وگوها می‌شود.

ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهوری روسیه برای افغانستان گفت: «تلاش‌هایی که تاکنون زیر سایه‌ی امریکا برای صلح در افغانستان صورت گرفته، ناچیز و ناکافی بوده است. ما گام‌های خیلی کوچکی را هم که نشان‌دهنده‌ی تمایل امریکا برای حل منازعه‌ی افغانستان از راه سیاسی باشد، شاهد نبوده‌ایم. به نظر می‌رسد که واشنگتن تمایل ندارد در نشستی که قرار است به رهبری روسیه و دولت افغانستان برگزار شود، شرکت کند. ظاهرن امریکایی‌ها تنها در نشست‌هایی شرکت می‌کنند که رهبری آن‌ها را به دست گیرند و منافع ایالات متحد را برآورده کند"»

اما برخی آگاهان می‌گویند که رقابت بر سر مدیریت روند صلح با طالبان میان امریکا و روسیه اوج گرفته است و این موضوع پیامدهای خطرناکی برای افغانستان خواهد داشت.

احمد سعیدی، آگاه سیاسی گفت که اختلاف بر سر رهبری روند گفت‌وگوهای صلح و امتیازگیری از این روند، میان مسکو و واشنگتن شدت گرفته است. او اقدام‌های رقابت‌جویانه‌ی امریکا و روسیه را برای کابل زیان‌آورمی‌خواند.

هرچند تاکنون هم‌پیمان بزرگ حکومت وحدت ملی امریکا بوده است اما کابلوف می گوید این که طالبان آمادگی خود برای صلح با امریکا را اعلام کرده و خواهان بیرون‌شدن کامل نیروهای امریکایی از افغانستان شده است، اتفاقی و تصادفی نیست و باید روی آن کار شود.

  پربازدید ترین